Ga naar inhoud

IDE vragen


Aanbevolen berichten

hej ik heb wat vraagtekens over het aansluiten van IDE apparaten. misschien een beetje afgezaagd, maar toch. :roll: ik heb een moederbord met RAID onboard en 2 harde schijven die ik daarop wil aansluiten. daarnaast heb ik een cd-rw en een dvd-speler. mijn vragen: - hoe kan ik de apparaten het beste aansluiten? ik snap dat de hdd's op de RAID ingangen worden aangesloten. maar hoe doe ik dat met de cd-rw en de dvd: samen op 1 controller of elk op een aparte controller? - wat zijn de beste instellingen voor de cd-rw en de dvd, master of slave? - hoeveel IDE kabels heb ik dan in totaal nodig? alvast hartelijk bedankt. @bel.
Link naar reactie
Bij mij werkt het op deze volgorde uitstekend: IDE 1 Master = Harddisk IDE 1 Slave = Zip Drive IDE 2 Master = Brander IDE 2 Slave = DVD RAID 0 = 1 Harddisk Maar je kan natuurlijk ook de 2 harddisks o RAID 0 aansluiten, en dan zou ik de Brander op IDE 1 Master zetten en de DVD op IDE 2 Master.
Link naar reactie
[quote:6bcb17e1d5="abeldebeer"]hej ik heb wat vraagtekens over het aansluiten van IDE apparaten. misschien een beetje afgezaagd, maar toch. :roll: ik heb een moederbord met RAID onboard en 2 harde schijven die ik daarop wil aansluiten. daarnaast heb ik een cd-rw en een dvd-speler. mijn vragen: - hoe kan ik de apparaten het beste aansluiten? ik snap dat de hdd's op de RAID ingangen worden aangesloten. maar hoe doe ik dat met de cd-rw en de dvd: samen op 1 controller of elk op een aparte controller? - wat zijn de beste instellingen voor de cd-rw en de dvd, master of slave? - hoeveel IDE kabels heb ik dan in totaal nodig?[/quote:6bcb17e1d5] Ik heb dvd en CDWR op verschillende ide dan kun je on the fly kopieren. beide HD op de RAID als je tenminste vanaf RAID kan booten
Link naar reactie
[quote:2d8e8713b1="frankst"]Bij mij werkt het op deze volgorde uitstekend: IDE 1 Master = Harddisk IDE 1 Slave = Zip Drive IDE 2 Master = Brander IDE 2 Slave = DVD RAID 0 = 1 Harddisk Maar je kan natuurlijk ook de 2 harddisks o RAID 0 aansluiten, en dan zou ik de Brander op IDE 1 Master zetten en de DVD op IDE 2 Master.[/quote:2d8e8713b1] Hangt ook even af of beide ide op ata 100 werken of 1 op 100 en 1 op 33 of 66 zoals op oudere borden wel eens was. "Frankst" waarom heb je niet beide hd op RAID 0 of zijn ze niet even groot?
Link naar reactie
[quote:6f4156bdef="boss63"][quote:6f4156bdef="frankst"]Bij mij werkt het op deze volgorde uitstekend: IDE 1 Master = Harddisk IDE 1 Slave = Zip Drive IDE 2 Master = Brander IDE 2 Slave = DVD RAID 0 = 1 Harddisk Maar je kan natuurlijk ook de 2 harddisks o RAID 0 aansluiten, en dan zou ik de Brander op IDE 1 Master zetten en de DVD op IDE 2 Master.[/quote:6f4156bdef] Hangt ook even af of beide ide op ata 100 werken of 1 op 100 en 1 op 33 of 66 zoals op oudere borden wel eens was. "Frankst" waarom heb je niet beide hd op RAID 0 of zijn ze niet even groot?[/quote:6f4156bdef] Inderdaad, de ene schijf is een 60 GB 7200 RPM, en de andere schijf is een 40 GB 5400 RPM, en ik heb dus de 40 GB schijf op Raid 0 hangen, En ik kan trouwens ook gewoon on the fly copieren hoor ook al zitten de brander en DVD op dezelfde IDE poort, levert helemaal geen problemen op, hij brand gewoon op de maximale snelheid van 24 speed.
Link naar reactie
[quote="frankst] Inderdaad, de ene schijf is een 60 GB 7200 RPM, en de andere schijf is een 40 GB 5400 RPM, en ik heb dus de 40 GB schijf op Raid 0 hangen, En ik kan trouwens ook gewoon on the fly copieren hoor ook al zitten de brander en DVD op dezelfde IDE poort, levert helemaal geen problemen op, hij brand gewoon op de maximale snelheid van 24 speed.[/quote] He da's handig lukte bij mij niet en zijn vaker problemen mee, dus advies op 2 verschillende ide's maar werkt het prima dus.
Link naar reactie
[quote:0ce8042c90="boss63"][quote="frankst] Inderdaad, de ene schijf is een 60 GB 7200 RPM, en de andere schijf is een 40 GB 5400 RPM, en ik heb dus de 40 GB schijf op Raid 0 hangen, En ik kan trouwens ook gewoon on the fly copieren hoor ook al zitten de brander en DVD op dezelfde IDE poort, levert helemaal geen problemen op, hij brand gewoon op de maximale snelheid van 24 speed.[/quote:0ce8042c90] He da's handig lukte bij mij niet en zijn vaker problemen mee, dus advies op 2 verschillende ide's maar werkt het prima dus.[/quote] Ik heb het gewoon zo aangesloten omdat ik het niet redde qua kabel lengte om de DVD speler op IDE 1 slave aan te sluiten, dus moest daar de zip drive maar opkomen. (De Harddisk en DVD speler hangen namelijk iets van 30 a 35 cm uit elkaar, en de kabel had tussen de twee connectoren maar iets van een lengte van 10 cm.) (Nero Burning Rom geeft alleen als je on the fly gaat branden een waarschuwing dat bijde apparaten op dezelfde IDE poort zitten, en dat het niet is aan te raden.)
Link naar reactie
hee bedankt voor de reacties! maar mijn laatste vraag luidde: hoeveel IDE kabels heb ik dan nodig? dat kan ik ntrlk ook zelf wel een beetje raden: 01: HDD 02: HDD 03: CDRW 04: DVD toch? MAAR: zijn er ook IDE kabels met zeg maar alleen een master? dus niet 2 van die uiteinden? want die heb ik dus nog nodig voor de HDD's. reacties?
Link naar reactie
Nee, ik weet geen verkoopadres. Maar ik weet dat ze er zijn. Ik heb er zelf namelijk 1. Die werd geleverd bij m'n brander. Het is dan nog wel een 40 aderige kabel, maar ze zijn vast wel te krijgen in 80 aderige kabel. Of je moet gaan voor rounded kabels. Daarin is de keuze met 1 connector dacht ik iets ruimer.
Link naar reactie
[quote:9b4a27c11d="abeldebeer"]das toch jammer? zonde van je mooie luchtstromen die worden gehinderd... :roll: neemaar ze zijn er dus wel? weet je een verkoop adres? thnx.[/quote:9b4a27c11d] Gewoon rounded nemen zijn best wat leuke setjes van te koop, heb zelf ook aantal rounded erin zitten , veel mooier en makkelijker dan flat. Als je flat wilt heb ik nog wel een paar liggen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...