Ga naar inhoud

Dell Optiplex: CPU vervangen, probleem koeling


Aanbevolen berichten

Ik heb een Dell Optiplex GXa met een PII 266 en een losse PII 333. Het systeem ondersteunt standaard deze snellere cpu. Op de 266 zit een groot passief koelblok en in de kast zit op de hoogte van de cpu een fan. Deze fan maakt gebruik van het moederbord voor stroom. De 333 is een boxed versie met fan standaard op de cpu. Het kabeltje dat op een standaard moederbord kan worden aangesloten, past, je raadt het al, niet in de Dell. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de fan op de 333 stroom krijgt. Eventueel ben ik bereid te knippen en plakken, maar aangezien de kleuren van de draadjes niet overeenkomen, weet ik niet welke aders te verbinden. Heeft iemand een tip of informatie? Bedankt, Bob
Link naar reactie
Ik neem aan dat het een 'gewone' 12 volt fan is, dat zijn de meeste. Dan kun je een stekker die van de voeding afkomt (zo'n zelfde als je op een hdd op cd-rom speler aansluit) 12v spanning halen. De Gele draad is de + of tewel fase en een van de zwarte (maakt niet veel uit) is de - oftewel de nul. Stop een draadje in de connector and do you stuf met plakband. Nu kan je moederbord wel niet herkennen of de fan draait. Bij sommige moederbord start de pc dan niet op dus weet je (als dit het geval is) ook gelijk waar het aan ligt. Maar aangezien jouw pc al niet meer zo geweldig nieuw is denk ik niet dat het moederbord dat ondersteund. Met veel proberen kom je al een stuk verder :D
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...