Ga naar inhoud

Asus Raid en Win2000


Aanbevolen berichten

Ben voor mijn broer een nieuwe pc aan het bouwen, maar de installatie van Windows 2000 of XP lukt niet. Bij het booten van Win2000 setup diskette (cd niet bootable) of WinXP cd krijg je je na "bezig met controleren van hardwareconfiguratie" normaal gesproken het blauwe setup scherm, waarin je dan op f6 kan drukken om de RAID drivers te installeren. Zo ging het in ieder geval met mijn eigen systeem (Asus A7V266-e), alleen niet in dit geval. Het scherm blijft gewoon ZWART, maar er wordt wel gewoon doorgeladen van hetzij de diskette's of cd-rom. Het gevolg is natuurlijk dat ik de RAID drivers niet kan laden. Na verloop van tijd komt er dan wel een setup scherm( druk op enter om Windows te installeren), maar is er geen harde schijf gevonden. Een Win98 installatie gaat wel lukken, alleen heb je dan maar een schijfje van 10 GB (bekend probleem geloof ik. De "dame" van de POST melding zegt wel dat er geen IDE drives detected zijn, maar dat mag volgens mij niet uitmaken. Ik heb er nu wel een klein Seagate schijfje ingebouwd en daar Win 2000 opgezet. Vervolgen de RAID drivers geinstalleerd en daarna Part Magic 7. Daarmee de RAID0 array gepartioneerd en geformatteerd. Daarna met diskcopy de echte C: schijf gekopieerd naar de eerste partitie van de RAID array. Als ik het kleine schijfje er in laat zitten, kan ik daarvan booten ( is nu F:) of van de nieuwe RAID C:. Haal ik het kleintje eruit, dan is booten onmogelijk, wat ik ook probeer met de BIOS boot instellingen. De vraag is dus: heeft er iemand een verklaring voor het niet laten zien van de Windows setup schermen en weet iemand hoe ik de Win2000 bootloader overzet naar de RAID array, zodat ik die Seagate er uit kan halen? Systeem: Asus P4B533-e P4 2.0a Ghz Samsung pc 2700 Maxtor d740x 40GB (2x...) GF2 mx400 64mb Sandra benchmark +/- 41000 met filesysteem en +/- 2040 met Mem benchmark, dus op zichzelf loopt dit prima :) bij voorbaat dank, Bart
Link naar reactie
Ik heb niet heel veel verstand van RAID, maar het is idd vaak zo dat je een andere schijf nodig hebt om de drivers erop te zetten. Heb je niet perongeluk het Master Boot Record op dat kleine schijfje staan ;) Want zonder MBR wordt het booten lastig. Probeer anders es bootmagic in het MBR te zetten en die van de RAID schijven te runnen.
Link naar reactie
De MBR is volgens mij ook het probleem. Ik heb gisteravond de twee rescue diskette's aangemaakt van Part. Magic, die ik vanavond wil proberen zonder dat de Seagate erin zit. Hopelijk kan die de MBR overzetten of instellen op de RAID array, maar ik heb er geen hoop op. Als de Seagate er uit is start de pc niet door , maar geeft ook geen error dat er geen boot sector gevonden wordt! Met de Seagate erin heb ik dus de keuze Win2000 pro (Seagate) of Win2000 pro#1 (RAID). Ik heb al wel ingesteld dat ie gewoon van #1 moet starten en dat gaat goed. Maar die kleine schijf moet eruit :evil: Bart Dat van Bootmagic in de MBR zetten snap ik even niet...
Link naar reactie
Ik heb de Saegate als tweede boot device staan (floppy als 1e) en de RAID als derde. RAID als tweede wil dus niet. Geen boot, maar ook geen foutmelding... Met RAID als tweede en dan een Win98 bootdisk erin lukt wel. Dan kan ik met FDISK de array bewerken en dan vervolgens Win98 installeren, maar dat wil ik dus niet! Dan zou ik daar natuurlijk wel weer 2000 overheen kunnen zetten, maar dat vindt ik een lapmiddel. Bart
Link naar reactie
De rescue disk's van Partition Magic helpen ook niet: "Cannot load DOS" Ik denk dat ik die Seagate er maar in laat zitten als een soort backup schijf. Als één van de RAID schijven het begeeft, kan je nog altijd van de Seagate opstarten :lol: Tenzij er iemand nog een tip heeft natuurlijk! Bart
Link naar reactie
[quote:f8f1298d71="bvk"]Ik heb de Saegate als tweede boot device staan (floppy als 1e) en de RAID als derde. RAID als tweede wil dus niet. Geen boot, maar ook geen foutmelding... Met RAID als tweede en dan een Win98 bootdisk erin lukt wel. Dan kan ik met FDISK de array bewerken en dan vervolgens Win98 installeren, maar dat wil ik dus niet! Dan zou ik daar natuurlijk wel weer 2000 overheen kunnen zetten, maar dat vindt ik een lapmiddel. Bart[/quote:f8f1298d71] Dan kun je toch net zo goed dit doen? Als je er anders niet uit komt, dan maar een lapmiddel ;)
Link naar reactie
Het zou alleen nog fijn zijn als er nog iemand een verklaring had voor het zwarte scherm tijdens de Windows setup. Gekeken bij Asus, Promise en Maxtor, maar geen oplossing gevonden. Zijn er niet meer gebruikers met dit mobo en het zelfde probleem of waarbij het juist zonder problemen gaat? het BIOS is versie 1004. Hiemee is het mobo(Asus P4B533-e) geleverd en het is ook de laatste op de Asus site. Een BIOS update voor de Promise heb ik niet gevonden. Bart
Link naar reactie
Dat van die snelle verbinding begreep ik eerst niet, maar nou wel! Wat een bak info haal je binnen zeg :) T'is wel even zoeken, maar er zal zeker een antwoord tussen zitten! Ik gebruik Free Agent via newszilla.xs4all.nl, volgens hun eigen zeggen één van de grootste nieuwsservers ter wereld... Ik laat voor mijn broertje maar gewoon die Seagate 4.3gb erin zitten, maar ik ga toch nog zeker verder zoeken voor dit probleem. Misschien los ik het nog op voor ik die bak aflever :wink: Bart
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...