Ga naar inhoud

HD ibm 120GXP dexstar 80 GB.


Aanbevolen berichten

HD 80 GB installeren. Heb problemen met een nieuwe hd.Heb hem op de secondaire ide aansluiting aangesloten waar al een writer aangesloten is. Het probleem is dat hij alle schijven een andere letter geeft en en hij is bij apparaatbeheer niet te zien.In apparaatbeheer staat voor de secondaire ide controller nu een geel uitroepteken. MB=ax3l van aopen met i440lx chipset. Op de primaire ide controller zit een hd 6gb en een cd-rom speler. 80gb HD is een IBM Deskstar 120gxp 7200rpm gekocht bij Informatique. Heb hem daar ook laten testen maar de HD zelf is in orde en de jumpers ook. Ik hoop dat jij een oplossing voor dit probleem weet te vinden. B.V.D. Jaap van Ruiven [/b][size=18:c952fc7714][/size:c952fc7714] : :roll:
Link naar reactie
1. kan je niet zonder kleuren en bold posten? dat is nogal irri. Volgens mij heb je al een redelijk oud moederbord (440LX) en die kent die 80 GB disk niet. Je zal een tooltje (diskmanager) van de fabrikant moeten downloaden om die schijf aan de praat te krijgen. Als dat niet werkt zal je aan een aparte ATA100 controllerkaart moeten.
Link naar reactie
[quote:eea363e074="BA"]1. kan je niet zonder kleuren en bold posten? dat is nogal irri. Volgens mij heb je al een redelijk oud moederbord (440LX) en die kent die 80 GB disk niet. Je zal een tooltje (diskmanager) van de fabrikant moeten downloaden om die schijf aan de praat te krijgen. Als dat niet werkt zal je aan een aparte ATA100 controllerkaart moeten.[/quote:eea363e074] Bedankt voor je reactie. Sorry voor de irri. Heb het al aangepast. In de bios wordt de HD wel herkent als 82 GB maar verder niet. Heb hem alleen op de primaire IDE aangesloten en kon er toen windows op installeren maar nog steeds niet te zien in apparaatbeheer.
Link naar reactie
[quote:b4800cb120="J.vanruiven"]Heb hem op de secondaire ide aansluiting aangesloten waar al een writer aangesloten is. Het probleem is dat hij alle schijven een andere letter geeft en en hij is bij apparaatbeheer niet te zien. In apparaatbeheer staat voor de secondaire ide controller nu een geel uitroepteken. MB=ax3l van aopen met i440lx chipset. Op de primaire ide controller zit een hd 6gb en een cd-rom speler. 80gb HD is een IBM Deskstar 120gxp 7200rpm gekocht bij Informatique. :roll:[/quote:b4800cb120] Hmm, welke Windows versie gebruik je? Je noemt een aantal zaken die misschien mij wat verwarrend overkomen. Verder vind ik dat je op deze wijze de snelheidswinst van je nieuwe 80 GB schijf niet gaat merken. Maak die C: en je kent je PC niet meer terug. De oorspronkelijke C: naar de secondary controller of zo. Dit is een slechts een tip, en ik neem aan dat je je PC wat sneller wilt laten werken ... Allereerst, dat je schijven een andere letter krijgen. Lijkt me logisch als de schijf wordt herkend, deze krijgt de letter D:. Wat vroeger D: was wordt nu E: (in ieder geval bij gebruik van Windows 98). Heb je ook al fdisk uitgevoerd? En wordt je schijf verder herkend als 80GB? Gisteren op dit forum gelezen dat je daarvoor toch minstens een Ata-66 controller moest hebben. Voor de rest weet ik het ook niet. Dat je een uitroepteken ziet onder apparaatbeheer verbaast mij niet zo. Je hebt een modern IDE apaaraat aangesloten op een aansluiting met een wat ouder type. Dit mag verder geen probleem zijn. Soms kost het ook snelheid, ligt eraan hoe modern de controller is. Pio4 en UDMA werkt soms onafhankelijk. Maar soms dus ook niet ... Een dergelijk uitroepteken zie ik nogal vaak als ik een nieuw apparaat plaats in een computer. Geen groot probleem, alleen Windows is even de weg kwijt. Als bijkomstigheid zal de computer terug schakelen naar 16-bits compatibiliteits mode voor 1 of meer schijven. Te zien onder 'Prestaties' van 'Systeem'op 'Configuratiescherm'. Ik verwacht dat je de IDE drivers opnieuw moet installeren. Denk eraan dat je de drivers eerst even op de C: schijf zet want je moet de 2e controller verwijderen (is denk het makkelijkste) en vervolgens weer laten herkennen. Op dat moment heb je geen toegang meer tot de CD-Rom speler. Soms alleen maar de drivers opnieuw installeren (ik ken je moederbord niet, dus daar kan ik je verder niet mee helpen).
Link naar reactie
[quote:d47a662230="BA"]Hm, dat valt nog wel mee dan, als de bios hem als 82 GB kent, dan zou hij het moeten doen. (het is toch wel echt 82 GB he, niet 8.2 GB... want normaal zou je op 76 GB uitkomen, omdat de fabrikant 1000 bytes als 1 KB rekent, ipv 1024 bytes)[/quote:d47a662230] Ik heb nogeens gekeken maar de bios geeft echt 82 GB aan. En achter C: gaf hij 76 en nog wat aan. Rara???
Link naar reactie
[quote:1b568fe105="Hans.Vosman"][quote:1b568fe105="J.vanruiven"]Heb hem op de secondaire ide aansluiting aangesloten waar al een writer aangesloten is. Het probleem is dat hij alle schijven een andere letter geeft en en hij is bij apparaatbeheer niet te zien. In apparaatbeheer staat voor de secondaire ide controller nu een geel uitroepteken. MB=ax3l van aopen met i440lx chipset. Op de primaire ide controller zit een hd 6gb en een cd-rom speler. 80gb HD is een IBM Deskstar 120gxp 7200rpm gekocht bij Informatique. :roll:[/quote:1b568fe105] Hmm, welke Windows versie gebruik je? Je noemt een aantal zaken die misschien mij wat verwarrend overkomen. Verder vind ik dat je op deze wijze de snelheidswinst van je nieuwe 80 GB schijf niet gaat merken. Maak die C: en je kent je PC niet meer terug. De oorspronkelijke C: naar de secondary controller of zo. Dit is een slechts een tip, en ik neem aan dat je je PC wat sneller wilt laten werken ... Ik gebruik windows 98 en de letters van de schijven en cd-rom spelers schuiven niet alleen wat op maar zijn ook door elkaar gerommelt. De oude c schijf is gedeeld in C & D. F = dc-rom en G = writer. Na de nieuwe schijf erbij gezet te hebben wordt de nieuwe schijf D en oude gedeelde D is dan weg.F wordt G en G weer F. Ik weet niet hoe ik precies kan vaststellen wat voor controller er bij mij inzit maar er staat in apparaatbeheer bij controllers:Intel 82371AB/EB PCI Bus Master IDE-controller. Misschien kan jij hier wat mee??? In ieder geval bedankt voor je reactie. Allereerst, dat je schijven een andere letter krijgen. Lijkt me logisch als de schijf wordt herkend, deze krijgt de letter D:. Wat vroeger D: was wordt nu E: (in ieder geval bij gebruik van Windows 98). Heb je ook al fdisk uitgevoerd? En wordt je schijf verder herkend als 80GB? Gisteren op dit forum gelezen dat je daarvoor toch minstens een Ata-66 controller moest hebben. Voor de rest weet ik het ook niet. Dat je een uitroepteken ziet onder apparaatbeheer verbaast mij niet zo. Je hebt een modern IDE apaaraat aangesloten op een aansluiting met een wat ouder type. Dit mag verder geen probleem zijn. Soms kost het ook snelheid, ligt eraan hoe modern de controller is. Pio4 en UDMA werkt soms onafhankelijk. Maar soms dus ook niet ... Een dergelijk uitroepteken zie ik nogal vaak als ik een nieuw apparaat plaats in een computer. Geen groot probleem, alleen Windows is even de weg kwijt. Als bijkomstigheid zal de computer terug schakelen naar 16-bits compatibiliteits mode voor 1 of meer schijven. Te zien onder 'Prestaties' van 'Systeem'op 'Configuratiescherm'. Ik verwacht dat je de IDE drivers opnieuw moet installeren. Denk eraan dat je de drivers eerst even op de C: schijf zet want je moet de 2e controller verwijderen (is denk het makkelijkste) en vervolgens weer laten herkennen. Op dat moment heb je geen toegang meer tot de CD-Rom speler. Soms alleen maar de drivers opnieuw installeren (ik ken je moederbord niet, dus daar kan ik je verder niet mee helpen).[/quote:1b568fe105]
Link naar reactie
Met de informatie "Intel 82371AB/EB" kan ik wel iets. Maar op zich had je de moederbord informatie al gegeven: "MB=ax3l van aopen met i440lx chipset". Daarom dacht ik dat je systeem een UDMA33 ondersteunde. Ik heb dat overigens nog niet geverifiëerd. Het kan zijn dat er geen extra drive letters gemaakt kunnen worden. Waarschijnlijk heb je de brander op een andere connector geplaatst. Dan kan de stations benaming veranderen. Windows herkent dergelijke apparaten bij het opstarten. De letters worden dan ook aangepast. De benodigde drivers kunnen volgens mij bij Aopen worden gedownload, en anders zouden ze op de driver CD staan. Je kan proberen de controller te verwijderen. Als Windows de controller kent, dan worden de drivers opnieuw geïnstalleerd, en anders, dan moet je op zoek naar de drivers.
Link naar reactie
Ik weet niet of mijn post nut heeft, maar ik had ook een probleem met het installeren van mij 80 GB hd (Maxtor). Bios herkende 'm als 80, maar Fdisk maar als 52 ofzo. Moest toen update voor Fdisk downen (MS site) en nieuwe bootdisk maken --> het werkte :) Dus, misschien even zoeken in FAQ's van mobo fabrikant ofzo.
Link naar reactie
[quote:b7fcea056b="S0epkip"]Ik weet niet of mijn post nut heeft, maar ik had ook een probleem met het installeren van mij 80 GB hd (Maxtor). Bios herkende 'm als 80, maar Fdisk maar als 52 ofzo. Moest toen update voor Fdisk downen (MS site) en nieuwe bootdisk maken --> het werkte :) Dus, misschien even zoeken in FAQ's van mobo fabrikant ofzo.[/quote:b7fcea056b] Allemaal vriendelijk bedankt voor jullie reactie's omtrent mijn HD 80 GB. Ik heb windows XP geïnstalleerd en toen waren de problemen voorbij. Alles werkt nu prima.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...