Ga naar inhoud

OC probleem: voeding brak?


Aanbevolen berichten

Ik heb een Abit KX7-333 met AXP2000+ en 512 MB PC2700 Samsung geheugen. Als ik mijn FSB hoger zet dan 134, krijg ik '3d problemen': 3dmark2001SE loopt meteen of na 1 of 2 benches vast. Dit had ik ook toen mijn AGP aperture size op 256 stond, maar op 128 werkt alles perfect (geen OC). Ik heb het idee dat dit aan mijn voeding (300 watt, verder geen idee ;)) ligt, want: Als ik mijn pc even uit laat staan (zeg, langer dan 10 minuten) dan boot hij niet.. De power led gaat aan, de hdd led en de lampjes van de atapi drives gaan wel even aan/ knipperen, maar op het moment dat de monitor aan zou moeten springen gebeurd er niets, lampjes gaan uit (behalve power), fans blijven de hele tijd gewoon draaien. Als ik reboot of de pc 'sneller' weer aanzet, werkt alles normaal. Ik kan na dit vage probleem weer booten door de pc uit te zetten, voeding (met knopje achterop) ongv. 5 seconen uit te doen, dan weer aan, dan pc aan: werkt weer. Als de PC boot (zonder OC, wel 'optimale' bios settings: CAS2, 4-bank, enz. enz.) werkt alles verder gewoon. 3dmark, games, pachtig allemaal hoor. Maar ik wil toch graag OC'en en liever ook van dit rare probleem af. Ik 'hoop' dat het aan de voeding ligt, want ik heb geen zin om het mobo er weer uit te slopen. Aan de temp ligt het niet want zelfs op 144 FSB komt de temp niet hoger dan 50,5 STRESSED. Hoe kan ik testen waar het aan ligt? (Heb geen ander mobo of voeding 'in de buurt' :S) Ik kan eventueel wat pics van mijn setup en voeding posten.... Wie helpt mij aan een Overclocked systeem! ;)
Link naar reactie
Kijk eens naar de geleverde voltages, als de voeding het niet kan trekken dan zullen die lager zijn - bijvoorbeeld 4,85 Volt op de 5 Volt lijn. Probeer het ook eens met AGP 4x en Fastwrites gedisabled. Als dat helpt vindt de AGP het niet leuk om buiten spec te draaien. Je kunt ook misschien de videokaart onderklokken, zodat hij minder stroom vreet. Als het aan de voeding ligt werkt het systeem dan misschienwel op een hogere FSB. Heb je het ook al met conservatieve geheugentimings geprobeert? ALs het geheugen het niet aankan helpt dat. Als de hd de beperkende factor is kun je UDMA uitschakelen en PIO gebruiken. Let wel, dit zijn tests om het probleem op te sporen, elk zullen ze meer prestatieverlies kosten dan de hogere FSB ooit oplevert.
Link naar reactie
Zoiets heb ik ook gehad na OC van mijn CPU. Ik moest iedere keer de BIOS resetten als ik de MP hoger als 12.5/13 zet, de FSB staat dan 'gewoon' op 100mhz. Mijn vader heeft een elektrotech. opleiding gehad maar die zei dat de voeding het makkelijk moet kunnen trekken. Als het aan de voeding ligt kun je proberen er een CD-rom speler of een casefan af te halen, dan zitten er misschien te veel apparaten op de 12v van de voeding. Maar het is onlogisch!!
Link naar reactie
Heb je bij OC'en wel eens een iets hogere Vcore geprobeerd? De AXP is geen hele geweldige overklokker, als je een wat oudere core hebt, dan heb je best kans dat die niet zo ver komen willen zonder hogere Vcore. En misschien heb je ook wat meer Vmem nodig om dat Samsi\ung op hogere snelheden te laten draaien.
Link naar reactie
Dat kan idd aan de voeding liggen, maar ook aan de voltages. Cold boot problemen komen ook vaak voor als de Latency ven je mem net iets te snel staat. Ik heb een keer CL3 geheugen in mijn KT7A gehad, en die op CL2 gezet. Werkte verder prima, alleen had ik af en toe last van cold boot probs daardoor.
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Deze kip is eigenlijk op vakantie ;) Maar ik zit in Egmond en ben in Alkmaar even een Internet Cafe ingedoken om even wat te vragen/ vertellen. Ik heb hier in 2 pc winkels ook even gevraagd of het misschien aan mijn voeding ligt dat mijn pc af en toe wat raar doet (het opstart + oc probleem) en allebei zeiden 'ze' dat het waarschijnlijk lag aan de VIA chipset die 'het niet zo goed kan vinden' met mijn gf4 ti. Ik weet dat er bijvoorbeeld van de Gigabyte een revisie was, zodat het bord geschikt was voor de gf4. Ik denk dus dat ik een 'oude' ABit KX7 te pakken heb.. Dat wordt omruilen. Ik zie dit eigenlijk als een 'mooie kans' om alsnog een Epox te kopen :D Dus.. dat wordt systeem uit elkaar halen, ABit wegpleuren en Epox kopen :) Uiteindelijk vind ik het dan niet erg dat ik alles weer in en uit elkaar moet halen. En er zijn hier toch mensen met een GF4 op een Epox bord? Marcel toch ook? En dat werkt toch prima? Dus, nog even kort: Mijn ABit eruit en Epox 8K3A erin is een goede keuze die goed werkt ook? (Er van uit gaan dat de rest van de onderdelen ook goed is.) En moet ik bij de Epox nog opletten dat 'ie "Geforce 4 compatible" is, of? En hoe zit het met mijn garantie? Ligt waarschijnlijk aan de winkel (iets van 'Etelco' zit ook in A'dam) Als die ABit niet met een GF4 overweg kan, is dat toch niet mijn fout? Moet ik toch kunnen omruilen/ terugbrengen? (Is nog binnen 30 dagen als ik een beetje opschiet). Verder nog een laatste vraag: Weet iemand een zaak In A'dam (daar moet ik toch heen) waar ik de Epox kan vinden? (Jaja, ik zal ook wel op tweakers kijken :)) Dat was het! Alvast bedankt en sorry voor het lange verhaal.. :o
Link naar reactie
Idd bij mij loopt het als een trein die Epox met een GF4 ti4400 en bij Epox hoef je niet op revisies oid te letten. Een goede shop in A' dam weet ik zo niet hoor en met je garantie krijg je echt geen ander bord :( Aangezien er voor zover ik weet op de Gigabyte na geen bords zijn met probs met de GF4 ti, daarom denk ik dat het eigenlijk daar niet aan ligt. Maar als je binnen de 30 dagen zit kan je het zonder probs omruilen als het goed is ook zonder dat het bord iets mankeert :) En als er wel iets bekend is over flippende GF4's op dat bord dan zal Mark (dacht ik) van Wintelco den ik niet moeilijk doen en gewoon een ander opsturen. Maar denk erom: altijd netjes alles vragen ed, want jij bent afhankelijk van zijn goedheid. Hij is niet verplicht jou in no-time een nieuw bord te sturen, hij kan ook de fabrieksgarantiegebruiken en dan bemn je je bord tussen de 3 en de 6 weken kwijt. Dus wees beleeft en dan heb je denk binnen een week een nieuw, tenminste zo werkte het wel bij mijn videokaart toen die kapot was. Ik was gewoon netjes en beleeft tegen Noud en ging niet lopen zeuren oid en hij belde me op dat hij het wel met de fabriek zou regelen en dat hij direct een nieuwe op de bus zou gooien :)
Link naar reactie
Oke, mooi, dat wordt dus een Epox. Ik denk alleen dat ik 'm dan bestel, omdat ik nergens in A'dam een zaak kan vinden die de Epox verkoopt. Daar is verder toch niets mis mee, on-line bestellen en onder rembours laten verzenden? En zit bij de 8K3A+ nou alleen een RAID controller als extra? Ik las op de site ook iets van 6-kanaals geluid? hoe zit dat ..? ..Sjonge, ik merk het alweer, ik stel veel te veel vragen. Maar even over het 'garantie verhaal': Ik wil m'n Abit dus terugbrengen naar de winkel en gebruik maken van 'binnen 30 dagen, geld terug garantie, zonder vragen' maar ik weet nog niet hoe moeilijk ze daar over doen, maar dat merk ik wel, ff contact opnemen. Desnoods verkoop ik die ABit zelf. Maar ik koop in ieder geval online een Epox 8K3A, of een 8K3A+ als daar meer dan alleen een RAID controller extra op zit.. :)
Link naar reactie
Ja, op de site van PC-Tronix staat "De Epox 8K3A+ wordt nu geleverd met 6 channel sound" o.i.d. Alleen heb ik 'm bij iemand anders besteld, omdat ik anders vooruit moest betalen :| Daar zit hopelijk ook 6-channel geluid op? De zaak (het was Etelcom) wil die ABit niet terug, maar kan wel inruilen en een andere kopen.... maar.... Gigabyte hebben ze niet en de Epox willen ze niet bestellen!! Hij adviseerde een Soltek, ik "kan daar ook PC2700 geheugen in?", nee dus. Toen kwam 'ie met de Asus en de MSI (die 'moest' ik nemen) aan.. Kheb maar snel 'opgehangen': "Ik ga er nog even over nadenken". Bleh. Maar ja, dan verkoop ik die ABit dus zelf wel :) Mensen: Een ABit KX7-333 te koop, met bon, nog geen maand oud. (jajajaja, ik doe wel even in 'te koop aangeboden) Wat is een beetje normale prijs? Hij was E199,- maar ik mocht hem voor 160 hebben. Op Tweakers kost hij nog zo'n 130 euro. Zo, dat was 'm wel.. Denk iemand nog "STOP, je moet.."? Ik hoor het graag. Ik ga 'aan het eind van de maand' (ben volgende week weer een tijdje thuis) lekker die ABit eruit halen en een nieuwe Epox erin bouwen, lekker schroeven (pff) :) En als ik dan nog rare probs heb, een goeie voeding kopen. Als het uiteindelijk aan de voeding lag, ben ik alsnog blij dat ik toch een Epox erin heb gezet.
Link naar reactie
Als je van te voren had gezegt dat het bij Etelcom was dan had ik als een echte waarziener kunnen vertellen dat je echt je geld niet terugkreeg. Want Etelcom is echt een **** zaak, maar jij zei dus eerst Wintelco. Het KT333 bord van Soltek is overigens erg goed, maar voor OC'en moet je toch echt bij epox zijn :D
Link naar reactie
[quote:c5fbdc6888="Marcel de Reus"]Als je van te voren had gezegt dat het bij Etelcom was dan had ik als een echte waarziener kunnen vertellen dat je echt je geld niet terugkreeg. Want Etelcom is echt een **** zaak, maar "[b:c5fbdc6888]jij zei dus eerst Wintelco.[/b:c5fbdc6888] Het KT333 bord van Soltek is overigens erg goed, maar voor OC'en moet je toch echt bij epox zijn :D[/quote:c5fbdc6888] Juhuy! Ik zei: "Ligt waarschijnlijk aan de winkel (iets van 'Etelco' zit ook in A'dam)" Ik zat er dus maar 1 letter naast en jij interpreteerde (prachtig woord) het als "Wintelco" en nog mij de schuld geven ook :wink::D Maar ik heb het zelf ook 'ondervonden': Die zaak zuigt :(:x Maar een Soltek KT333 hadden ze dus, niet en.. de rest van het verhaal ken je ;) Ik heb ook al een Epox 8K3A+ bestelt voor €140 incl. verzendskosten en BTW. Hij was idd goedkoper bij.. iemand anders, maar daar hadden ze brand gehad dus ik moest rekening houden met een lange levertijd, bovendien waren de verzendskosten hoger en moest ik vooruit betalen: m'n grootje. Nu heb ik 'aan het eind van de maand' mijn Epox (komt mooi uit, want dan ben ik een tijdje thuis om te werken en te computeren ;)) en verkoop ik (hopelijk) zelf die ABit.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...