Ga naar inhoud

pentium voor Compaq laptop wisselen


Aanbevolen berichten

Hoihoi, Heb net een digitale filmcamera gekocht met de hoognodige software erbij maar nu las ik dat de soft ware pentium2 300 processor nodig heeft en ik heb op 'm'n laptop pentium 166 geloof ik. :( Moet ik dan een andere pentium kopen ? Zo ja Kan elk pentium in een Compaq laptop zetten of moet je dan weer iets speciaal hebben? Is een pentium makkelijk in te bouwen en moet ik er nog iets bij kopen of alleen een tweedehands pentium? kortom als ik er een koop waar moet ik op letten? ik weet 't veel vragen maar ik ben nu echt ten einde raad, heb 1300 euro voor camera = software betaald en nu doet íe 't niet goed :cry:
Link naar reactie
De CPU zegt niet alles. De hoeveelheid geheugen en de snelheid van de harde schijf heeft waarschijnlijk een grotere invloed dan de snelheid van de CPU zelf. Meestal is een bepaalde rekenkracht gewenst, en moet de computer hardware aan bepaalde eisen voldoen. Dat is de hoofdreden tot een bepaalde CPU keuze door een leverancier als gebruik wordt gemaakt van bepaalde software. Heel soms is de CPU of één van de opvolgers wel nodig, maar meestal dus niet. Een socket 7 CPU zou misschien vervangen kunnen worden door een iets moderner exemplaar (AMD K6) maar soms zijn er dan ook nog Bios aanpassingen nodig. Als je beschikt over voldoende geheugen, dan zou ik gewoon de software maar installeren. Als het niet werkt, dan kom je er vanzelf achter. Omdat foto's vrij omvangrijk kunnen zijn, merk je vanzelf de beperkingen van je systeem. Wat is overigens de hoogste resolutie van de camera? Voor 1300 euro verwacht ik op zich een topmodel 5 of 6 MB camera. Ik vrees dat de computer een zware kluif gaat krijgen aan het fotomateriaal als de computer over minder dan 128 MB geheugen beschikt.
Link naar reactie
De CPU is niet het probleem omdat de software werkt. Het probleem is de PC configuratie. De hoeveelheid geheugen is veels te laag. Als de harde schijf aan de kleine kant is, en misschien ook nog traag, dan is dat een echt probleem. Een foto die bijvoorbeeld 2000x3000 punten telt, vraagt veel geheugen, zeker als dat met een programma wordt bewerkt. Traagheid wordt meestal veroorzaakt omdat Windows gaat swappen als er geheugen te weining is. Het slechte nieuws hier is dat 32 MB dus erg weinig is. Vergroten van het geheugen is een oplossing, maar voldoende? Dat blijft de vraag. Is er een speciale reden om een laptop te gebruiken? In principe is een gewone PC nog wel betaalbaar en je hebt er een hoop plezier aan omdat zo'n nieuwer systeem veel plezieriger zal werken met die foto's. Veranderingen aan de laptop zijn vaak duur of niet mogelijk. De laptop kan overigens nog steeds worden gebruikt, dus afdanken, dat hoeft niet persé.
Link naar reactie
[quote:38b02aafbe="Hans.Vosman"]De CPU is niet het probleem omdat de software werkt. Het probleem is de PC configuratie. De hoeveelheid geheugen is veels te laag. Als de harde schijf aan de kleine kant is, en misschien ook nog traag, dan is dat een echt probleem. Een foto die bijvoorbeeld 2000x3000 punten telt, vraagt veel geheugen, zeker als dat met een programma wordt bewerkt. Traagheid wordt meestal veroorzaakt omdat Windows gaat swappen als er geheugen te weining is. Het slechte nieuws hier is dat 32 MB dus erg weinig is. Vergroten van het geheugen is een oplossing, maar voldoende? Dat blijft de vraag. Is er een speciale reden om een laptop te gebruiken? In principe is een gewone PC nog wel betaalbaar en je hebt er een hoop plezier aan omdat zo'n nieuwer systeem veel plezieriger zal werken met die foto's. Veranderingen aan de laptop zijn vaak duur of niet mogelijk. De laptop kan overigens nog steeds worden gebruikt, dus afdanken, dat hoeft niet persé.[/quote:38b02aafbe] Den kdat simpele pc met een amd cpu en 512 mb geheugen en snelle maxtor hd de lol van het werken met dig foto's aanmerkelijk vergroot. Goedkoper dan die laptop helemaal opknappen. als je een duron 900 oid neemt en simpel kastje en bv Abit KR7 mbo oid ben met geheugen erbij zo'n 300 euro kwijt denk ik. Daar koop je net een iets snellere cpu voor in je laptop en duur geheugen Dus nieuw eenvoudig systeem is goedkoper Compleet moet voor ong 400-450 euro lukken
Link naar reactie
sluit me bij boss aan, het upgraden van die laptop gaat meer kosten dan hij waard is. zelfs al kun je er nog wat geheugen bijprikken en zou je de cpu kunnen vervangen (maar vind maar eens een passende laptop-cpu), dan zullen de prestaties nog ver onder de maat blijven om ook maar iets zinnigs met je foto's te kunnen doen...
Link naar reactie
Zelf gebruik ik een Athlon XP1600 systeem met 256 SDRam en een K7S5A moederbord. Zoas boss63 ook aangeeft, een andere computer hoeft niet zoveel te kosten. 512 MB is niet persé nodig, maar als je zo'n 6MB camera hebt, dan kunnen die foto's erg veel geheugen gaan gebruiken. Degene die je de camera heeft verkocht, had dat moeten weten ... Een Duron of zo'n modern Celeron systeem (PIII, 256 kB cache) lijkt me een hele vooruitgang. En ja, ik heb dus ook nog een AMD K6-3/400 (socket 7) systeem thuis staan met 192 MB SDRam. Zelfs die presteert goed met fotobewerking. En dan is er nog iets geheel anders. Ik weet niet hoe je fotobewerking voorstelt, maarre werken met een wat grotere monitor en een echte muis, dat werkt een stuk plezieriger. Ik ken hier iemand die pas na 3 jaar overstag is gegaan voor een echte muis op de laptop. Hij wil zijn mousepad nu niet meer gebruiken!
Link naar reactie
Mensen thanx voor jullie antwoorden !! Gaat me weer een hoop ellende en geld schelen. Nu heeft m'n Pa een computer Pentium 3 ,128 intern geheugen en draait op XP Ik weet niet wat CPU en Maxtor is dus weet niet wat er in zit Maar als ik een aansluiting koop voor m'n Camera (DV) ben ik dan niet gelijk klaar? Dat laptop gebeuren laat ik wel ff schieten.
Link naar reactie
[quote:20a65ecad9="pijman"]Ik weet niet wat CPU en Maxtor is dus weet niet wat er in zit Maar als ik een aansluiting koop voor m'n Camera (DV) ben ik dan niet gelijk klaar? Dat laptop gebeuren laat ik wel ff schieten.[/quote:20a65ecad9] CPU is de meest gebruikte afkorting voor je processor oftewel Central Processing Unit (toch?) Maxtor is een hardeschijf manufacturer oftewel een fabrikant.
Link naar reactie
[quote:138376b57d="pijman"]Mensen thanx voor jullie antwoorden !! Gaat me weer een hoop ellende en geld schelen. Nu heeft m'n Pa een computer Pentium 3 ,128 intern geheugen en draait op XP Ik weet niet wat CPU en Maxtor is dus weet niet wat er in zit Maar als ik een aansluiting koop voor m'n Camera (DV) ben ik dan niet gelijk klaar? Dat laptop gebeuren laat ik wel ff schieten.[/quote:138376b57d] Zijn kleine kaartje voor te koop en kun je meteen je camera op aan sluiten als je naar Pinnacle kijkt dan hebben ze een hele leuke setStudio DV heet dat en er zit een kaartje bij en hele goede simpel te gebruiken software. De clip versie is voor beginner uitgebreid genoeg http://www.pinnaclesys.com/start.asp?Langue_ID=6
Link naar reactie
[quote:908e6779fe="pijman"]Nu heeft m'n Pa een computer Pentium 3 ,128 intern geheugen en draait op XP Ik weet niet wat CPU en Maxtor is dus weet niet wat er in zit Maar als ik een aansluiting koop voor m'n Camera (DV) ben ik dan niet gelijk klaar?[/quote:908e6779fe] Ja. Wle zal meer geheugen voor videobewerking een nog prettiger systeem opleveren. Die Pentium 3 is dus de CPU. Die Maxtor is een harde schijf. Hoe groot is die overigens? I.h.a. is de schijf voor videobewerking al gauw te klein. Voor het inlezen van video is een aparte harde schijf wenselijk. Daar kom je overigens vanzelf wel achter. In ieder geval is die Pentium 3 een betere oplossing dan de laptop. Oh ja, ik heb je eerste bericht niet goed gelezen. Ik dacht dat je een fototoestel gebruikte. Maar je hebt een digitale video camera. De hardware eisen verschillen een beetje, zeker wat die harde schijf betreft.
Link naar reactie
[quote:c037ebcf59="Hans.Vosman"][quote:c037ebcf59="pijman"]Nu heeft m'n Pa een computer Pentium 3 ,128 intern geheugen en draait op XP Ik weet niet wat CPU en Maxtor is dus weet niet wat er in zit Maar als ik een aansluiting koop voor m'n Camera (DV) ben ik dan niet gelijk klaar?[/quote:c037ebcf59] Ja. Wle zal meer geheugen voor videobewerking een nog prettiger systeem opleveren. Die Pentium 3 is dus de CPU. Die Maxtor is een harde schijf. Hoe groot is die overigens? I.h.a. is de schijf voor videobewerking al gauw te klein. Voor het inlezen van video is een aparte harde schijf wenselijk. Daar kom je overigens vanzelf wel achter. In ieder geval is die Pentium 3 een betere oplossing dan de laptop. Oh ja, ik heb je eerste bericht niet goed gelezen. Ik dacht dat je een fototoestel gebruikte. Maar je hebt een digitale video camera. De hardware eisen verschillen een beetje, zeker wat die harde schijf betreft.[/quote:c037ebcf59] Nu eindelijk progje + kaart gekocht voor de PC studio 7 weer geinstalleerd op de pc dit maal,nu wil ik m'n opnamens opnemen met studio 7 maar nu staat er ; "station C:kan geen DV-data opnemen"......HELP !! :( Ik word nu echt gek. :evil: Wat kan ik hier aan doen??? Het gaat hier om een digitale FILM camera hij heeft 800.000 pixels M'n harddisk is 7,7 gb groot en nog 2,2 over
Link naar reactie
[quote:8cc44be148="pijman"] Nu eindelijk progje + kaart gekocht voor de PC studio 7 weer geinstalleerd op de pc dit maal,nu wil ik m'n opnamens opnemen met studio 7 maar nu staat er ; "station C:kan geen DV-data opnemen"......HELP !! :( Ik word nu echt gek. :evil: Wat kan ik hier aan doen???[/quote:8cc44be148] Schijf te klein/bijna vol??
Link naar reactie
[quote:eff49fc96d="pijman"]Schijf te klein/bijna vol?? Kortom schijf bij? :o wat kost zo'n geintje dan? :-?[/quote:eff49fc96d] Maxtor 40GB (D740X, 7200rpm) 77 euro 80Gb 99 euro Met 80 Gb heb je echt wel genoeg hoor, maar 40 is ook goed alleen ik vind prijsverschil zo gering voor dubbel zoveel Gb en met videobewerking heb je altijd te weinig ruimte, :lol: je stopt er steeds weer bijj tot je schijf vol is
Link naar reactie
[quote:27649dc46e="boss63"][quote:27649dc46e="pijman"]Schijf te klein/bijna vol?? Kortom schijf bij? :o wat kost zo'n geintje dan? :-?[/quote:27649dc46e] Maxtor 40GB (D740X, 7200rpm) 77 euro 80Gb 99 euro Met 80 Gb heb je echt wel genoeg hoor, maar 40 is ook goed alleen ik vind prijsverschil zo gering voor dubbel zoveel Gb en met videobewerking heb je altijd te weinig ruimte, :lol: je stopt er steeds weer bijj tot je schijf vol is[/quote:27649dc46e] 77 en 99 euro zijn dat prijzen voor nieuwe of gebruikt? En die kan ik gewoon in m''n computer zetten? Is daar altijd plaats voor? of moet ik m'n oude vervangen? Ik weet er niet echt veel van :lol: en heb van de week erg veel geld uitgegeven :oops: ,nou maakt dat niet uit maar zit hier nu al met 2 progjes van pineaccle één van 114 en één van 99 euro dus wil nu niet weer onnodige inkopen doen :wink:
Link naar reactie
[quote:265c1d93e9="pijman"][quote:265c1d93e9="boss63"][quote:265c1d93e9="pijman"]Schijf te klein/bijna vol?? Kortom schijf bij? :o wat kost zo'n geintje dan? :-?[/quote:265c1d93e9] Maxtor 40GB (D740X, 7200rpm) 77 euro 80Gb 99 euro Met 80 Gb heb je echt wel genoeg hoor, maar 40 is ook goed alleen ik vind prijsverschil zo gering voor dubbel zoveel Gb en met videobewerking heb je altijd te weinig ruimte, :lol: je stopt er steeds weer bijj tot je schijf vol is[/quote:265c1d93e9] 77 en 99 euro zijn dat prijzen voor nieuwe of gebruikt? En die kan ik gewoon in m''n computer zetten? Is daar altijd plaats voor? of moet ik m'n oude vervangen? Ik weet er niet echt veel van :lol: en heb van de week erg veel geld uitgegeven :oops: ,nou maakt dat niet uit maar zit hier nu al met 2 progjes van pineaccle één van 114 en één van 99 euro dus wil nu niet weer onnodige inkopen doen :wink:[/quote:265c1d93e9] Wauww wat heb je gekocht van pinnacle??? :-? :-? Die Studio DV clip is toch niet zo duur? en zit kaart bij. :-? Nee zijn nieuwprijzen 8) zie http://www.tweakers.net/pricewatch.dsp
Link naar reactie
[quote:32d47a684c="pijman"][Nu eindelijk progje + kaart gekocht voor de PC studio 7 weer geinstalleerd op de pc dit maal,nu wil ik m'n opnamens opnemen met studio 7 maar nu staat er ; "station C:kan geen DV-data opnemen"......HELP !! :( [/quote:32d47a684c] Tja, computeren is soms best wel complex. Met 2GB vrij zou ik toch wel verwachten dat je iets kan opnemen. Maar okay, dat is wel ongelooflijk krap. Je weet zeker dat je camera goed wordt herkend? Soms heb je DirectX 8.1 nodig en zo. Voor de rest, kies de grootst mogelijke harde schijf die je kan veroorloven. Daar heb je alleen maar plezier van. Of je die zonder meer kan bijplaatsen ligt aan je moederbord. Dus mischien toch maar een iets kleinere :-?. Hoe snel is de Pentium 3? Weet je welk moederrbord in dat systeem zit?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...