Ga naar inhoud

moederbord langzaam na instal 2e hd


Aanbevolen berichten

Heb 2e hd geinstalleerd als primair slave. Nu duurt het een veel langere tijd voordat de master hd beginnen mag met windows op te starten. Zodra de bios de hd's heeft herkent (via autorecognize) begint er een "gevecht" tussen de 2 hd's. Uiteindelijk wint de master het wel. Toen de masterhd er nog in zijn eentje in zat was er niks aan de hand. Disable ik de slavehd in de bios dan is er ook niks aan de hand. vraagjes die tot een oplossing kunnen leiden: Wat kan ik het beste doen? Wat is het verschil tussen een ata schijf en een non-ata schijf. (moet bij non-ata 2e jumper op masterhd plaatsen) bios zegt dat slavehd 1614 mb groot is, Fdisk zegt 1538. Hoe kan dit? Masterhd: seagate 1,2 gb slavehd: quantum fireball 1,6 gb
Link naar reactie
Het "gevecht" zou door middel van de juiste jumpersetting niet moeten plaatsvinden. Wat je wel kunt doen is je tweede harde schijf op de tweede controller aan sluiten. Dit vermindert in ieder geval ook de snelheidsbeinvloeding van de twee schijven ten opzichte van elkaar. Een CD-ROM drive of writer beinvloed de snelheid van een harde schijf veel minder. De jumperseting van een schijf is per merk en soms ook type verschillend. Dit heeft niets te maken met ATA of non-ATA. Het verschil in grootte in de BIOS en FDISK heeft te maken met het feit dat er gerekend kan zijn met 1024 bytes per kilobite (zoals het eigenlijk hoort) of met 1000 bytes per Kb. Ook kan er wel juist gerekend worden van bytes naar kilobytes, maar niet juist van Kb naar Mb en tegenwoordig ook nog van Mb naar Gb. Helaas komen de verschillende rekenwijzen soms ook door elkaar heen voor. De omrekenfactor behoort dus 1024 te zijn. In dit geval zit er ongeveer een factor 1,024 * 1,024 tussen. Je snapt natuurlijk wel dat de fabrikant liefst de grootste waarde hanteert.
Link naar reactie
[quote:45465a256a="igg"]Wat ook erg scheelt in opstart tijd is om je schijven als user ipv autodetect in te stellen. Dan hoeft je puter niet bij iedere keer opstarten uit te zoeken wat er aan de kabels hangt.[/quote:45465a256a] Merk ik eigenlijk weinig van. Het is precies andersom. Ik ga de slavedrive maar op de 2e ide zetten.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...