Ga naar inhoud

moederbord op 200 of 266 fsb?


Aanbevolen berichten

effe een vraag. ik heb een mobo, de lucky star k7vat met daarin nu een athlon 1oo0 op 200fsb.nu wil ik er een athlon 14oo, fsb266 in stoppen.din de handleiding staat dat het athlon processoren ondersteund maar niet tot hoeveel mhzt.ook zitten er jumpers op voor 200 en 266 fsb.ook sisoft sandra verteld mij dat 200 en 266 fsb beschikbaar is.maar als ik reviews zoek op internet zie ik overal dat het mobo maar tot 12oo mhzt ondersteund en een email naar de fabrikant verteld mij dat 266 fsb niet wordt ondersteund.wat is nu waar??
Link naar reactie
bij mijn weten moet je ten alle tijde een bios update hebben vd fabrikant van je mobo. Award, AMI Phoenix e.a. geven de bios in licentie en de mobo fabrikanten passen deze aan op het mobo ontwerp. Als je niets kan vinden, dan is het jammer. Verder kan je het gewoon proberen. Persoonlijk vindt ik een overstap van 1000 naar 1400 niet zo heelveel. Een 2000+ of zo, dat zet wel zoden aan de dijk Succes 8)
Link naar reactie
overstap van 1000 naar 1400 is idd niet zo veel maar ik kan deze processor overnemen van een kennis en aangezien ik laast een ti 4200 heb gekocht is mijn budget niet zo groot meer.toch had ik laatst mijn fsb op 105 gezet e n toen ging 3d2001 van 6600 naar 6900.verwacht dus toch best nog wat winst met een 1400 en vooral met de fsb op 266
Link naar reactie
De KT133 onderstend ook geen 200mhz FSB hoor. De KT133 chipset is een SDRAM chipset en heeft een ondersteunig tot 133mhz voor het geheugen en een 133mhz FSB. Er kan wel een Tbird op overigens alleen zal hij niet de volle bandbreedte benutten. De FSB van 200 en 266 die jij bedoelt zijn eigelijk ook 100 respectievelijk 133mhz maar deze zijn duoble pumped waaedoor ze effectief 200/266mhz zijn.
Link naar reactie
[quote:32a2c3094c="Marcel de Reus"]De KT133 onderstend ook geen 200mhz FSB hoor. De KT133 chipset is een SDRAM chipset en heeft een ondersteunig tot 133mhz voor het geheugen en een 133mhz FSB. Er kan wel een Tbird op overigens alleen zal hij niet de volle bandbreedte benutten. De FSB van 200 en 266 die jij bedoelt zijn eigelijk ook 100 respectievelijk 133mhz maar deze zijn duoble pumped waaedoor ze effectief 200/266mhz zijn.[/quote:32a2c3094c] Hmm... Mijn oude KX133 - nog uit de tijd van de Slot A- heeft toch echt een 200MHz FSB. Met SDRAM geheugen, uiteraard. De FSB van Athlon is altijd al double pumped geweest en dat heeft niets met het geheugen te maken. De KT133 ondersteunt alleen een 200MHz FSB, de KT133A ook een 266MHz FSB.
Link naar reactie
[quote:f4cf8e6f38="ed5"]dus jij denkt dat die 1400 er wel op kan ondanks de reviews die zeggen dat ie maar tot 1200 kan.is die fsb alleen maar 200 of 266 als je ddr geheugen hebt dan ?[/quote:f4cf8e6f38] Athlons FSB is [i:f4cf8e6f38]altijd[/i:f4cf8e6f38] double pumped geweest, dat heeft nu niets en nooit iets met het geheugen te maken. Dus als je een K7 moederbord hebt ondersteunt dat bord een FSB van 200 en/of 266MHz. Als je een KT133 chipset hebt zit je aan een 200MHz FSB vast, met een KT133A kun je ook kiezen voor een 266MHz FSB. Zoek dus uit welke chipset je hebt.
Link naar reactie
mijn multiplier gaar maar tot 12.5, dus als ik een 1400 op 200fsb laat lopen, als dat kan , heb ik uiteindelijk maar een athlon1250. toch????het vreemde vind ik alleen dat als de kt133 alleen maar 200fsb ondersteund, waarom zit er dan een switch op mijn mobo die kan schakelen tussen 200 en 266?. in de handleiding staat dan :for future use.alleen zou ik dit dus nooit kunnen gebruiken het is overigens een kt133,dus geen 133a
Link naar reactie
Dan zit je aan die 200MHz FSB vast; als de multiplier gelocked is werkt deze onafhankelijk van het moederbord, dan geeft een 1400/200 dus geen problemen. Maar die 1400/266 van jou zou eerst unlocked moeten worden, waarna de kloksnelheid door het moederbord wordt bepaald -> dus niet boven de 1250 komt. Overigens is die schakelaar misschien vooral handig voor de fabrikant: Toen de KT133A uitkwam konden ze die gebruiken en hoefde aan de layout niets meer worden verandert.
Link naar reactie
[quote:193b5f9cf6="egslim"]Omdat een 266MHz FSB gesynchroniseerd is met PC133 geheugen neemt de geheugenbandbreedte flink toe ten opzichte van een 200MHz FSB. Het is zelfs zo dat het verschil tussen een AMD 760 en KT133A vrij klein is.[/quote:193b5f9cf6] Tich zou het theoretish maar weinig moeten uitmaken. Aangezien het RAM maar 133 miljoen datapulsen per seconde kan verwerken zal de proc er ook maar 133 miljoen per seconde naar het geheugen versturen. Wel is de extra bandbreedte handig omdat je dan extra bandbreedte hebt voor de videokaart en de NICs. Dat gaat niet van de datapulsen af die ander naar het geheugen hadden gekund, maar hebben hun eigen beschikken over 133 miljoen per seconde datapulsen per seconde. ( Het verhaal klopt niet helemaal omdat ook de FSB eigenlijk maar 133 miljoen tikken per seconde geeft, alleen kan hij per tik 2 maal data verzenden. Dus theoretish kan er avn die 2 pulsen 1 naar het geheugen en 1 naar AGP/PCI.)
Link naar reactie
[quote:99320cf7b8="Marcel de Reus"][quote:99320cf7b8="egslim"]Omdat een 266MHz FSB gesynchroniseerd is met PC133 geheugen neemt de geheugenbandbreedte flink toe ten opzichte van een 200MHz FSB. Het is zelfs zo dat het verschil tussen een AMD 760 en KT133A vrij klein is.[/quote:99320cf7b8] Tich zou het theoretish maar weinig moeten uitmaken. Aangezien het RAM maar 133 miljoen datapulsen per seconde kan verwerken zal de proc er ook maar 133 miljoen per seconde naar het geheugen versturen. Wel is de extra bandbreedte handig omdat je dan extra bandbreedte hebt voor de videokaart en de NICs. Dat gaat niet van de datapulsen af die ander naar het geheugen hadden gekund, maar hebben hun eigen beschikken over 133 miljoen per seconde datapulsen per seconde. ( Het verhaal klopt niet helemaal omdat ook de FSB eigenlijk maar 133 miljoen tikken per seconde geeft, alleen kan hij per tik 2 maal data verzenden. Dus theoretish kan er avn die 2 pulsen 1 naar het geheugen en 1 naar AGP/PCI.)[/quote:99320cf7b8] Hier http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1386 kun je benchmarks van de KT133A vinden. In verhouding tot de verschillen tussen chipsets is de prestatieverbetering erg respectabel. In theorie zorgt het asynchroon opereren van FSB en geheugenbus voor een flinke toename in latency, omdat de northbridge nu moet synchroniseren. KT133 heeft ook niet 's werelds beste geheugencontroller en kan het synchroniseren veel slechter opvangen dan de KT333. Denk eraan dat de AMD 750 met PC100 vrijwel net zo goed presteert als de KX133 met PC133. Chipsets werken wel *iets* ingewikkelder dan jij beschrijft. Jouw model is voldoende om een leek de functie van een northbridge uit te leggen, maar voor het voorspellen van prestaties is het onvoldoende.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...