Ga naar inhoud

Overclocken vragen


Aanbevolen berichten

Omdat mijn PC niet meer van de rapste is, heb ik eens een poging gewaagd tot overclocken. Hierbij stuit ik echter op nogal wat vragen. Systeem: PIII 866, 256 MB (128 MB PC133 M-TEC double sided, 128 MB PC133 Dane-Elec single sided) en een Gigabyte GA6-OXT-A mobo. 1) Zodra ik de FSB ook meer iets omhoog gooi, krijg ik last van vastlopers in windows. Het beeld bevriest als het ware, alleen de muis kan nog bewogen worden. Het geheugen staat gewoon op de standaardinstellingen, en evt. verlagen van de freq. van het geheugen helpt niet. Nu las ik ergens dat je dan de vcore moest verhogen. Maar ik kan zowel in de bios als op het mobo zelf nergens iets vinden waarmee ik dit kan doen. Kan het misschien zo zijn dat mijn mobo het niet toestaat om de vcore te verhogen? Ik kan in de bios wel de temps en voltages bekijken, maar aanpassen is niet mogelijk. 2) Is het gezien het voorgaande uberhaupt mogelijk om mijn PC (evt. met ander geheugen) te overclocken?
Link naar reactie
[quote:c5916415d8="kajutsa"]Jij zegt dat als jij jouw FSB een klein opkrikt er problemen in windows komen. Hoeveel is een klein beetje? Het kan best zijn dat jouw CPU te weinig stroom krijgt, maar het kan ook net zo goed aan bijv. je geheugen liggen. Maar je bent iig nergens als je de vcore niet omhoog kan gooien! :([/quote:c5916415d8] Zeg bv. 140 Mhz, dan gebeurt het in principe even vaak als dat ik 'm op pak 'm beet 150 Mhz zet. Maar die 'freezes' wijzen dus niet eenduidig op of het geheugen of de vcore? Kijk, het mobo is net nieuw (gekocht toen ik nog niet echt met overclocken in het hoofd zat) en kennelijk is de vcore daarmee niet aan te passen? Ik dacht eigenlijk te lezen dat dit bij elk mobo wel kon, maar dat is dus niet zo? Als ik nu zeker wist dat het het geheugen was, dan zou ik dat wel nieuw aan kunnen schaffen. Echter, omdat de pc binnen een jaar toch flink ge-upgrade gaat worden, is dat wellicht een overbodige uitgave mocht het niet helpen.
Link naar reactie
[quote:e03a526a43="kajutsa"]Gigabyte mobo's zijn over het algemeen erg goed en hebben veel features. Je moet maar eens kijk op de gigabyte site naar jouw mobo... daar staan altijd alle features tussen.[/quote:e03a526a43] Ik heb even gekeken, maar er staat nergens dat de vcore aan te passen is. Helaas, dus...
Link naar reactie
[quote:4cb39d0456="kajutsa"]Dan vrees ik ook dat je niet je vcore kan aanpassen :( //Juggernaut Het allebeste is natuurlijk één stick geheugen van een degelijk merk bij het streven naar hoge OC's![/quote:4cb39d0456] En wat zou in mijn geval een degelijke stick 256MB PC133 geheugen zijn? De CAS2 van Infineon bv.?
Link naar reactie
Dat is idd best goed geheugen... maar het belangrijkste is dat je maar een stick gebruikt. Dus bijv. 1x512MB ... Denk goed na voordat je nieuw geheugen koopt, want misschien ligt het wel niet aan je geheugen en dat gooi je geld in het water. Ik denk dat je beter door kan sparen voor een heel nieuw mobo + CPU + geheugen.
Link naar reactie
[quote:03b5c20609="kajutsa"]Denk goed na voordat je nieuw geheugen koopt, want misschien ligt het wel niet aan je geheugen en dat gooi je geld in het water. Ik denk dat je beter door kan sparen voor een heel nieuw mobo + CPU + geheugen.[/quote:03b5c20609] Inderdaad. Ik doe het voorlopig wel zonder overclock en heb dan wat sneller een nieuwe P4 Northwood ;-) Ik lees her en der dat die erg goed zijn te overclocken. Maar goed, het is goed te weten dat ik op dit soort dingen (1 stick geheugen, goed merk, mobo dat vcore kan aanpassen) moet letten bij aanschaf van nieuw spul. Niet dat ik dan meteen zou willen overclocken, maar als je 1,5 jaar verder bent, is de garantieperiode voorbij en heb je graag wat meer snelheid ;-)
Link naar reactie
[quote:ce2a9d41ef="BA"]Kan je ook je VIO niet aanpassen? (standaard 3.3V) Dan heb je kans dat je memmodules nog wat hoger willen. (Ik denk namelijk dat daar je probleem zit)[/quote:ce2a9d41ef] Nope. Aangezien het mobo vrij recent is, denk ik niet dat het nog met jumpers moet. In de handleiding staat ook helemaal niets over jumpers. In de bios zit wel een menu PC-Health en daarin staan zowel de vcore als de vio, maar aanpassen ho maar. Het lijkt erop dat er alleen een soort monitor in de bios zit, en aanpassen van voltages niet kan. Tenzij er iets in de bios gewijzigd moet worden om dit aan te zetten? Maar daartoe kan ik niks vinden tot op heden.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...