Ga naar inhoud

Welk mobo en welk geheugen voor Top P4


Aanbevolen berichten

Voor een vriend zijn werk moet een performancemachine in elkaar gezet worden. Ik had aanvankelijk het volgende bedacht: moederbord de [url=http://www.giga-byte.com/products/8irxp.htm]GA-8IRXP[/url] intel 845 DDR, USB2.0, ATA133 RAID met daarop een Intel Pentium IV Northwood 2.2 Ghz SSE-2 socket 478 en 1 GB geheugen in 1 of 2 modules. Als harddisk de Maxtor D740X 80 GB Harddisk, 7200 rpm - Ultra/ATA 133 Daarop kwam die vriend met de opmerking: "Die ondersteunt alleen FSB 400." En inderdaad lees ik bij Gigabyte: [list:da49bd4e1f]Socket 478 for Intel® Micro FC-PGA2 Pentium® 4 processor in 478 pin package 400 MHz FSB CPU multiplier: 8, 9...24 setting from BIOS CPU Host Frequency (MHz): 100~200 setting from BIOS CPU Vcore: 1.1V to 1.85V 30 scales setting by BIOS[/list:u:da49bd4e1f] En daarop vervolgde hij om voor Rambus geheugen te gaan incombinatie met een ander moederbord van Gigabyte, de [url=http://www.giga-byte.com/products/8ihxp.htm]GA-8IHXP[/url]. Ik vind Rambus echter zo duur. Mijn vraag is nu: ik wil een Pentium 4 systeem bouwen met de nieuwste Northwood-P4 Intel, dus de 2,2 of de 2,4Ghz variant. Die moet niet of zo min mogelijk geremd worden door het geheugen, wat is dan de slimste keuze? Rambus is volgens mij een doodlopende straat maar ja, als het sneller en stabiel is en ik gooi nu een half of 1 GB RAM erin hoeft er nooit meer iets bij en mag die Rambus-toko zelfs over een maand op de fles gaan (bij wijze van spreken). Wat is wijsheid? mvrgroet Edmond
Link naar reactie
Als je de snelste P4 northwood van dit moment wil, dan kom je uit op de P4 northwood 2533MHz met 533FSB. Die zijn echter heel duur, maar als je het kan betalen is het een super goede keuze. Wil je dit in combinatie met Rambus geheugen, dan moet je voor RDram pc1066 kiezen. Hiermee haal alles uit de northwood wat erin zit. Dus de P4 northwood 2533MHz (533MHz) met RDram pc1066 is de duurste oplossing, maar wel de snelste :) Let op: bij deze combinatie moet je wel een mobo hebben die het ondersteund (FSB en memory)! Als je minder geld te besteden hebt, zou ik een P4(northwood) nemen in combinatie met DDR pc2700 geheugen...
Link naar reactie
Uit praktische overwegingen zou ik kiezen voor PC800 RDRAM. Dat is niet vreselijk duur, terwijl het wel goede prestaties levert. PC1066 is beter, maar de extra prestaties staan in geen verhouding tot de hogere prijs. Je hoeft niet bang te zijn dat Rambus direct failliet gaat, maar zelfs als dat zou gebeuren zijn het de geheugenfabrikanten die waarschijnlijk de productie van RDRAM zouden voortzetten. Dat Gigabyte moederbord is inderdaad een goede keus, ASUS heeft ook een goed moederbord. Verder zijn een 2,26/533 en een 2,4/533 snel, maar ze hebben niet het hoogste prijskaartje. De 533MHz FSB heeft met PC800 niet veel voordeel ten opzichte van de 400MHz FSB, maar vooral bij spellen geeft het een performance boost die leuk is meegenomen. Bovendien kost het niet veel extra en ben je dan direct van het gezeur af.
Link naar reactie
Als hij nou kiest om een P4 northwood te nemen met 533MHz FSB, dan kan hij toch beter voor RDram pc1066 gaan? zou zonde zijn als hij dan RDram pc800 neemt, dan heeft die FSB van 533MHz bijna geen effect... okee het is misschien wat duur, maarja dat heb je he als je voor de P4 northwood kiest!
Link naar reactie
Als je over PC1066 praat heb je gelijk, dat is niet alleen erg duur, maar ook nog uiterst zeldzaam. Hier is PC800 te koop: http://www.eynstein.nl/Zoeken.php?Zoek=rdram Als je twijfelt over deze zaak, vraag dan even bij hjs, hij zweert erbij. Opvallend is dat ik tussen het geheugen assortiment geen RDRAM tegenkom, maar via zoeken is het wel te vinden. //edit// Het lijkt erop dat alle modules op deze pagina ECC hebben, wat de prijs flink opjaagt. Misschien kun je even aan Noud - de eigenaar - vragen of hij ook zonder ECC verkoopt. //edit2// Op deze pagina http://www.eynstein.nl/Zoeken.php?Zoek=pc800 staan RDRAM modules zonder ECC.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...