Ga naar inhoud

nieuw systeem samenstellen


Aanbevolen berichten

Beste mensen, ik ben van plan om een nieuw systeem samen te stellen. Nu weet ik dat ik met een ATX systeemkast de meeste mogelijkheden heb. Nu vraag ik mij af welk moederbord ik het beste zou kunnen nemen voor een Pentium 4 processor als ik het volgende wil: geen onboard audio,video of netwerkkaart, wel onboard USB 2 support, ATA133 (blauwe IDE-kabels) maar ook ATA100 (ik heb begrepen dat dit voor de DVD-rom etc beter werkt dan 133) DDR SDRAM geheugenbanken het is de bedoeling dat ik spellen die nu nieuw uitkomen kan spelen en een sneller werkende pc heb dan mijn huidige PII systeem. Wie weet er kortom meer van de chipset abacadabra en wanneer welk chipset te kiezen?
Link naar reactie
Vroeger had je nog Socket 423, maar die wordt niet meer verkocht. Je wilt dus een compleet systeem, wat is je budget? Als je budget niet hoog genoeg is voor een P4 2,4GHz kun je beter een AthlonXP nemen, dan heb je dezelfde prestaties voor een lagere prijs. ATA133 heeft nauwelijks nut, de interface is wel 33% sneller dan ATA100, maar de harde schijven zelf zijn te traag om daar voordeel van de hebben. ATA66, ATA100 en ATA133 gebruiken dezelfde, 80 aderige IDE kabels. [quote:c98c9a3852](ik heb begrepen dat dit voor de DVD-rom etc beter werkt dan 133) [/quote:c98c9a3852] Dat slaat als een tang op een varken. Veel DVD-ROM/CD-RW ondersteunen toch maximaal ATA33 - niet dat ze de snelheid van die interface volledig kunnen benutten - en ik betwijfel of moederborden met ATA100 én ATA133 bestaan. Voor die spellen is het moederbord niet essentieel, de videokaart is het belangrijkst.
Link naar reactie
Mijn budget is vrij groot, aangezien ik de onderdelen van tijd tot tijd bijkoop. Aangezien de noodzaak tot een nieuwe pc er niet is, omdat deze pc nog redelijk aan mijn wensen tegemoet kan komen, kan ik er een lange tijd (=geld) voor uittrekken. Ik ben wel van plan om alvast een systeemkast aan te schaffen en mischien een moederbord. Als de systeemkast er eenmaal is, lukt het me om de motivatie vast te houden. Ik wil wel een snelle Pentium4 processor hebben en een hoge bussnelheid. Maar voordat ik overga tot tde koop van een moederbord wil ik nog eerst wat meer te weten komen over het beste soort chipset dat er is.
Link naar reactie
betekent dit dan ook dat de snelheid van de IDE kanalen de hoogste snelheid (ATA133) hebben op het moederbord met een intel 850e chipset? en: is RDRAM nieuwer dan DDR SDRAM? Welk moederbord zou dan het meest geschikt zijn, een Gigabyte die als best uit de computertotaal test kwam of liever een van ABIT of Chaintech?
Link naar reactie
Er zijn I850 mobo's met ATA133, maar als er alleen ATA100 op zit boeit dat niet, omdat de schijven toch niet aan een burstsnelheid van 100 MB/s komen. RDRAM is nieuwer als DDR, maar over een tijdje gaat Intel weer over op dual channel DDR en wordt RDRAM verder niet meer gebruikt. Maar op dit moment is het wel het snelste. Zoek verder eens een vergelijkende test op, kijk naar de features die je hebben wilt, en naar de testresultaten en prijs. Merken als Abit, Asus, Epox, Gigabyte zijn zowieso goede merken. Toch is de Abit TH7II-RAID altijd mijn favo geweest, alleen weet ik niet of daar ook een I850E variant van is. Die videokaart is helemaal standalone, maar ik zou hem toch afraden. Ten eerste is het al een verouderede chipset (Kyro II) ten tweede heeft die kaart een reputatie van instabiele drivers. Ten derde is hij gewoon niet snel in de huidige games, en met de games die er op dit moment aan zitten te komen komt hij al helemaal niet mee.
Link naar reactie
maar wat jij zegt over dat nieuwere RAM dan RDRAM dat er gaat komen, kan ik niet beter wachtewn totdat die moederborden er zijn of zijn die moederborden dan weer schrikbarend duur? En wat die videokaart betreft: welke standalone 2d/3d kaart is snel, goed en betrouwbaar op dit moment?
Link naar reactie
Dat zijn ata33 kanalen. Overigens zijn de aansluitingen altijd 40 aderig, aleen de kabels zijn 80 aderig, omdat er voor elke signaallijn een nullijn is toegevoegd, om EMI storing bij hogere snelheden tegen te gaan. Dat RAM is helemaal niet nieuwer, maar gewoon DDR, De truc is gewoon dat je er 2 tegelijk gebruikt, waardoor de bandbreedte verdubbeld (de nForce en nForce2 vor AMD hebben dit al) Over de prijs van die mobo's kan niemand wat zeggen op dit moment. De keus is ook aan jou, stel dat je een RDRAM mobo koopt dan kan je later natuurlijk altijd de hele set in 1 keer verkopen. Je kan er ook voor kiezen om nu al een DDR systeem te nemen, en het geheugen later mee te nemen nar je volgende mobo. Voor videokaart, tsja, wat mag het kosten en wat wil je er mee doen? Er zijn 101 kaarten op de markt tegenwoordig die redelijk goed zijn.
Link naar reactie
nou als ik voor 150 euro geen goede kaart kan kopen kan er van die 150 ook wel 200 gemaakt worden. Maar ik zit eens te kijken naar moederborden op websites van fabrikanten (ABIT, Gigabyte en Chaintech) om even terug te komen op het moederbord, en daar staan bij de nieuwste modellen alleen mobo's met het Intel 845E chipset. Ik kan er geen vinden met Intel 850E chipset.
Link naar reactie
Mag ik die ook stellen? ;) -Waarom draai je een gamebench, terwijl je geen videokaart gebruikt die de P4 2533 Mhz een beetje zweten laat? Ik denk dat die bench vooral beperkt is door de videokaart, en niet echt het verschil tussen de chipsets toont. (bijvorbeeld tussen de I845 en de I850) Kijk maar naar de uitslagen, alle systemen scoren vrijwel identiek, er zit niet echt een groot verschil tussen de 3Dmark uitslagen. (alleen de Sis chipset loopt iets achter met PC2100) -Waarom test je de I850 niet met PC1066 RDRAM? Is dat omdat het niet te krijgen is? Dat zou ieg een leuk beeld geven wat het verschil is als de 533 MHz FSB van de P4 wel vol benut kan worden.
Link naar reactie
Ik heb gelezen dat je beter geen onboard sound of andere dingen onboard moet nemen, omdat je later meestal hinder hebt als je bijv een nieuwe geluidskaart wilt gebruiken. ook las ik dat sommige mensen last hebben van gekraak en storingen. ik wil echt een zo kaal mogelijk moederbord wat onboard functies betreft. RAID zou ook niet echt nodig zijn bij mij, en bij die borden betaal je daar toch voor. Ik hoop echt een ABIT of Chaintech te kopen, van die andere merken heb ik nl. niet vaak gehoord.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...