Ga naar inhoud

RAM?! Kweet het niet meer...


Aanbevolen berichten

[quote:eae34957cc="Dark Master"]Kheb de FAQ van BA doorgelezen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Kan iemand precies alles even op een rijtje zetten voor me? Zou ik heel fijn vinden. Vermeld ook even welke het beste presteert en welke het snelste is. Bedankt, DM[/quote:eae34957cc] Gewoon Rimm pc1066>DDR333- pc2700 >RIMM pc800> DDR266 - pc2100> pc1600 enz enz enz Veel gekozen als DDR is pc2700 modules van Samsung, ook in 266 opstelling want is heel goed te oc'en. Is een CAS 2.5 type maar draait ook op CAS 2. Dat is een korte samenvatting voor de rest lees het stuk van BA nog maar een keer staat heel veel nuttige info in.
Link naar reactie
Wat wil je precies. Een P4 of een AMD systeem? Wil je optimale performance of wil je alleen maar goed kunnen overklokken? Voor een P4 moet je voor optimale performance voor Rimm geheugen kiezen. Gebruik van DDR geheugen kan ook, maar dan heb je de eerste vereenvoudiging al gemaakt. Als je kiest voor Athlon, dan zal DDR geheugen het meest optimaal zijn. Maar hier vind ik het snel verwarrend worden. Er is "333MHz" geheugen ook wel PC2700 geheugen genoemd (?), maar die moederborden lijken niet zo efficient. Dus zal je vaak toch kiezen voor "266MHz", ook wel PC2100 genoemd (?). Ga je overklokken op de FSB dan moet je een snelheid kiezen die bij de FSB past, of geheugen dat voldoende ruimte biedt. Dus meestal sneller dan die PC2100 ... Andere componenten zullen mede de stabiliteit bepalen, dus niet werken, hoeft niet persé door dat geheugen te komen. Tja, en voor Athlon en Pentium geldt: als je dan gewoon snel geheugen wilt hebben voor een zo optimaal mogelijk systeem, dan moet de CAS waarde zo laag mogelijk zijn: De waarde 2 is beter dan 2.5, en 2 is ook de laagste waarde die je kan kopen. De waarde 3 is vrij gewoon. Kies je voor snelheid, dan vind ik dat je alles optimaal moet kiezen. Kies je voor het gezonde verstand, dan wordt het systeem vaak veel goedkoper, dan is de snelheid vaak nog niet eens veel lager. Voor de rest lees BA's topic nog maar eens door. Een interessant verhaal!
Link naar reactie
[quote:81ce7e4ceb="Hans.Vosman"]Wat wil je precies. Een P4 of een AMD systeem? Wil je optimale performance of wil je alleen maar goed kunnen overklokken? Voor een P4 moet je voor optimale performance voor Rimm geheugen kiezen. Gebruik van DDR geheugen kan ook, maar dan heb je de eerste vereenvoudiging al gemaakt.[/quote:81ce7e4ceb] Ja, oke.. true. [quote:81ce7e4ceb="Hans.Vosman"]Als je kiest voor Athlon, dan zal DDR geheugen het meest optimaal zijn. Maar hier vind ik het snel verwarrend worden. Er is "333MHz" geheugen ook wel PC2700 geheugen genoemd (?), maar die moederborden lijken niet zo efficient. Dus zal je vaak toch kiezen voor "266MHz", ook wel PC2100 genoemd (?).[/quote:81ce7e4ceb] Heh? Ten eerste een heel onduidelijk verhaal. Ten tweede: waarom zou pc2700 geheugen (ddr 333) niet efficient zijn? Omdat pc2700 cas 2.5 niet veel sneller is dan pc2100 cas 2?? Je moet gewoon zorgen (met een AMD systeem) dat je een moederbord hebt voor ddr333 geheugen, met PC2700 geheugen van bijvoorbeeld samsung en dat op cas2 laten draaien. Dat is het snelst. [quote:81ce7e4ceb="Hans.Vosman"]Ga je overklokken op de FSB dan moet je een snelheid kiezen die bij de FSB past, of geheugen dat voldoende ruimte biedt. Dus meestal sneller dan die PC2100 ... Andere componenten zullen mede de stabiliteit bepalen, dus niet werken, hoeft niet persé door dat geheugen te komen.[/quote:81ce7e4ceb] HEH?!? Waar heb je het hiet nou ineens weer over :-? Je bedoelt dat als je wilt overklokken dat je dan moet 'oppassen' met de keuze van je geheugen? Meer kan ik niet uit dit verhaal halen. [quote:81ce7e4ceb="Hans.Vosman"]Tja, en voor Athlon en Pentium geldt: als je dan gewoon snel geheugen wilt hebben voor een zo optimaal mogelijk systeem, dan moet de CAS waarde zo laag mogelijk zijn: De waarde 2 is beter dan 2.5, en 2 is ook de laagste waarde die je kan kopen. De waarde 3 is vrij gewoon. Kies je voor snelheid, dan vind ik dat je alles optimaal moet kiezen. Kies je voor het gezonde verstand, dan wordt het systeem vaak veel goedkoper, dan is de snelheid vaak nog niet eens veel lager.[/quote:81ce7e4ceb] Dat zei ik dus: ddr333 mobo met pc2700 geheugen op cas2 is het snelst (voor AMD), maar als je inderdaad goedkoper uit wilt zijn, dan kan je ook een moederbord voor pc2100 geheugen kopen, met dus pc2100 geheugen (op CAS2). Wat inderdaad niet bepaald langzamer is dan pc2700 geheugen op cas 2.5. Voor de pentium weet ik niet precies hoe het zit :D Nog even voor de duidelijkheid: CAS is een instelling in het BIOS van het moederbord. Als je geheugen koopt wordt vaak vermeld voor welke CAS waarde het geschikt is. Van Samsung geheugen is bekend dat het makkelijk op cas2 loopt en dat het niet duur is :D Voor andere merken geheugen moet je gewoon even kijken/ informeren wat de mogelijkheden zijn. [quote:81ce7e4ceb="Hans.Vosman"]Voor de rest lees BA's topic nog maar eens door. Een interessant verhaal![/quote:81ce7e4ceb] Inderdaad! (Dat zijn dus ook allemaal instellingen die daar zijn beschreven) :)
Link naar reactie
[quote:2f69548fe5="S0epkip"] [quote:2f69548fe5="Hans.Vosman"]Als je kiest voor Athlon, dan zal DDR geheugen het meest optimaal zijn. Maar hier vind ik het snel verwarrend worden. Er is "333MHz" geheugen ook wel PC2700 geheugen genoemd (?), maar die moederborden lijken niet zo efficient. Dus zal je vaak toch kiezen voor "266MHz", ook wel PC2100 genoemd (?).[/quote:2f69548fe5] Heh? Ten eerste een heel onduidelijk verhaal. Ten tweede: waarom zou pc2700 geheugen (ddr 333) niet efficient zijn? Omdat pc2700 cas 2.5 niet veel sneller is dan pc2100 cas 2?? Je moet gewoon zorgen (met een AMD systeem) dat je een moederbord hebt voor ddr333 geheugen, met PC2700 geheugen van bijvoorbeeld samsung en dat op cas2 laten draaien. Dat is het snelst.[/quote:2f69548fe5] Dat zou ik ook verwachten. De tests die ik zelf heb gezien, hebben mij nog niet echt overtuigd. [quote:2f69548fe5="S0epkip"][quote:2f69548fe5="Hans.Vosman"]Ga je overklokken op de FSB dan moet je een snelheid kiezen die bij de FSB past, of geheugen dat voldoende ruimte biedt. Dus meestal sneller dan die PC2100 ... Andere componenten zullen mede de stabiliteit bepalen, dus niet werken, hoeft niet persé door dat geheugen te komen.[/quote:2f69548fe5] HEH?!? Waar heb je het hiet nou ineens weer over :-? Je bedoelt dat als je wilt overklokken dat je dan moet 'oppassen' met de keuze van je geheugen? Meer kan ik niet uit dit verhaal halen.[/quote:2f69548fe5] Zo was het wel bedoeld. [quote:2f69548fe5="S0epkip"]Dat zei ik dus: ddr333 mobo met pc2700 geheugen ...[/quote:2f69548fe5] Hier raak ik een beetje lost. Je verwijst naar een onderwerp, maar het is mij niet duidelijk welke.
Link naar reactie
Ik had dus een MB van Abit in gedachten... Namelijk de TH7II-RAID. Die ondersteunt FSB van 400 Mhz (4 x100) Als ik de FSB dan opkrik naar 133 werkt die dan ook optimaal met bijvoorbeeld een Nortwood die ook 533 MHz is? En die PC1066 zou ik dna nemen voor het, alleen maar omdat daar meer marge inzit als ik met PC800 RIMM zou overklokken...
Link naar reactie
[quote:72a61cb031="kajutsa"]bedoel je dat als jij een P4 100FSB OC't naar 133FSB dat je hem dan op Northwood prestaties krijgt? Of begrijp ik jou verkeerd?[/quote:72a61cb031] Celeron heeft toch ook een FSB van 100 Mhz. DIe kan je toch overklokken tot bijvoorbeeld 133. Als ik nou een Northwood zou kopen die 533 aankan. En eht moederboard kan standaard 400 aan (4x100) Daar kan i dan toch ook 4x133 van amken zodat de Northwood gewoon op maximaal kan lopen. Ander zou die teruggehouden worden door de 400 FSB Of trekt het moederboard dat niet als er staat 400 FSB?
Link naar reactie
[quote:9fca945424="kajutsa"]L0L, koop gewoon een 533FSB supported mobo als je zo graag een Northwood wil... niet zo moeilijk doen :) Heel veel in prijs scheelt het ook weer niet.[/quote:9fca945424] Maar dan heb je niet zo'n mooi Abit mobo, en die zijn wel erg lekker bij oc'en, en heeeel stabiel dus kan me voorstellen dat je en Abit wil hebben. Kijk maar eens in lijsten met oc'en redelijk vaak een Abit die ver komen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...