Ga naar inhoud

Bios geeft processor verkeerd aan?


Aanbevolen berichten

Mijn XP2000 processor draaid volgens het bios op 128x13=1664. Dat kan toch niet? Stel dat hij 133x13 zou aangeven. Dan zou hij dus op 1729Mhz draaien? Is dit dan geen XP2000 maar een XP2100 ofzo? In windows geeft hij aan dat de processor op 1667MHz draaid (dat is juist voor een XP2000). Ik heb een ECS-K7VZA (versie 3.0) moederbord en de CPU is niet unlocked. Als het nou een XP2100 mocht zijn, ga ik wel ff een ander mobo aanschaffen met DDR333 geheugen :)
Link naar reactie
De FSB is alleen te verzetten met een jumper (100 of 133). Bij 3Dmark geeft hij ook aan dat de FSB op 128 staat. De computer wil ook niet altijd meteen opstarten (zwart scherm). Moet hem dan aan en weer uit zetten. Het ligt niet aan de voeding. Dit moederbord heeft geen mogelijkheden tot overklokken/onderklokken.
Link naar reactie
Heb net sisoft sandra geïnstalleerd. De multiplier staat op 12.5. Maar volgens het bios is dit 13 :-? De FSB staat op 133 volgens sisoft sandra (maar niet volgens 3Dmark die 128 aangeeft net als m'n bios). De performance rate was 2439 estimated. Ik weet niet of dit van belang is.
Link naar reactie
Mm weird dat 3DMark het verkeerd aangeeft. Het kan haast niet anders of het is gewoon een 2000+. Als het een 2100+ zou zijn waarom zou het mobo dan de FSB naar 128 verlagen? Ik denk adt de FSB gewoon verkeerd aangegeven wordt. Dat de MP anders staat in het BIOS boeit niet aangezien de proc daar toch niet naar luistert. Wat voor mobo heb je?
Link naar reactie
Ik heb (zie ook eerste post) een ECS-K7VZA versie 3.0 moederbord. Deze ondersteund alleen t/m een XP2000. Een XP2100 dus niet. Daarom verlaagd hij de FSB om zodoende toch de processor te laten werken zij het op een lagere FSB snelheid (om dus op de snelheid van een XP2000 te komen). Ik kan ook nog niet even de koeler eraf halen om het te controleren omdat ik geen koelpasta meer heb. Het bios moet het toch goed aangeven? Ik snap ook niet dat de programma's het verschillend aangeven. 3Dmark geeft aan FSB 128 (zoals ook het bios het aangeeft), terwijl sisoft sandra en WCPUID zeggen 133 met multiplier 12.5... Verder zegt 3Dmark dat de snelheid is 1,63GHz (zoals ook het bios weer aangeeft) en sandra zegt weer 1667MHz. Tegenstrijdig dus.
Link naar reactie
heb je al ff cpu z geprobeerd, en misschien wil een bios update helpen om de goede waardes te krijgen en misschien zou je de Vcore iets kunnen verhogen om hem stabiel te krijgen.(wel op eigen risiko en goed de temperatuur in de gaten houden) als dit kan op jouw mobo. Snap alleen 1 ding niet waarom zon *dure* cpu op een ecs mammaplankje?
Link naar reactie
[quote:71f94c3644="Antares"]heb je al ff cpu z geprobeerd, en misschien wil een bios update helpen om de goede waardes te krijgen en misschien zou je de Vcore iets kunnen verhogen om hem stabiel te krijgen.(wel op eigen risiko en goed de temperatuur in de gaten houden) als dit kan op jouw mobo. Snap alleen 1 ding niet waarom zon *dure* cpu op een ecs mammaplankje?[/quote:71f94c3644] Het ECS moederbord had ik al met een duron 750 en 512MB SDRAM. Omdat er niet zo'n groot verschil is in de praktijk met DDR heb ik besloten om geen ander moederbord te gaan kopen en daarmee ook ander geheugen. Dit moederbord heeft geen enkele overklok of aanpas mogelijkheden. Een biosupdate heb ik een keer geprobeerd (toen nog met de duron) en die had tot gevolg dat windows xp om het half uur vastliep. Later weer versie 3.4 teruggezet en geen problemen meer gehad. Daarom kan ik niet een biosupdate uitvoeren. Als het daadwerkelijk een XP2000 is, dan ben ik nog niet van het probleem verlost dat de computer zo nu en dan niet meteen wil starten. Ik krijg dan een zwart scherm en alleen de HD, fans en cdrom doen even wat. Als ik hem dan uit en weer aanzet, gaat hij meestal wel aan. Het is zeker niet de voeding (400watt Q-Tec- eerder ook 350watt Maxpower). Dit heeft volgens mij er ook iets mee te maken omdat ik deze problemen kreeg nadat ik de XP had geïnstalleerd. Ik ga ondertussen wel even rondkijken naar een goed moederbord en geheugen. Zit zelf te denken aan een Epox of Soltec moederbord met 512MB DDR333 (samsung). Alleen de prijs valt tegen...
Link naar reactie
Mwah, soltek was geloof ik €106 en epox €120, alleen geheugen is op het moment duur, ik heb zelf pas geleden geupgraded, zat te twijfelen tussen gbyte vrxp,epox, soltek en asus, ben uiteindelijk voor de asus a7v333 gegaan, wel wat duurder maar ik had me ouwe setje goed verkocht, dus dat kon wel leien,de abit kx7 333 is trouwens ook een leuk bordje. Maar als ik jou was zou ik ff wachten de ddr400 bordjes komen er aan,als ik mijn ouwe setje niet zo goed verkocht had, had ik ook wel gewacht op de ddr400 bordjes, maar een paar weken zonder pc is ook zoiets.
Link naar reactie
Wat hem je aan DDR400 zonder unlocked proc ;) Soltek en Epox hebben idd ook in mijn ogen de beste KT333 mobo's. De Soltek voor als je niet overkloklt en de Epox is voor de echte tweakers. En idd is Samsung op dit moment topmem voor een beste prijs. De prijzen zijn juist prima. 512MB PC2700 Samsung heb je al voor 220 euro en dat Epox bord voor 120 euro. Das 340 euro, nog ff je CPU unlocken en een goede heatsink kopen met stille fans en je hebt de ideale stille OC machine :)
Link naar reactie
Het ligt eraan welk moederbord de beste prestaties haalt (epox of soltec dus). Ik ga niet overklokken en daarvoor kies het moederbord dus niet. Hij moet wel absoluut super stabiel zijn (zowel met win98 als winXP). Dit ECS moederbord mag dan misschien niet snel zijn, maar hij is wel super stabiel. Ik wacht wel in ieder geval tot de prijzen wat zijn gezakt en tot de vakantie voorbij is. Een goede koeler heb ik al (maar is niet stil). Het is de Coolermaster HHC-001.
Link naar reactie
Ja die cooler is in principe prima. Ik zou dan voor de Soltek gaan. Ik heb zelf de Epox en deze is zo stabiel als een huis, maar de Soltek schijnt nog net ff iets sneller te zijn (het verschil is nihil hoor) en hij is goedkoper en net zo stabiel, boevendien heeft hij betere feautures. Die van Epox zijn niet bepaald denderend :(
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...