Ga naar inhoud

CPU vervangen


Aanbevolen berichten

Ik heb het mijn zwager eens zien doen, maar dat stelde niet veel voor. Nu we het er toch over hebben, en nu loop ik de kans een grote fout te maken. (en ik heb toch 45 min lopen zoeken op dit forum) Ik heb o.a. een AMD-K6(tm) 3D 400 Mhz. Kan ik daar een snellere processor induwen? Ik heb de ballen verstand van processoren, en al helemaal van AMD. Wel weet ik bijvoorbeeld dat het bij Intel niet zomaar kan, omdat zij iedere keer een totaal ander formaat chip maken. Dus hoe zit dat bij AMD? ps. een verwijzing naar een topic hierover is uiteraard ook welkom. Jullie hoeven het hele verhaal niet weer af te ratelen.
Link naar reactie
[quote:3d9faa6b59="AswinW"]Heb veel gedaan en gezien maar nog nooit de CPU vervangen. Is een dergelijke operatie moeilijk uit te voeren ? Waar moet je op letten ? Groet, Aswin[/quote:3d9faa6b59] [i:3d9faa6b59]Is een dergelijke operatie moeilijk uit te voeren ?[/i:3d9faa6b59]: NEE :wink: . Ten eerste, haal de voeding geheel van het electriciteitsnet, werken onder spanning is niet aan te raden :-? . Waar je op moet letten is dat je geaard bent of net hebt gedaan, het aanraken van een radiator is meestal genoeg en hou je schoenen met rubberen zolen aan, sokken en wollen of volledig synthetische stoffen kunnen voor statische electriciteit zorgen en dat is weer schadelijk voor o.a. je CPU en mobo. Wees altijd voorzichtig, geduldig en ga niet roppen want dan gaan er geheid dingen stuk. Let er op wat er in je mobo allemaal kan aan CPU's, alleen bv. PIII of ook PIV en welke Ghz. Lees goed je mobo handleiding. Leer je mobo kennen voordat je bezig gaat. Er moet pasta tussen CPU en koeler, niet teveel en niet te weinig (lekker duidelijk ODF al zeg ik het zelf, ongeveer een laagje van 1 mm dik is genoeg). Aan de zijkant van de socket van de CPU zit een hendeltje die de CPU pinnetjes vergrendelt in de socket, eerst deze omhoog doen voordat je de CPU gaat loshalen. Hier hou ik even op, iemand nog toevoegingen, BA misschien :wink: .
Link naar reactie
[quote:df59e375a1="Wiep Corbier"]Ik heb het mijn zwager eens zien doen, maar dat stelde niet veel voor. Nu we het er toch over hebben, en nu loop ik de kans een grote fout te maken. (en ik heb toch 45 min lopen zoeken op dit forum) Ik heb o.a. een AMD-K6(tm) 3D 400 Mhz. Kan ik daar een snellere processor induwen? Ik heb de ballen verstand van processoren, en al helemaal van AMD. Wel weet ik bijvoorbeeld dat het bij Intel niet zomaar kan, omdat zij iedere keer een totaal ander formaat chip maken. Dus hoe zit dat bij AMD? ps. een verwijzing naar een topic hierover is uiteraard ook welkom. Jullie hoeven het hele verhaal niet weer af te ratelen.[/quote:df59e375a1] Wiep, dat hangt geheel af van je specificaties van je mobo, dus als je die weet kunnen we je misschien verder helpen. Maar verwacht niet dat je er een Athlon 2000+ in kunt duwen, hoogstens een Duron 800 Mhz denk ik.
Link naar reactie
[quote:6256ed7355]Wiep, dat hangt geheel af van je specificaties van je mobo, dus als je die weet kunnen we je misschien verder helpen. Maar verwacht niet dat je er een Athlon 2000+ in kunt duwen, hoogstens een Duron 800 Mhz denk ik.[/quote:6256ed7355] Ik heb echt geen flauw idee wat voor mobo erin zit.(ook geen idee hoe ik daar achter kan komen op een redelijk eenvoudige manier-buiten de hele kast slopen om- ) Maar een 800 vind ik al leuk genoeg hoor!! Echter de leverancier die ik op het oog heb, begint bij AMD Duron 850 Mhz fsb 200 Socket A. voor 44 euro incl BTW
Link naar reactie
[quote:38d8246a1f="Wiep Corbier"]Ik heb o.a. een AMD-K6(tm) 3D 400 Mhz. Kan ik daar een snellere processor induwen? Ik heb de ballen verstand van processoren, en al helemaal van AMD.[/quote:38d8246a1f] Helemaal nieuw is het onderwerp niet. Die K6 betreft een socket 7 CPU. Als het moederbord die CPU ondersteunt dan kan er ook nog wel een 500MHz of een 550 MHz type in van hetzelfde type of ga op zoek naar een K6-3 of een K6-3+. Maarre ik zou er verder niks meer mee doen. Een K6-2/500 moet kennelijk nieuw al zo'n 60 euro kosten. Als je voor een Duron (met Socket A) gaat, dan heb je ook een ander moederbord nodig. Als je SDRam, een AGP videokaart en een redelijke voeding hebt, dan kun je in principe voor heel weinig geld upgraden.
Link naar reactie
[quote:3a9294e0dd="AswinW"]Bedankt ODF. Nou, ik heb m'n technishce specs van mijn systeem opgehaald. Zit in m'n signature. Heb nu een pent 4 1.7 Ghz en volgens de specs kan ik er een 2.4 Ghz in doen (zie voor tech. specs m'n signature). Waar zijn die het goedkoopst ? Misschien nog tips, even wachten enz.. ? Groet, Aswin[/quote:3a9294e0dd] Als goed is kan je die P4 1.7GHz OC'en naar iig 2.2GHz, misschien haal je de 2.4GHz zelfs. Maarja, dan moet je wel een andere BIOS hebben :roll: . En betere koeling kan misschien ook wel handig zijn.
Link naar reactie
Daarom zeg ik ook dat je eerst een nieuwe BIOS nodig hebt, ergens op dit forum had ik gehoord dat je die kon krijgen voor Dell computers. Naja... boeie, als het niet lukt, dan maar upgraden, wel zonde vin ik, zo'n verschil zal je nou denk ik ook alweer nie merken tussen een 1.7 en een 2.4, nieuwe videokaart kan wel altijd handig zijn.
Link naar reactie
LOL, vergeet even niet dat het een Wiliamette is, geen Northwood. OC'en naar 2.2 GHz zal je wel wat moeite gaan kosten ieg. 533 MHz FSB zal idd wel niet gaan, je moet de 400 Mhz versie hebben. Verder weet ik niet welke chipset je gebruikt, maar in principe zou er wel een Northwood in moeten kunnen, zolang je mobo maar S478 is, en geen S423.
Link naar reactie
Dit staat er in de technische documentatie (zie signature). The 478-pin, socketed Intel® Pentium® 4 microprocessor, shown above with the heat sink attached, contains an integrated 8-KB primary (L1) cache with a secondary (L2) 256-KB Advanced Transfer Cache that resides in the processor's core and runs at the processor's internal clock speed. The socketed microprocessor inserts into the ZIF connector mounted on the system board. A clip secures the heat sink to the connector. Vraag 1: Kan ik dan gewoon een Northwood-core van bijv 2,6 Ghz met 400 FSB met 512 Kb L2-Cache erin stoppen ? Gaat dit gewoon werken want de documentatie heeft het maar over een 256 Kb L2 Cache en een 2.4 Processor max. Vraag 2: Haal ik meer performance uit 512 Kb L2 Cache dan met 256 L2 Cache ? Ik dacht het wel en nu heb ik een 1.7 Ghz met 256 kb L2 Cache. Groet, A.
Link naar reactie
Die 512KB versies doen het idd beter, omdat de P4 nogal afhankelijk is van zijn geheugen en cache subsystem. Waarschijnlijk heb je die PC gekocht toen er nog geen Nortwoods waren, ik denk dus dat een 512 KB cpu gewoon werken gaat. Voltage en MP settings gaan automatisch neem ik aan. Of hogere snelheden als 2.4 GHz mogelijk zijn weet ik weer niet :( Vraag het anders eens bij Dell :)
Link naar reactie
Egslim en anderen: Ja, maar die 512 Kb is 2 maal zoveel als m'n huidige 256 L2 ? Dan nog een 700 Mhz meer naar een 2.4 Ghz of zelfs 2.6 (want die maken ze ook nog in een 2.6 versie met 400 Mhz FSB)... Dat moet toch een prestatiewinst opleveren ? Zeker in 3D met een Radeon 8500, las ik een performancewinst van 42 % met een betere overall-performance ?! Groet, A.
Link naar reactie
Ik ken geen spellen die niet fatsoenlijk op een P4 1,7 met een Radeon 8500 draaien. Tuurlijk is een dergelijk verschil voor sommge mensen belangrijk, maar in dit geval lijkt het meer op upgraden met als doel om up te graden. Ik zie het praktisch nut er niet van in. Je bent natuurlijk wel vrij om het te doen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...