Ga naar inhoud

PCI of ISA: beginnersvragen


Aanbevolen berichten

[quote:570d3973da="PeBo"]1) Sluiten ISA en PCI elkaar uit: alleen ISA-kaarten in ISA-slots (zo heet dat toch?) en PCI-kaarten in PCI-slots? 2) Waar vind je (in een Windows PC, zeg: Windows 98) of het desbetreffende moederbord PCI- en/of ISA-slots heeft?[/quote:570d3973da] Ja een isa kaart in isa sl;ot en pci in pci slot , aleen oudere mobo hebben nog isa slots. PCI is makkelijker ivm plug en play.
Link naar reactie
ISA - zijn de wat grotere bussen op je moederbord.... en heeft tamelijk brede vingers (de contacten die in die bus verdwijnen) PCI - de standaard die daarop volgt heeft een wat kleinere bus en de vingers zitten dichter op elkaar... windows3.11 / 95 / 98 kunnen ze allemaal aan.... kan me niet heugen of de nieuwere windows versies de isa-sloten niet aankunnen... PCI werkt in de regel sneller.... maar controlleer vooral op grote van de bus op het moederbord... daaraan maak je meestal wel op of het isa of pci is....
Link naar reactie
[quote:822e17463c="plextor"]een pci slot is wit van kleur.isa is zwart/bruin van kleur. isa zit meestal op een wat ouder atx/at mobo , bv msi 6163 asus p3bf p2bf :wink:[/quote:822e17463c] Zijn de kleuren ook bij oem borden zo? dacht dat ik wel eens bruine pci slots had gehad ??? daarom durfde ik die kleuren niet te noemen. Maar meestal (altijd??) klopt het wel.
Link naar reactie
[quote:c0c6424a8f="J3st3r"]klopt meestal ook wel maarre als je de servers van dell lostrekt zul je blauwe pci sloten zien....dus klopt het niet helemaal ;-)[/quote:c0c6424a8f] ok klopt mijn geheugen toch nog een beetje en komen die alzheimer symptomen toch misschien pas over een paar jaar :lol:
Link naar reactie
De kleur van de slot is meer te wijten aan de fabrikant.... foxcon is een hele grote leverancier van sloten bussen en dat soort artikelen in de pc industrie..... dat verklaart ook gelijk de vele zelfde kleuren... maar sommige pc bouwers hebben of ook de bussen in eigen bouw... of hebben een ander merk... en tja die houden die kleurtjes niet altijd aan.... ;-) sterker nog... heb al gele en rode pci sloten gezien. Maar in ieder geval... isa sloten zijn groter en grover dan de pci sloten en isa is ouder als pci en isa is wat minder snel en gebruiksonvriendelijker...
Link naar reactie
1) Dank voor alle antwoorden. 2) Maar stel nu dat je - net als ik - er niet veel voor voelt om een bepaalde PC gelijk open te trekken. Dan is het mij vooralsnog niet duidelijk hoe te bepalen welk moederbord je hebt, laat staan welke kleur of formaat de "slots" hebben. 3) Het configuratiescherm geeft deze geheimen bijvoorbeeld niet gemakkelijk prijs. De helpfunctie van Microsoft is ook op dit punt (zeg maar) onovertroffen ... 4) Heeft iemand toch nog een simpele oplossing voor dit beginnersgezeur?
Link naar reactie
[quote:bdd461b921="PeBo"]1) Dank voor alle antwoorden. 2) Maar stel nu dat je - net als ik - er niet veel voor voelt om een bepaalde PC gelijk open te trekken. Dan is het mij vooralsnog niet duidelijk hoe te bepalen welk moederbord je hebt, laat staan welke kleur of formaat de "slots" hebben. 3) Het configuratiescherm geeft deze geheimen bijvoorbeeld niet gemakkelijk prijs. De helpfunctie van Microsoft is ook op dit punt (zeg maar) onovertroffen ... 4) Heeft iemand toch nog een simpele oplossing voor dit beginnersgezeur?[/quote:bdd461b921] Openmaken is het simpelste, stekker eruit en gewoon kijken en nergens aankomen en dan zien of iets van dbovenstaande bekend voorkomt.
Link naar reactie
PCI sloten zijn er in alle kelueren en maten, Soyo gebruikt bijvorbeeld weer paars. Als je je PC kast open trekt, dan ziten de ISA slots helemaal onderin.Dta zijn hele lange sloten, een stuk langer als de PCI sloten. Daarboven zitten vaak een aantal kortere sloten, dat zijn PCI sloten. Als allerlaatste kom je de AGP poort tegen, die heeft bijna dezelfde vorm als een PCI slot, maar zit iets verschoven. Je kan niet missen, die kaarten passen maar op 1 manier. Overigens hebben nieuwe mobo's niet ens meer ISA sloten. Enkele uitzonderingen misschien, maar meestal niet meer.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...