Ga naar inhoud

Hoe een keuze te maken voor een moederbord (veel tekst)


Aanbevolen berichten

Ok,.Dit is mijn eerste posting maar ik kijk al zo'n twee jaar op dit forum vooral om te leren. Vorig jaar november heb ik een pc gekocht bij de aldi een Pentium 1800 omdat ik erg tevreden was over mijn eerste aankoop daar een pentium 667 mhz. Bij de beoordeling van Diskidee over deze pc kwam ik er achter dat het een goede pc was voor algemeen gebruik maar dat er geen spetterende resultaten voor een echte gamer te verwachten waren. Inmiddels heb ik de harde schijf vervangen door een Maxtor 40GB 7200rpm en nog een geheigenmodule er bij geplaatst van 512MB sdram, in totaal nu 768MB. Na veel lezen en testen bekijken leerde ik dat SDram de bottlenek is voor een P4 processor. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en het begint allemaal weer te kriebelen om toch weer eens wat anders te vervangen. Ik zou het moederbord willen vervangen voor een met DDR ram geheugen. Nu kijk ik veel na topics hier, bekijk moederbord testen maar zie zo langzamerhand door de bomen het bos net meer. Wat ik zou willen is een kwalitatief goed en snel bord met de volgende zaken on board, sound (6 kanaals) en LAN. Ook usb2.0, RAID en DUAL IDE. Van het geheugen ondertseuning wordt ik helemaal gek, sommige borden ondersteunen PC 1600 en 2100, weer andere PC 2700, 2100 en 1600, vaak zie ik dat PC 2700 geheugen alleen voor AMD borden zijn maar niet altijd. Dan heb je borden met VIA chipset of Intel dit in verband met AMD of Intel processor. Nu zie ik dat er weer borden zijn met SIS chipset voor Intel processors en sommige borden ondersteunen wel DDR2700 geheugen. Vragen: Waarom ondersteunen niet alle borden PC2700 geheugen want dit is het snelte geheugen toch (op het dure rimm geheugen na natuurlijk) Is het verschil in prestatie groot tussen PC2700 en PC2100 geheugen?? Zijn borden met SIS chipsets slechter dan borden met Intel chipset want wat mj opvalt is dat borden met SIS chipset een stuk goedkoper zijn. Wat zijn nou de voor of nadelen van Intel en SIS chipset, wanneer wat te kiezen. Zitten er nog nieuwe ontwikkelingen aan te komen op korte termijn waardoor het verstandig is om toch even te wachten met het aanschaffen van een nieuw moederbord...Ik weet het zo langzamerhand niet meer! Wie kan mijn vragen beantwoorden en in de goede richting leiden om de keuze te beperken. Cor (die zelf schrikt van zo'n lange posting en hoopt dat er niet de doodstraf op staat)
Link naar reactie
Ok,...dit heb ik gelezen, maar dit zijn AMD systemen. Ik zou de eerste tijd graag mijn Williamette processor willen behouden. Ook als ik tezijndertijd eens wat wil overclocken, schiijnt dit beter te gaan met een intel processor (wordt op dit forum verteld tenminste) Ik vond gisteren een test op een site waarin een Gigabyte moederbord werd getest de GA-8IEXP waarin PC 2700 geheugen was gepropt. Terwijl op de gigabyte site wordt aangeven dat tot PC 2100 kan worden gebruikt! Ik kan de site helaas niet meer vinden. Maar dit soort dingen vind ik zo verwarrend. Is het ook niet zo dat een AMD systeem meer herrie maakt dan een intel systeem ivm koeling voor de processor.
Link naar reactie
[quote:77bf22820c="cor909"]Is het ook niet zo dat een AMD systeem meer herrie maakt dan een intel systeem ivm koeling voor de processor.[/quote:77bf22820c] Een Amd is goed stil te krijgen hoor... Btw tzt oc'en, dan hoef je toch niet met het duurste en het snelste te gaan beginnen... Je bent geen die-hard merk ik uit je verhaal op. En ach, je hebt altijd intel aanhangers en amd aanhangers, btw wil niet weer zo'n nutteloze discussie opgang brengen! :lol:
Link naar reactie
Nou op deze manier leer ik dus weer wat bij. Dat mijn huidige Williamette processor niet of niet veel te overclocken is vind ik nu niet erg. De processeor valt later weer wel te vervangen. Ik moet het ook allemaal stukje bij beetje doen. Maar waar het mij om gaat is om tot een goede keuze te komen voor een moederbord zodat ook nog in de nabije toekomst omdat de veranderingen zo snel gaan er ook nog iets vervangen of ge-upgrade kan worden. Want nu vind ik weer dat er moederborden worden geproduceerd met een SiS chip 648 die DDR 400 ondersteund en dat schijnt dan toch weer een overall performance verbetering te geven. Als ik nu een bord koop wat PC 2100 ondersteund kom ik misschien snel achter te lopen qua upgrade mogelijkheden
Link naar reactie
[quote:5558c58bcf="cor909"]Nou op deze manier leer ik dus weer wat bij. Dat mijn huidige Williamette processor niet of niet veel te overclocken is vind ik nu niet erg. De processeor valt later weer wel te vervangen. Ik moet het ook allemaal stukje bij beetje doen. Maar waar het mij om gaat is om tot een goede keuze te komen voor een moederbord zodat ook nog in de nabije toekomst omdat de veranderingen zo snel gaan er ook nog iets vervangen of ge-upgrade kan worden. Want nu vind ik weer dat er moederborden worden geproduceerd met een SiS chip 648 die DDR 400 ondersteund en dat schijnt dan toch weer een overall performance verbetering te geven. Als ik nu een bord koop wat PC 2100 ondersteund kom ik misschien snel achter te lopen qua upgrade mogelijkheden[/quote:5558c58bcf] Williamette past niet op Northwood mobo als je tenminste een 423 socket hebt. Dus dan wordt het gaan voor een leuk DDR bord met bv een 1,8 Northwood cpu. Of neem toch een AMD more value for money
Link naar reactie
[quote:74d4eeb16b="cor909"]Ik heb tenminste 1 geluk, het is een pentium pentium Williamette met een socket 478, dat zou vrijwel op alle borden met een socket 478 moeten draaien...ja toch?? Cor ( die stukje bij beetje toch wel wat meer antwoorden krijgt en zo ook wat wijzer hoopt te worden)[/quote:74d4eeb16b] Ja da's geluk. Ik heb zelf een heel lekker mobo van Abit heel erg stabiel maar niet de goedkoopste. Klokken prima over heel makkelijk zelfs voor een leek. Dus gewoon proberen met de Williamette. Koop goed DDR geheugen (Samsung PC2700) erbij is veel goedkoper dan RIMM Abit BD7II is heel goed bord. (136 euro) Ach dan kan je weer even mee, en gaat heel snel. Niet het allersnelste, niet het allernieuwste maar prima mee te leven. Kooop een goede kast erbij met goede voeding (chieftec mijn favoriet) Kan een paar pc's meegaan.
Link naar reactie
Voor een nieuwe kast ben ik ook al aan het speuren geweest. Natuurlijk heb ik op het forum al diverse malen de Chieftec tegen gekomen. Maar ik vind deze kasten niet zo mooi. Ik wil geen kast met een deurtje. De kasten zonder deurtje hebben zo'n ingebouwde floppydrive wat ik niet mooi vindt. Maar na lang zoeken ben ik een Antec kast tegen gekomen, en de Antec Plus 660 is mijn favoriete kast op dit moment. Qua koelings mogelijkheden voldoet deze volgens mij prima. Er zijn ook nog mogelijkheden om erxtra fans in te bouwen....prima kast dacht ik!?
Link naar reactie
[quote:19a8baa0db="cor909"]Voor een nieuwe kast ben ik ook al aan het speuren geweest. Natuurlijk heb ik op het forum al diverse malen de Chieftec tegen gekomen. Maar ik vind deze kasten niet zo mooi. Ik wil geen kast met een deurtje. De kasten zonder deurtje hebben zo'n ingebouwde floppydrive wat ik niet mooi vindt. Maar na lang zoeken ben ik een Antec kast tegen gekomen, en de Antec Plus 660 is mijn favoriete kast op dit moment. Qua koelings mogelijkheden voldoet deze volgens mij prima. Er zijn ook nog mogelijkheden om erxtra fans in te bouwen....prima kast dacht ik!?[/quote:19a8baa0db] Uitstekend is gewoon chieftec clone, iets ander uiterlijk. Gewoon doen dus :)
Link naar reactie
als ik het zo lees had je beter een kast mobo geheugen etc etc bij de pcboer kunnen kopen dan was je goedkoper uit geweest dan nu. MSI KT3 Ultra-ARU VIA KT333 Socket A U133 Sound/RAID/USB2.0 DDR € 174,- . AMD Athlon XP 2000+ (1666MHz) 266MHz Socket A € 178,- DDR 512Mb PC2700 A-Merk € 223,- Chieftec Dragon Miditower DX-01W-D 340W Wit € 139,- etc etc
Link naar reactie
Ja als ik terug kjik, had ik misschien beter zelf een los systeem in elkaar kunnen zetten. Maar omdat ik erg tevreden was over de eerste aankoop van de aldi pc (667mhz) en deze zo goed uit de bus kwam bij een test van Diskidee...dacht ach waaom ook niet de volgende pc kopen van de Aldi. Begrijp me niet verkeerd...de pc werkt uitstkend de service is prima van Medion. Maar later ben ik me wat meer gaan verdiepen in mobo's en prestaties en meer van dat soort zaken en dan gaat er ineens een hele wereld voor je open. Spijt heb ik niet van mijn aankoop en de vooruitgang in de pc wereld is toch niet bij te benen heb ik soms de indruk. Het ene mobo heeft die voordelen het andere mobo weer andere en zo is er iedere keer wat anders. Dat Gigabyte mobo heeft weer niet zo'n denderende RAID control zag ik weer in een andere test. Nou is het ook wel een kwestie van voor en tegens tegen elkaar afegen om een keuze te maken dat weet ik ook wel. Maar dat neemt niet weg dat dat de keuze voor een moederbord zo eenvoudig maakt. Iedereen zal toch willen proberen om voor zijn budget een zo goed moegelijk moederbord te kopen wat bij zijn pc gebruik past. Ik ben alleen benieuwd of er op korte termijn ontwikkelingen zijn te verwachten waardoor het misschien beter is om even geduld te hebben. Misschien wordt het rimm 1066 geheugen wat goedkoper als het wat makkelijker te verkrijgen is. Ooit heb ik voor 4 mb edo extra geheugen meen ik ƒ 300,-- betaald... waar is de tijd van de pentium 100 gebleven.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...