Ga naar inhoud

Probleem combinatie Asus A7V333 met een AMD XP 2200+


Aanbevolen berichten

Heb net afgelopen weekend de grootste problemen gehad met een AMD XP 2200+ processor en een Asus A7V333 mainbord. Ik kon op de ipanel en in de hardware monitor zien dat de CPU de 75 graden celcius haalde. Vond dat een beetje warm en ben terug gegaan naar de winkel. Ze hebben er daar een supercooler van coolermaster op gezet (die met die kleine leidingkjes) en ik heb de burn in wizzard gestart van Sisoft Sandra , de processor bleek gewoon weer op te lopen naar de 70 graden. De verkoper van de winkel zei tegen mij dat ze 80% van deze combinaties terug krijgen en dat 40 % kan worden opgelost met een bios upgrade (schijnt dat de hardware monitor 9 graden teveel aangeeft), ik had de nieuwste bios en bleef met het probleem zitten. Ik had dus helemaal geen vertrouwen meer in deze configuratie (terwijl ik al jaren AMD in elkaar bouw) , dat ik besloten heb om een Asus P4B533 mobo met een Pentium 4 2,26 Ghz terug te nemen. Deze processor blijft netjes 45 Graden en das beter , geen problemen meer met koeling , Pentium in the box met een cooler to match. Het viel mij trouwens ook op dat na de installatie van Windows XP met de amd processor windows niet zo ver kreeg dat hij kon zien hoe ik verbinding wilde maken met het internet en met de intel kreeg ik keurig een scherm dat er was gezien dat ik op een LAN (achter een router) zit , rara hoe kan dat?, er is iets niet helemaal X86 geschoeid bij AMD. AMD heeft een thermisch probleem met hun processoren , het is inderdaad zo dat een moederboard de spanning over de thermische diode moet meten en zodoende actie kan ondernemen , terwijl Intel dit intern in de CPU heeft opgelost. Feit blijft gewoon dat de CPU niet stuk zal gaan omdat de hardware monitor een aantal zaken direct kan zien en en melding zal geven of de machine zal uitschakelen. Ik laat extremen zoals dat koelblokken van de processorvoet vallen enzo buiten beschouwing omdat ik dat niet waarschijnlijk acht. Feit blijft wel dat de XP 2200+ ongezond warm word.en ik heb gekeken bij AMD en de absolute chip die temperature is 85 graden celcius en dan is het ook bye bye CPU. Bij mij werd de CPU 75 graden en das dus verre van normaal. Vind het teleurstellend dat ik moet vaststellen dat de XP serie (0,13 micron) een thermisch probleem heeft. :cry: Heb van alles geprobeerd om de temp omlaag te krijgen , maar ik wil wel binnen redelijke grenzen blijven , wil niet met een kast met de zijpanelen er af werken. Heb ik totaal 1500 euro uitgegeven voor een upgrade van de machine systeemkast , Mobo , CPU en Asus 8240 de luxe Gforce 4 ,met 128 MB en en PC 333 DDR geheugen wil dan wel dat de zaak koel blijft , dus heb dit keer voor zeker gekozen en een P4 aangeschaft. Ik ben wel benieuwd of er meer mensen zijn die dit ook hebben ervaren met deze combinatie. greetz Digiman
Link naar reactie
Ik heb dezelde combinatie, zelfde mobo en zelfde processor, 512 mb geheugen, 7200 toeren harddisk en heb bij normaal gebruik een cpu temp van 65 graden ofzo, als ik mn cpu echt heel erg belast met rippen van dvd ofzo dan zit ik ook op een temperatuur van 75 graden. Dit heb ik nagevraagd, schijnt geen kwaad te kunnen, maar ben het met je eens is vrij hoog. Ik heb nu een extra koelertje in mn kast gezet, maar dat helpt niet echt veel, misschien een paar graden, maar ja is toch iets, en dat ding kostte maar 12,50.
Link naar reactie
Op de rest van je bericht zal ik niet reageren, maar deze theorie: [quote:3447438345]Het viel mij trouwens ook op dat na de installatie van Windows XP met de amd processor windows niet zo ver kreeg dat hij kon zien hoe ik verbinding wilde maken met het internet en met de intel kreeg ik keurig een scherm dat er was gezien dat ik op een LAN (achter een router) zit , rara hoe kan dat?, er is iets niet helemaal X86 geschoeid bij AMD. [/quote:3447438345] is bij gebrek aan een beter woord gewoon belachelijk. Als ik vertrouwen in je computercapaciteiten had zou ik durven wedden dat het een rot moederbord was. Na deze theorie zijn er ook nog wat andere mogelijkheden die ik niet durf uit te sluiten.
Link naar reactie
Heb dezelfde combinatie hier lopen zonder probleem. Processor temp nu (met dit warme weer!!) 53C, normaal rond de 48, 49C Heb nooit problemen met amd systemen gehad wat dat betreft. kan alleen maar zeggen (mits er niets met de hardware mis was, wat ik me niet voor kan stellen) leer eens een systeem fatsoenlijk en netjes in elkaar te zetten...... Dit soort problemen komt ook doordat tegenwoordig iedereen denkt verstand van computers te hebben en maar begint te schroeven......
Link naar reactie
Beste nieuwsgroepers, Ik vind 2 reacties die op mijn vraag zijn neergezet een beetje jammer. dit blijkt ook weer zo een flamegroep te zijn waarin mensen conclusies trekken over de capaciteiten van een pc bouwer, Ik voel mezelf niet persoonlijk aangesproken omdat ik al jaren pc's bouw ook voor andere mensen en altijd kwaliteitspullen gebruik , Asus of MSI mobo's matrox of Asus graphics enz enz. Het feit is gewoon dat AMD een thermische ontwerpfout heeft gemaakt en als men een beetje moeite neemt om eens wat hardware sites te bezoeken dan kan men ondermeer lezen dat de XP processor gewoon belachelijk heet word , oorzaak AMD verzuimt een heatspreader toe te passen waardoor men een te klein koppelvlak heeft met het koelblok om adequaat het gedissipeerde vermogen af te voeren. Ik heb dus nu een P4 en die word gewoon niet heter dan 50 graden en met dit warme weer is het 30 graden in mijn kamer met dezelfde kast en dezelfde peripherie , i rest my case. Ik weiger gewoon om een batterij ventilatoren in te gaan bouwen als ik dus net 1500 euro aan hardware heb gekocht das niet de bedoeling. Zoals ik al zei bouwde ik al jaren op AMD CPU'S en ben daarom ook een beetje teleurgesteld in AMD betreffende de XP serie en dan met name de 2200+ de rest heb ik geen ervaring mee, maar ik heb gelezen van mensen die ook gewoon een goed koelblok (Door AMD geadviseerd) hebben en waarbij de CPU zelfs 85 graden word en dat is de door AMD opgegeven absolute chip DIE temparature. Gelieve de andere mensen die al gereageerd hebben en waarbij de toegevoegde waarde nul is niet te antwoorden ,alleen mensen die ervaring hebben met het bouwen van pc's en deze hoge temparaturen ook tegen vinden vallen wil ik graag een reactie lezen. Die andere antwoorden dragen niet bij tot een discussie men inhoud , want die mensen hebben in hun beleving al besloten dat de machine wel verkeerd ik elkaar gebouwd zal zijn, as if that;s possible elke mafketel kan tegenwoordig een machine bouwen , het is redelijk idiot proof gemaakt , zelfs als je het koelblok op de verkeerde manier op een XP zet (dus 180 graden andersom , dat hadden ze dus gedaan in de winkel) dan slaat je pc netjes na 3 seconden uit , de rest zit tegenwoordig wel op de moederboarden , RPM monitoring , temp monitoring. enz. Het blijkt trouwens ook dat de thermische diode die ingebouwd zit in de XP CPU het helemaal niet doet, ik heb een AVI gezien waarbij ze dus tijdens bedrijf het koelblok van een P4 af haalden en die stopte netjes , no harm done , de AMD ging gezellig in rook op en er zat er een gat in het moederboard onder de cpu voet, ze hadden er een digitale temp meter boven gehouden en die bereikte de 462 graden , hoezo thermische protectie. Moet eerlijk zeggen Intel krijgt wel veel kritiek maar ze hebben wel hun zaakjes op orde , daarom willen professionele bedrijven intel inside om dit soort dingen uit te sluiten , gewoon geen risico met hardware zeker niet als je infrastructuur er op draait van je bedrijf en waarom prive met minder genoegen nemen. Greetz Digiman.
Link naar reactie
Dit is geen nieuwsgroep, maar een forum waar mensen elkaar helpen problemen op te lossen. Als je een vraag hebt kun je die hier posten, maar als je alleen FUD wilt verspreiden hebben we liever dat je verkast. Hier een bewijs dat jij niet weet waarover je praat: [quote:ea225c7732]Het feit is gewoon dat AMD een thermische ontwerpfout heeft gemaakt en als men een beetje moeite neemt om eens wat hardware sites te bezoeken dan kan men ondermeer lezen dat de XP processor gewoon belachelijk heet word , oorzaak AMD verzuimt een heatspreader toe te passen waardoor men een te klein koppelvlak heeft met het koelblok om adequaat het gedissipeerde vermogen af te voeren. [/quote:ea225c7732] Feit: Palomino produceert 20% minder warmte dan Thunderbird Feit: Palomino produceert minder hitte dan een Willamette met vergelijkbare prestaties. Feit: Een heatspreader verslechtert de warmteafvoer. Daarom schuurden fanatieke overklokkers in de tijd van de K6 de bovenste laag van de heatspreader af. [quote:ea225c7732]dus 180 graden andersom , dat hadden ze dus gedaan in de winkel[/quote:ea225c7732] Een winkel waar ze nog geen cooler kunnen monteren is in geen geval een goede zaak. En als jij zo goed pc's kunt bouwen en het tegenwoordig allemaal zo gemakkelijk gaat, waarom heb je het dan niet zelf gedaan? :-? Tegenspraak in je verhaal is een extra aanwijzing dat het op een grote duim is gebaseerd.
Link naar reactie
[quote:d934774ff6="digiman"]Beste nieuwsgroepers, Gelieve de andere mensen die al gereageerd hebben en waarbij de toegevoegde waarde nul is niet te antwoorden ,alleen mensen die ervaring hebben met het bouwen van pc's en deze hoge temparaturen ook tegen vinden vallen wil ik graag een reactie lezen. [/quote:d934774ff6] Waarom wil je alleen reacties horen van mensen die er hetzelfde over denken als jij? Het lijkt wel alsof je in een wereld leeft die alleen maar bestaat uit te heet wordende Athlon XP cpu's... Er zijn hier toch ook mensen die aangeven dat hun cpu niet te warm wordt, of wil je dat liever niet horen...?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...