Ga naar inhoud

hardisk *performance* vraagje


Aanbevolen berichten

Hoeveel kan een hardisk hebben ? Zeg een Maxtor 740DX 40Gb ? Ik bedoel, als zo'n hardisk van zitbank-hoogte met de zijkant recht op de houten vloer valt, zou dat erg zijn ? Of zou je zo'n hardisk gewoon niet meer vertrouwen ? Ik ben dus naast boven genoemde voorval wel benieuwd naar wat zulks dingen zoal kunnen hebben. ik heb gehoord over verhalen met G-krachten blah-dit en blah-dat maar hoe uit zich dat in realiteit ? Zou een hardisk een val van 1-etage overleven (niet theoretisch maar *praktrisch-kansberekenend* gezien) ? Nee die hardisk is niet van mij , dus ik kan het dus niet gewoon testen. Nee ik heb het niet gedaan. Maar ik vroeg het me dus gewoon af. Ja, beschreven voorval is echt gebeurd Mischien kan ik een goed advies doorgeven.. Groet, AuMH.
Link naar reactie
Enige mogelijke antwoord: uitproberen. Zitten gissen over wat theoretisch wel en niet kan heeft geen zin. Harde schijven kunnen bepaalde G-krachten weerstaan zonder kapot te gaan. Dat staat in de handleiding of op de website van de fabrikant. Je zou exact moeten weten hoeveel G-kracht een bepaalde val oplevert. Dan weet je of de schijf zo'n val zou moeten overleven. Aangezien je de G-krachten niet exact kunt meten/voorspellen heeft het helemaal geen zin om er over na te denken. Gewoon zorgen dat een schijf zo min mogelijk schokken krijgt en als 'ie dan toch gevallen is: aansluiten en hopen dat je goede daden van de afgelopen dagen voldoende zijn... :D
Link naar reactie
[quote:5b8b33c1ab="Aht uh Mi Hed"]Hoeveel kan een hardisk hebben ? Zeg een Maxtor 740DX 40Gb ? Ik bedoel, als zo'n hardisk van zitbank-hoogte met de zijkant recht op de houten vloer valt, zou dat erg zijn ? Of zou je zo'n hardisk gewoon niet meer vertrouwen ? Ik ben dus naast boven genoemde voorval wel benieuwd naar wat zulks dingen zoal kunnen hebben. ik heb gehoord over verhalen met G-krachten blah-dit en blah-dat maar hoe uit zich dat in realiteit ? Zou een hardisk een val van 1-etage overleven (niet theoretisch maar *praktrisch-kansberekenend* gezien) ? Nee die hardisk is niet van mij , dus ik kan het dus niet gewoon testen. Nee ik heb het niet gedaan. Maar ik vroeg het me dus gewoon af. Ja, beschreven voorval is echt gebeurd Mischien kan ik een goed advies doorgeven.. Groet, AuMH.[/quote:5b8b33c1ab] Nou, 1 etage hoog op beton kun je wel dag met ja handje zeggen tegen je hd, zelfs een gemiddeld mens komt daar niet goed van af. En wat dat testen betreft, volgens mij verschilt dat ook nog per hd van een type.
Link naar reactie
Als je nagaat dat agressie tegen de pc al voldoende is, (denk maar aan een flinke schop) weet je eigenlijk al voldoende. Na een val zal de behuizing misschien intact blijven, maar de schijven niet. De leeskop zit op minimale hoogte boven de schijf. Bij fysiek geweld, maakt die kop door aanraking putjes in de schijf. Dat is nog het minst erge. Dus mijn advies stuiter alleen met een bal.
Link naar reactie
[quote:fce4da651a="Speedy"]Verschilt heel erg natuurlijk, op school brak mij ooit het handvat van mijn bracket af en daar stuiterde de maxtor schijf door het lokaal :) Werkt nog steeds. En onlangs een Seagate U10 die weinig is gebruikt is gewoon uit zichzelf zonder enig geweld overleden ....[/quote:fce4da651a] Is die u10 geen scsi??? want die dingen worden ijzersterk en zeer lang bruikbaar geclaimed...
Link naar reactie
[quote:9be89447ce="gerben"]Net even bij maxtor gekeken, een D740X kan 30 G hebben tijdens gebruik en 300 G niet in gebruik, zonder dataverlies. Als er geen mechanische beschadiging is (scheurtjes, dingen afgebroken, etc.), is er dus een gerede kans dat er niks mee aan de hand is.[/quote:9be89447ce] Nou van 1 hoog zullen er vast wel wat dingen afbreken gok ik zo. Kijk maar als een kat naar beneden springt uit een flat omdat hij zijn baas niet meer ziet zitten. Dan breken er ook wel wat dingen af. 8)
Link naar reactie
[quote:a2004e0a6b="Eddy van Wuyckhuyse"]Vanaf zithoogte is geen enkel probleem mits de schijf is rust was. Want zoals Gerben al aangeeft reikt de schokbestendigheid van nieuwere schijven tot minimaal 300G en vele nieuwe zelfs al tot 350G. Dat is voldoende om een val van 1 a 2 meter goed te doorstaan.[/quote:a2004e0a6b] Verdieping 1 is ongeveer 2m 40 cm wie waagt zijn schijf eraan?? :lol:
Link naar reactie
hangt er ook vanaf waar die op valt. De bovenkant van een schijf is een stukkie plaatstaal van 2mm dik. Als dat na beneden flikkerd zit er waarschijnlijk een flinke deuk in. En als je een 3 platter heb dan heb je nog kans dat de leeskop van de bovenste platter in de platter is gerost ook. leeskop na de klere en een kras in je platter. gelukkig is de D740X 40GB van Maxtor een 1 platter die onderaan zit, zal waarschijnlijk nie zoveel mee aan de hand zijn. Behalve als ie natuurlijk op de printplaat is geflikkerd, dan heb je ook een probleem :-? ...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...