Ga naar inhoud

FF een misschien domme vraag.. maar wat is raid nou precies?


Aanbevolen berichten

Yo wazza, Ik heb ff een vraagje.... Ik ga een nieuwe comp in elkaar zetten (o.a. amd xp 2200+, 512 mb 333ddr ram enz), maar nu weet ik niet of ik voor een mobo moet kiezen met of zonder Raid. Ik heb in totaal 2 HDD's, een 80 gb 7200 rpm schijf en een 40 gb 5400 rpm schijf (beide Maxtor). Dus als iemand mij kan uitleggen wat raid is en of ik het nodig heb hoor ik het graag... Mzzls Blitz
Link naar reactie
Je kan op raid extra harde schijven op aansluiten, en je kan ook van 2 identieke schijven een groot schijf laten maken onder windows met raid, en verder kan je als je 2 schijven op een bepaalde manier op raid aansluit , dan komt de data die je op de 1e schijf opslaat ook als reservekopie op de 2e schijf te staan, en zo zijn er nog wat mogelijkheden, maar ik zelf gebruik raid alleen om een 2e harde schijf op aan te sluiten.
Link naar reactie
Je hebt dus de volgende RAID opties: RAID 0 (striping): Hierbij gebruik je 2 schijven als 1 grote, waardoor de RAID setup heel snel is RAID 1 (mirror): Hierbij schrijf je op beide schijven dezelfde data, waardoor je dus automatisch een backup hebt. RAID 0+1: Combinatie van boven, hiervoor heb je 4 schijven nodig. Er zijn nog wel meer varianten, maar dit zijn de belangrijste.
Link naar reactie
RAID is vanouds een manier om op servers mbv een RAIDcontroller en meerdere SCSI-schijven de data veilig te stellen, danwel sneller toegankelijk te krijgen. Intussen is RAID ook op IDE-schijven toepaspaar en zit de controller dus al vaak op het MoBo, zij het met de beperking dat het dan doorgaans alleen RAID 0 en 1 ondersteunt. Uit mijn Networking Essentials-boek: NT4srv ondersteunt RAID 0, 1 en 5. Niveau 0 - Disk striping: Verdeelt de data in blokken van 64K over alle schijven. Geen fouttolerantie want geen gegevensreduntatie. Niveau 1 - Disk mirroring: Maakt een kopie van een partitie en zet deze op een andere schijf. Altijd een volledig redundante kopie maar het wegschrijven duurt even want de controller moet het dubbel doen. De oplossing daarvoor: Disk Duplexing: elke set zijn eigen controller. Niveau 5 - Stiping met pariteit: Voor elke stripe (rij blokken) wordt een blok met pariteitsgegevens op een andere schijf gezet. Zo kun je bij een kapotte disk altijd nog alles reconstrueren. (RAID 4 slaat alle pariteitsblokken op één schijf op) RAID 5 verlangt minimaal 3 schijven. Niveau 10 - mirrored drive-arrays: Bij RAID 10 worden gegevens in duplo over twee identieke RAID 0 drive-arrays verdeeld. Gegevens die in de ene array op een andere fysieke schijf staan, staan ook op een andere fysieke schijf in de tweede array. zie evt ook: http://www.mcse.nl/ubb/Forum5/HTML/000047.html
Link naar reactie
Mirroring is nuttig omdat je data bewaard blijft als een hd kaduuk gaat. Striping zorgt voor een grotere snelheid, waardoor software sneller laadt en bewerkingen die beperkt worden door de hd - zoals in sommige gevallen videobewerking - gaan veel sneller. Voor spellen heeft het geen effect.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...