Ga naar inhoud

Welk moederbord voor P4?


Aanbevolen berichten

Wie weet eigenlijk wat er op het ogenblik zo'n beetje het meest veelzijdigste en snelste ATX moederbord is voor de Pentium 4 processor? Ik wil dat er een P4 processor op moet kunnen draaien met de hoogste kloksnelheid, ik dacht dat 2,53 GHz het snelst was) en ook een hoge bussnelheid. Het budget ongeveer €250 - €325,- Ik wil er met name snelle 3D spellen op kunnen spelen, maar ook allerlei computerzaken. Er komt ook een snelle 3D grafische kaart in, misschien RAID ook wel. Ik wil er liever geen onboard zaken aan hebben zoals audoi, video of netwerk
Link naar reactie
  • Reacties 64
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:e041229171="markbosch"]Wie weet eigenlijk wat er op het ogenblik zo'n beetje het meest veelzijdigste en snelste ATX moederbord is voor de Pentium 4 processor? Ik wil dat er een P4 processor op moet kunnen draaien met de hoogste kloksnelheid, ik dacht dat 2,53 GHz het snelst was) en ook een hoge bussnelheid. Het budget ongeveer €250 - €325,- Ik wil er met name snelle 3D spellen op kunnen spelen, maar ook allerlei computerzaken. Er komt ook een snelle 3D grafische kaart in, misschien RAID ook wel. Ik wil er liever geen onboard zaken aan hebben zoals audoi, video of netwerk[/quote:e041229171] Ik zou een 2,26 nemen en niet de veel duurdere 2,53 Neem een Asus 533 mobo of anders een Gigabyte mobo die lopen op dit moment het hardste volgens mij. Rimm is heel stuk duurder dan DDR maar haalt wel meer uit je P4.
Link naar reactie
Ik heb een Gigabyte 8IHXP besteld naar aanleiding van een review op Tom's Hardware. Met een Pentium 4 2,4Ghz. en 1 GB RAMBUS PC1066 in 4 modules van telkens 256 (ja ja! heftig bakkie). Maar de pc wordt niet stabiel, de winkel (uiterst kundige mensen, ik heb momenteel zelf geen tijd em in elkaar te bouwen dus uitbesteed) is er nu al 2,5 week mee bezig. Met 512 MB erin wil die pc perfect lopen en XP installeren, met 1 GB wil XP niet installeren. Woensdag meldde men dat na een BIOS upgrade het beter ging maar nog altijd heb ik geen telefoontje gehad dat ik em op kan halen. Men heeft er al een Problem over bij Gigabyte gelogd, al is nog niet zeker dat daar de oorzaak ligt. Een vriend van me kocht gelijk met mij dezelfde pc (zelfde winkel, kwantumkorting. Hij is een enorme gamer vandaar de configuratie) alleen dan met 512 MB PC1066 geheugen en die loopt als een speer. Is erg tevreden ook over alle features on-board. Geluid hebben we uitstaan, er zit een SBAudigy in, LAN en RAID wel onboard. Waarom zou je dat ook niet onboard willen hebben. het is veel goedkoper en als het ooit achterhaald wordt, schakel je het toch uit en vervang je het door een insteekkaart. Kortom, die 8IHXP is prima maar als je 1 GB geheugen overweegt is er misschien reden even terughoudend te zijn. Zodra ik de pc heb zal ik laten weten of ze em stabiel hebben gekregen en wat het nu geweest is. mvrgroet Edmond
Link naar reactie
[quote:fe8c65b34e="Edmond Varwijk"]Ik heb een Gigabyte 8IHXP besteld naar aanleiding van een review op Tom's Hardware. Met een Pentium 4 2,4Ghz. en 1 GB RAMBUS PC1066 in 4 modules van telkens 256 (ja ja! heftig bakkie). Maar de pc wordt niet stabiel, de winkel (uiterst kundige mensen, ik heb momenteel zelf geen tijd em in elkaar te bouwen dus uitbesteed) is er nu al 2,5 week mee bezig. Met 512 MB erin wil die pc perfect lopen en XP installeren, met 1 GB wil XP niet installeren. Woensdag meldde men dat na een BIOS upgrade het beter ging maar nog altijd heb ik geen telefoontje gehad dat ik em op kan halen. Men heeft er al een Problem over bij Gigabyte gelogd, al is nog niet zeker dat daar de oorzaak ligt. Een vriend van me kocht gelijk met mij dezelfde pc (zelfde winkel, kwantumkorting. Hij is een enorme gamer vandaar de configuratie) alleen dan met 512 MB PC1066 geheugen en die loopt als een speer. Is erg tevreden ook over alle features on-board. Geluid hebben we uitstaan, er zit een SBAudigy in, LAN en RAID wel onboard. Waarom zou je dat ook niet onboard willen hebben. het is veel goedkoper en als het ooit achterhaald wordt, schakel je het toch uit en vervang je het door een insteekkaart. Kortom, die 8IHXP is prima maar als je 1 GB geheugen overweegt is er misschien reden even terughoudend te zijn. Zodra ik de pc heb zal ik laten weten of ze em stabiel hebben gekregen en wat het nu geweest is. mvrgroet Edmond[/quote:fe8c65b34e] Nog één berichtje :wink:
Link naar reactie
Ok dank je voor de informatie, ik heb wel zoiets gehad met mijn pentium 2 systeem, toen had ik drie modules SDRAM van 64 MB erin zitten, en toen wilde windows 98 niet installeren. Maar toch zou ik liever gaan voor een Abit moederbord, mede omdat je daarbij geen jumpers hoeft in te stellen (softswitch). Een Chaintech schijnt ook wel goed te zijn, maar idd 2,53 Ghz processor is vel erg veel op dit moment, maar ik vindt dat ie dat wel moet kunnen i.v.m. latere upgrading. Dus eigenlijk een moederbord waar een P4 met 2,53 GHz 533 MHz op kan draaien, maar voorlopig moet 2266 MHz ook wel genoeg zijn.
Link naar reactie
[quote:a116382537="markbosch"]Ok dank je voor de informatie, ik heb wel zoiets gehad met mijn pentium 2 systeem, toen had ik drie modules SDRAM van 64 MB erin zitten, en toen wilde windows 98 niet installeren. Maar toch zou ik liever gaan voor een Abit moederbord, mede omdat je daarbij geen jumpers hoeft in te stellen (softswitch). Een Chaintech schijnt ook wel goed te zijn, maar idd 2,53 Ghz processor is vel erg veel op dit moment, maar ik vindt dat ie dat wel moet kunnen i.v.m. latere upgrading. Dus eigenlijk een moederbord waar een P4 met 2,53 GHz 533 MHz op kan draaien, maar voorlopig moet 2266 MHz ook wel genoeg zijn.[/quote:a116382537] Neem dan een Abit BD7II-RAID , razend snel en geschikt voor de 533 mhz
Link naar reactie
Heb overigens zelf een IT7 mobo en draait prima, alleen wel op 400 mhz en DDR geheugen maar razend snel en heel stabiel. OC'ed prima (2,9 GHz). Met DDR hou je wel geld over om een mooie Abit Siluro kaart 4400 of zelfs 4600 erbij te kopen. In een test is de 4400 net zo snel in oc trim als enkele ti4600 kaarten doordat hij een hele geode koeling heeft erg ver te oc'en.
Link naar reactie
Ik vind DDR op een P$ niet echt handig. Je kunt dan beter een Athlon nemen, tenzij je puur voor de OC gaat dan is DDR reuze handig. Je kunt echt beter PC1066 nemen die snelheidswinst tov PC2100 is echt enorm, vooral in bandbreedte vretenende applicaties. //Edmond Geld teveel???? Die reepjes PC1066 zijn al niet erg goedkoop en dan nog 1GB. Is dat niet een beetje teveel van het goede? Wat ga je met die comp doen? Dat 1GB verdeetlt over 4 reepjes niet goed werkt verbaast me niet. Veel geheugen controllers krijgen problemen als alle banken vol zitten.
Link naar reactie
Geld teveel niet, wel genoeg :D Omdat ik alleen de kast met inhoud hoef te vervangen en niet de monitor, toetsenbord, surroundsetjes en zo voort, valt de prijs wel mee. Niet duurder dan mijn vorige totale-pc. Bovendien is het de eerste pc in enkele jaren dus dan mag het ook wel. Waarom ik em volprik? Mijn eigen computergebruikgeschiedenis laat me telkens zien dat ik pc's niet weg doe maar altijd wel een bestemming voor heb (router, fileserver, webserver etc). En die machines eindigen allemaal met op iedere IDE-controller twee harddisks en alle geheugenbanken vol. Omdat ik wat ongewis ben over de verdere toekomst en ontwikkeling van Rambus heb ik het zeker voor het onzekere genomen en die 4 geheugenbanken helemaal vol laten prikken. Dan zit ik niet als ik over 4 jaar geheugen bij zou willen plaatsen, zonder. En meer dan 1 GB lijkt me voor privegebruik de komende jaren toch echt waanzin. Dus die gok durfde ik wel nemen. Toepassingen? Videobewerking. .NET Server edities testen en ook werken met VMWare, er komen op die machine enkele virtuele machines te draaien. Dat pc's instabiel worden als alle geheugenbanken vol zitten kan ik niet beamen, ik heb die ervaring niet. ZOals gezegd, bijna iedere pc bij mij thuis heeft aan het eind van zijn 'actieve loopbaan' alle banken wel vol zitten en geen ervan geeft problemen. groetjes Edmond
Link naar reactie
Er zij bepaalde chipsets die daar problemen mee hebben, waaronder enkele Sis chipsets, maar die gebruikt dat Asus mobo toch niet? Toch kan het zijn dat de chipset er problemen mee heeft dat er 4 reepjes RAM opzitten. Zeker als dat ongebufferd en non-ECC is, al weet ik niet zeker of Rambus daar ook mee werkt.
Link naar reactie
[quote:778dc903ee="egslim"][quote:778dc903ee="Marcel de Reus"]PC1066[/quote:778dc903ee] Klaarblijkelijk niet het stabielste, want Edmond heeft er problemen mee.[/quote:778dc903ee] Als je goed had gelezen had je gezien dat dat alleen met 1GB was en ik neem aan dat marktbosch geen 1GB nodig heeft. Bovendein ligt fdat hoogstwaarschijnlijk niet aan het geheugen maar aan het moederbord en/of de geheugencontroller.
Link naar reactie
[quote:a54a5fa342="Marcel de Reus"][quote:a54a5fa342="egslim"][quote:a54a5fa342="Marcel de Reus"]PC1066[/quote:a54a5fa342] Klaarblijkelijk niet het stabielste, want Edmond heeft er problemen mee.[/quote:a54a5fa342] Als je goed had gelezen had je gezien dat dat alleen met 1GB was en ik neem aan dat marktbosch geen 1GB nodig heeft. Bovendein ligt fdat hoogstwaarschijnlijk niet aan het geheugen maar aan het moederbord en/of de geheugencontroller.[/quote:a54a5fa342] Maar 1066 is net uit en dan loop je tegen kleine probleempjes aan zolas dat 1Gb niet goed loopt ed maar 512 is ook goed en snel. Tis maar en keuze , wel heel zielig als je je moet behelpen met 512 Mb 1066 geheugen :wink:
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...