Ga naar inhoud

Hard disk vervangen , makkelijk?


Aanbevolen berichten

[quote:f2b82036bf="pijman"]Hoihoi, Ik moet blijkbaar een harddisk erbij zetten of vervangen heb er nu één van 7 gb en heb er blijkbaar één van 40 GB nodig Kan ik er één bij zetten? Of moet ik 'm vervangen? en moet ik al m'n progjes en bestanden op cd zetten als back up ? Met vriendelijke groet, Patrick[/quote:f2b82036bf] Wie zegt dat je een 40GB nodig hebt? Aangezien je blijkbaar gebruikt? Als je gewoon 10 vingers en een schroevendraaier hebt is een HD erbij zetten BTW doodsimpel.
Link naar reactie
[quote:8457b68408="Marcel de Reus"]Ik zou hem vervangen, want die andere is waarschijnlijk 5400 rpm en dat vertraagd dan je PC. Bovendien hoef je dan als leek niet naar een IDE aansluiting te gaan zoeken of rekening te houden met master, slave jumpers. Gewoon erinzetten en dezelfde kabeltjes op je nieuwe schijf vastmaken.[/quote:8457b68408] maar dan moet ik een back up maken? moet ik dan alles opslaan op cd ofzo? wat is 't snelste manier om op te slaan?
Link naar reactie
[quote:0397ece90a="pijman"][quote:0397ece90a="Marcel de Reus"]Ik zou hem vervangen, want die andere is waarschijnlijk 5400 rpm en dat vertraagd dan je PC. Bovendien hoef je dan als leek niet naar een IDE aansluiting te gaan zoeken of rekening te houden met master, slave jumpers. Gewoon erinzetten en dezelfde kabeltjes op je nieuwe schijf vastmaken.[/quote:0397ece90a] maar dan moet ik een back up maken? moet ik dan alles opslaan op cd ofzo? wat is 't snelste manier om op te slaan?[/quote:0397ece90a] Volgens mij kun je hem er gewoon bijplaatsen als backup disk. De nieuwe gebruik je dan voor video en proggies en de oude als reserve of voor je data.
Link naar reactie
[quote:613fcf17dc="pijman"][quote:613fcf17dc="Marcel de Reus"]Ik zou hem vervangen, want die andere is waarschijnlijk 5400 rpm en dat vertraagd dan je PC. Bovendien hoef je dan als leek niet naar een IDE aansluiting te gaan zoeken of rekening te houden met master, slave jumpers. Gewoon erin zetten en dezelfde kabeltjes op je nieuwe schijf vastmaken.[/quote:613fcf17dc] maar dan moet ik een back up maken? moet ik dan alles opslaan op cd ofzo? wat is 't snelste manier om op te slaan?[/quote:613fcf17dc] Backups zijn altijd aan te bevelen en uiterst safe sprak hij, maar meestal te lui voor....(is dus wel eens misgegaan...) Eerst maar dit simpele geval: Eerst dus je nieuwe schijf er in monteren, formatteren en je OS er opzetten vanaf je installatie cdrom (die je ongetijfeld hebt...). Nu de rest van je software: Wel er zitten twee ide-connectors op je moederbord. In die andere zit nu waarschijnlijk je cdrom. Koppel die ff los en zet daar je oude disk in. Booten. Nu kun je gewoon je software naar de nieuwe disk kopieren. Oude schijf er uit en cdrom weer aankoppelen en klaar. Tweede geval (mijn voorkeur): Als je nieuwe en oude schijf hetzelfde toerental (bv. 5400rpm) en dezelfde PIO mode hebben (kun je in de monitor zien), dan zou ik wel eventjes de master-slave jumpers instellingen van beide schijven instellen en beide schijven monteren aan dezelfde kabel. (te vinden op de site van de fabrikant(en) ). Altijd weer wat extra schijfruimte. De schijf met het OS als master,de andere als slave. Je hoeft dan in principe zelfs niets te copieren, als je de nieuwe schijf als slave monteert. Het ding moet natuurlijk wel met fdisk van partities voorzien worden en per partitie geformatteerd worden. Het andere IDE-slot is voor je cdrom (+ eventuele brander).. Je harddisk komt in principe in een 3" breed slot, waar ook je 1.44Mb flop zit. Als je alleen plaats hebt op een 5" ruimte (waar bv. je cdrom zit) dan zijn er zijn voor wat Euro's montagestrips te krijgen bij de computerboer om je hardisk daarin te monteren. Maar kijk uit dat je IDE kabel nog past. Gouden regel: Altijd de 220 V stekker loskoppelen als je aan het knutselen bent met de hardware. En inderdaad, je hebt eigenlijk alleen een kruiskop-schroevendraaier en wat schroefjes nodig. succes.
Link naar reactie
[quote:df2c24a0f5="igg"]ik zou de schijf erbij plaatsen, dan kun je je video-data daar mooi op kwijt. is altijd fijner om dat op een andere schijf dan je os te zetten.[/quote:df2c24a0f5] Dan kun je beter een partitie maken. 80GB is groot zat en het zal je systeem vertragen als je die 5400 rpm erin laat zitten.
Link naar reactie
[quote:3e11e40b64="pijman"][quote:3e11e40b64="igg"]Dan kun je beter een partitie maken. 80GB is groot zat en het zal je systeem vertragen als je die 5400 rpm erin laat zitten.[/quote:3e11e40b64]Hoe kan ik zien hoeveel toeren m'n HD heeft?[/quote:3e11e40b64] Maak het nou niet moeilijker dan het is. Als je nog aan het uitproberen bent, en je wilt de minste problemen, en je wilt absoluut geen partities maken om je veiligheid te vergroten, houd het dan gewoon eenvoudig. Veranderen kan altijd nog! Plaats die schijf bij als slave en formatteer de schijf. Ga aan de slag en kijk hoe het werkt. Het kan zijn dat op de andere schijf nog een jumper verplaatst moet worden. Dit soort zoekwerk hoort er gewoon bij. Met internet kun je de jumper instellingen gewoon vinden als je maar weet om welk type harde schijf het gaat. Verder hebben de meeste schijven die informatie op de schijf zelf staan. Zelfs als je beide master maakt, moet je die jumpers controleren. Want ja, ik neem aan dat je een CD-Rom speler hebt en misschien ook een brander. Persoonlijk vind ik het zonde om 1 grote partitie van 80 GB te hebben. Verder is het praktisch om een schijf (partitie) voor Windows, eventuele gewone data, veel voor video bewerken en ook veel ruimte voor ruwe video data opslag (dat wat je binnenhaalt via videoingang). Je kan alles op één partitie zetten, maar dat wordt vanzelf beretraag door fragmentatie. Houd video data sowieso altijd apart van je WIndows ... Verder is het zo dat de moderne schijven veelal veel sneller werken als de oudere. Eigenlijk zal de nieuwe schijf efficienter werkt zonder die oude dan met die oude schijf erbij. Die nieuwe zal ongetwijfeld ATA66 of sneller zijn, misschien dat je moederbord dat ondersteunt. Verder hebben de nieuwe schijven vaak een grotere cache dan de oude, allemaal snelheidswinst. Voor video is het verstandig om de data stromen zoveel mogelijk gescheiden te houden. Bij het gebruik van 2 harde schijven is het aandachtspunt dat je de schijven niet aan dezelfde kabel hangt. Bij gebruik van 1 harde schijf is dat er tegelijk twee partities op 1 schijf kunnen worden gebruikt met als resultaat dat de lees/schrijf kop misschien meer bewegingen maakt. En daardoor misschien te langzaam zou zijn, tja, wat is te langzaam ... De praktijk is volgens mij, dat digitale video gewoon goed in is te lezen als alles via 1 schijf gaat. Maar dan wel met partitie-indeling ... En niet teveel gekke dingen tegelijk doen. En ja, het inbouwen op zich is niet zoveel werk. Maar bedenk dat je nog steeds keuzes moet maken. ALs master is die nieuwe schijf het snelst. Dus eigenlijk moet je daar Windows opzetten. Nieuwe installatie? Of die oude installatie gebruiken? Daar komt best wel wat bij kijken. Je moet waarschijnlijk jumperen en kabels loshalen en weer vastzetten. Kortom, je moet er je aandacht bij hebben. Verder ga je die schijf indelen in partities of toch maar niet. Die keus is aan jouw, de voor-en tegenstanders zijn op dit forum zo'n beetje gelijk in aantal. Welke groottes ga je dan kiezen als je partities gaat nemen? Vandaar gewoon die eerste optie in gedachten houden ...
Link naar reactie
[quote:21e9e65178="pijman"] Hoe kan ik zien hoeveel toeren m'n HD heeft?[/quote:21e9e65178] Kun je aan de verkoper vragen. Meestal staat dit op ook de informatiestikker op de harddisc. BTW, voordat je een 80GB schijf aankoopt zorg dan dat je gecontroleerd hebt of je BIOS dit wel aankan (of spreek met de verkoper af dat je de HD kunt terugbrengen/ruilen mocht deze niet werken).
Link naar reactie
[quote:32ead8ecb5="MicroHerz"][quote:32ead8ecb5="pijman"] Hoe kan ik zien hoeveel toeren m'n HD heeft?[/quote:32ead8ecb5] Kun je aan de verkoper vragen. Meestal staat dit op ook de informatiestikker op de harddisc. BTW, voordat je een 80GB schijf aankoopt zorg dan dat je gecontroleerd hebt of je BIOS dit wel aankan (of spreek met de verkoper af dat je de HD kunt terugbrengen/ruilen mocht deze niet werken).[/quote:32ead8ecb5] Uhm, als je nu 7 hebt is het vrijwel zeker dat je BIOS geen 80 aankan. Alhans hangt van je mobo en BIOS af, mar mij eigen ervaringen met deze kwesties zijn bijzonder negatief. p.s. marcel: de toeren van de schijf vertragen de pc niet, maar de ATA snelheid kan de beperkende factor spelen. En die 7 GB zal waarschijnelijk 3200 of 4500 rpm zijn ipv 5400?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...