Ga naar inhoud

volledig stille pc!


Aanbevolen berichten

Inderdaad leuke ideetjes. Maarre, er zijn best wel zeer stille fans en anders de fan niet op vol vermogen laten draaien. Dat van die harde schijf is wel interessant, alleen ik geloof nog niet zo dat de omhulling alleen de boel echt stiller maakt. Ik zal dat eens gaan bestuderen, want in mijn computer is mijn IBM harde schijf nu toch echt de grootste herrieschopper :cry:.
Link naar reactie
Dat is wat tricky voor de gemiddelde gebruiker. Maar een heatsink als Alpha ala Swiftech met een goede fan kan een systeem heel erg stil maken. Kost wel iets meer, maar dat bespaard je een hoop ergernis. Helaas doen de meeste PC bouwers dat niet, en monteren ze 1 of ander el cheapo ding die een Delta 60HP fan nodig heeft om nog een beetje te koelen.
Link naar reactie
[quote:c9b73144aa="Marcel de Reus"]En jij noemt jezelf een gemiddelde gebruiker ;) Goede waterkoeling die beter koelt dan wat ik nu heb (Swiftech 462MCX-BA + Delta 80HP) is verschrikkelijk duur en neemt veel ruimte in beslag :([/quote:c9b73144aa] Ik weenie hoor maar om een Delta 80 HP nou stil te noemen.... :-? Goed waterkoeling is dan misschien voor de gemiddelde gebruiker wat overdreven en met lucht koeling kan het dan ook volstaan. Maar wat de meeste mensen niet goed doen is dat er geen koude lucht word aangezogen van buiten! Mensen kopen soms wel leuke koelers maar als je steeds warme lucht aan blijft zuigen in de kast dan heeft dat natuurlijk ook geen enkel nut. Koop dan op zijn minst 1 case van en stop die voor in je kast zodat deze koelere lucht aan zuigd. Dit scheelt enorm met een beetje airflow.
Link naar reactie
[quote:1109c2626b="Hans.Vosman"]Inderdaad leuke ideetjes. Maarre, er zijn best wel zeer stille fans en anders de fan niet op vol vermogen laten draaien. Dat van die harde schijf is wel interessant, alleen ik geloof nog niet zo dat de omhulling alleen de boel echt stiller maakt. Ik zal dat eens gaan bestuderen, want in mijn computer is mijn IBM harde schijf nu toch echt de grootste herrieschopper :cry:.[/quote:1109c2626b] Zit met 3x 7200rpm Maxtors die zo'n lekker hoog gierend geluid maken die overstemmen ruim mijn andere 5 Papst fan's. Ben benieuwd of het helpt hiertegen maar als je ervaring hebt met zo HD "case" dan hoor ik dat graag van je. Prijs onbekend tot nu toe? Zag op www.silentpc.de nog wat leuke dempingsmatten voor de Chieftec maar helaas wel errug duur 89 euro voor wat op maat gemaakte plaatjes. Moet bij de de het zelver goedkoper kunnen /edit foutje moet zijn www.pcsilent.de
Link naar reactie
[quote:026d06b709="boss63"] Zit met 3x 7200rpm Maxtors die zo'n lekker hoog gierend geluid maken die overstemmen ruim mijn andere 5 Papst fan's. Ben benieuwd of het helpt hiertegen maar als je ervaring hebt met zo HD "case" dan hoor ik dat graag van je. Prijs onbekend tot nu toe?[/quote:026d06b709] Bedankt voor het meedenken! Ik ben overigens nog niet zover. De prijs lijkt inderdaad nog onbekend, ik zag die niet op de site staan Als een harde schijf niet warm wordt, dan is het relatief eenvoudig om de schijf stiller te krijgen. Dit kan door de harde schijf in te pakken met dempingsmateriaal. Maar ja wat is nu het beste materiaal? Mijn ervaringen met die matten zijn niet zo denderend. Er blijven gewoon heel veel gaten in de PC kast zitten die het geluid naar buiten voeren. Ik heb een oud tafelkleed liggen, "Perzisch" tapijt spul. Dat dempt in ieder geval heel goed mijn IBM 1GB SCSI schijf. De IBM 60GB schijf wordt alleen wat warmer, dus die tafelkleed oplossing werkt dan niet zo. Hoe warm worden die Maxtors?
Link naar reactie
[quote:640474d6d5="Hans.Vosman"]De prijs lijkt inderdaad nog onbekend, ik zag die niet op de site staan Als een harde schijf niet warm wordt, dan is het relatief eenvoudig om de schijf stiller te krijgen. Hoe warm worden die Maxtors?[/quote:640474d6d5] Niet zo heel warm want die hangen u voor de ingangsopening van mijn case met een fan ervoor, maar had ze vroeger gewoon in de kast hangen en dan werden ze gloeiend heet. Heb een 4de schijf in een aluminium case hangen en die wordt echt veel minder warm zonder actieve koeling want die 2 kleine fan's maken echt een takke herrie [img]http://www.macase.com.tw/image/ms-10.jpg [/img] en geluid is ook minder, dus dacht dat het misschien wel effect zou kunnen hebben die silent case.
Link naar reactie
  • 2 maanden later...
Het is wel een tijdje geleden, maarre omdat de kast toch los was, heb ik het geluidsniveau van mijn IBM harde schijf ook weer eens onderzocht. Ik kan de harde schijf op 2 plaatsen monteren. Direct onder het diskettestation of er vlak boven in een 5,25 inch vak waar een speciale slede in hoort te zitten, maar nooit bijgeleverd is. Dus voor mij onbruikbaar vakje voor een CD-Rom speler of zo. Als ik de schijf vast monteer, dan blijkt er extra geluid door resonantie te kunnen ontstaan. Als ik een soort wit isolatiemateriaal gebruik dat wordt het geluid enigszins gedempt. Als ik de schijf in een zwaar gordijnstof wikkel of een soort ondertapijt (rubber) dan krijg ik meer geluiddemping. Andere geschikte materialen heb ik niet. In ieder geval zakt het geluidsniveau van de harde schijf nu duidelijk onder het geluidsniveau van de ventilator in de netvoeding. Ik denk dat ik hiermee eens ga proefdraaien. De harde schijf kan ik nu niet vastschroefen. Ik heb er een metalen frame'pje omheen gedaan om voor een beetje warmte afvoer te zorgen.. Oh ja, die speciale stille behuizing voor zo'n harde schijf gaat zo'n beetje 60 euro kosten exclusief verzendkosten. Die verzendkosten zijn ook nog onduidelijk, dus die oplossing kan dus nog even niet.
Link naar reactie
[quote:a42d20d935="Marcel de Reus"]Maar is het de moeite echt waard op je HD te gaan isoleren ed? Ik bedoel ik hoorde mijn Maxtor wel toen mijn Delta 80HP eruit was, maar echt storend was het niet.[/quote:a42d20d935] Helaas de 60GB IBM vind ik te rumoerig, het is nog net geen SCSI geluid, maar het zit er dicht tegen aan. En de Baracuda III, tja, die mag ook wel wat rustiger, die heeft er zelfs een bromtoon in zitten. En de ene 40GB Maxtor die ik heb, kijk die is zoals die wezen moet: rustig. Maar ja die is wel 5400 toeren. Mijn broer heeft een 80GB IBM schijf die wel rustig is. De ene schijf is dus kennelijk niet de andere.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...