Ga naar inhoud

Moederbord van IBM Aptiva vervangen?


Aanbevolen berichten

[quote:6dcc61a500="markbosch"]dat klopt misschien wel, maar ik meet tussen de aardraad en de kast wel een spanning maar wisselend, niet constant. Hij was toen niet geaard en toen kreeg ik een schokje/ voelde een stroompje lopen tussen aardpool(verwarming) en kast. Daarvoor heb ik hem bij de leverancier laten nakijken en die merkten niets, daar was hij wel op een geaard stopcontact aangesloten, dus is restspanning[/quote:6dcc61a500] Of je nu wel of die afstandbussen isoleert, dat "schokje" staat daar los van. Dit is juist één van de redenen om niet onnodig isolator ringetjes te gebruiken, maar juist alle contactpunten die er zijn, te gebruiken. Het enige wat helpt is een goede randaarde. En ja, die verwarming hè :-?, vergeet die snel. Die verwarming biedt vaak geen stabiele aarding en vormt dan een nog groter risico. In principe is de randaarde via het net de beste, als die randaarde dan ook maar echt geaard is ... met een pen o.i.d. diep in de grond ... in het grondwater en zo. Maar de test is verder okay, zolang je dat schokje voelt, dan weet je dat de aarding niet in orde is. Ik hoop wel dat je realiseert dat zo'n schokje gevaar betekent voor de computer electronica. Zolang het schokt en vonkt, mag je eigenlijk niets op zo'n apparaat aansluiten. Het grootste spanningsverschil krijg ik als ik de antenne kabel aansluit ... Oh ja, en de netvoeding (van de computer en andere apparaten) bevat vaak condensatoren die op een of andere manier zijn verbonden met de 220 draad en de aarde. Dit geeft vaak pakweg 100Volt spanning op een zwevende massa. Enne dan zijn we er nog niet, pak maar eens een telefoonaansluiting beet ... Oh ja, bij mij zijn die afstandsbussen één geheel met de bodemplaat en het moederbord bevat vertinde contacten. DUs deze maken bij mij dus ook echt contact met elkaar!
Link naar reactie
Waarom geen andere cpu dan die duron ;) Haal gewoon het maximale uit die IBM zonder een nieuw moederbord en kast en. te kopen, want dan begint het steeds meer op een nieuwe pc te lijken :S. Als degene voor wie je dit klusje moet klaren per se DIE cpu in zijn pc wil hebben, moet je maar uitleggen dat dat hem wel geld gaat kosten enz..
Link naar reactie
Ik ben bang van niet, hij had de CPU al een tijdje (maand of 2/3). Overgins wat er nu in de IBM zit is ook niet heel slecht hoor. 20GB HDD, 128MB RAM (standaard 64 maar daar is nog es 64 bijgezet) en een PCI versie van de GF2 MX-400 64MB. En trouwens, hoe meer ik moet veranderen, hoe meer uur dus hoe meer 'loon'. :D
Link naar reactie
[quote:a9025f0b7d="markbosch"][Maar de test is verder okay, zolang je dat schokje voelt, dan weet je dat de aarding niet in orde is.] Welke test bedoel je eigenlijk? En: nu ik hem via de radiator (vuilere aarde) aard, krijg ik geen schokje meer en meet ik ook geen spanning meer. In ieder geval is de verwarming wel geaard. :)[/quote:a9025f0b7d] Het beetpakken van de verwarming! Als je iets voelt, dan weet je dat er of een restlading aanwezig was of een spanningsverschil bestaat.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...