Ga naar inhoud

Moederbord van IBM Aptiva vervangen?


Aanbevolen berichten

Hallo, iemand vroeg mij of ik een nieuwe processor in zijn oude PC wilde zetten, ik kwam erachter dat ik dus een AMD Duron van 800Mhz op een Socket 7 moederbord moest zetten, dus heb ik hem ook maar aangeraden om er een nieuw moederbord in te zetten. :D Nu is het zo'n A-merk PC, het gaat hier over een IBM Aptiva. Nu wilde ik graag weten of ik daar zo maar een ander moederbord in kan zetten zonder dat enige andere dingen problemen gaan geven. En kan software ook geen problemen geven (als dat erop staat want dat weet ik zelf niet)? Michel.
Link naar reactie
Ik weet niet precies welk type Aptiva het betreft, maar waarschijnlijk kan het moederbord niet vervangen worden door een ATX exemplaar. Als je weet hoe een ATX moederbord eruit ziet, dan kun je zo zien wat wel en niet mogelijk is. Let in het bijzonder op de plaatsing van de monitor connector en de overige connectoren. Verder zou er ook nog een ATX voeding in de Aptiva kast moeten zitten. Bekijk de voedingsconnector in de kast maar eens ...
Link naar reactie
Nu jullie het over de bevestiging van het moederbord hebben, wil ik een vraag stellen. Als je het moederbord vastschroefd met die koperen 'buisjes' dan maakt het contact met de behuizing. Maar als je het moederbord met kunststof spacers bevestigd, hangt hij geïsoleerd. Wat is m.a.w. de verstandigste manier om je moederbord te bevestigen in de systeemkast?
Link naar reactie
Ik heb thuis twee ATX kasten. In beide kasten vormen de "afstandbussen" één geheel met de bodemplaat. Tja, dan ga ik geen moeite doen om de boel te isoleren als dat niet nodig is. Er moet uiteindelijk toch een verbinding met de kast worden gemaakt, dus ja, als dat kennelijk via die contacten moet, dan zal ik dat ook benutten. Het is het minste werk. Verder zullen deze "afstandsbussen" geen echte stroom geleiden. De stroom gaat via de voedingskabels.
Link naar reactie
dat klopt misschien wel, maar ik meet tussen de aardraad en de kast wel een spanning maar wisselend, niet constant. Hij was toen niet geaard en toen kreeg ik een schokje/ voelde een stroompje lopen tussen aardpool(verwarming) en kast. Daarvoor heb ik hem bij de leverancier laten nakijken en die merkten niets, daar was hij wel op een geaard stopcontact aangesloten, dus is restspanning
Link naar reactie
hhhmm, daar kan ik dus ook wel eens last van gehad hebben. Ik plaatste laatst mijn zijpaneel op mijn draaiende computer en toen sprongen er vonkjes over van het paneel naar de kast. Zelf voelde ik niks. Nadat ik een multimeter ergens had opgeduikeld en de kast heb gemeten stond er geen spanning op. Bij mij was er dus waarschijnlijk dus ook restspanning??? Mijn computer zit idd ook op een ongeaard stopcontact. Wel resette de computer aldoor en ook mijn pc op de andere kamer rebootte 1x.
Link naar reactie
Heb ooit ook eens naar zo'n polsbandje gezocht, geen pcboer in de buurt had er 1. Ik werd doorverwezen naar een electronica speciaalzaak. Zoals soepkip al zei, er wordt aangenomen dat als je de kast beet houdt tijdens je werkzaamheden en van te voren een verwarmingsbuis aanraakt dat dat voldoende moet wezen. Die pcboeren werken ook niet met een "bandje". Misschien een anti-statisch matje voor zooi dat je neerlegt, maar ik zou niet weten waar ze zoiets verkopen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...