Ga naar inhoud

ik wil een nieuwe harddisk in mijn computer zetten.


Aanbevolen berichten

hallo, ik wil een nieuwe harddisk in mijn computer zetten kan dit zonder dat het enige problemen zal opleveren. ik heb een PackardBell computer Imedia 5800i. het is pentium III 800Mhz. moederbord Luna. meer info op http://www.packardbell.nl die harddisk die ik erin wil zetten is een Western Digital 60 of 40 GB. ik hoor het wel, greetzzz Coolio.
Link naar reactie
Oh dat kan wel, maar dan moet je BIOS de schijf wel opnieuw decteren, maar dat gaat tegenwoordig automatisch, krijg je bij het opstarten alleen een melding en moet je op F1 drukken oid. Je moet wel even een windows opstartdiskette maken zodat je met fdisk je nieuwe schijf in kan delen en windows kan installeren. [EDIT] Oops, foutje, je hebt natuurlijk maar 1 schijf erin zitten. Had dat "40 of 60 GB" verkeerd gelezen 8) [/EDIT]
Link naar reactie
Met windows XP kan je vanaf cd opstarten, dus: je doet de windows xp cd in je cd-rom, zet de pc uit, haalt je oude harde schijf eruit, kijkt even of die op master of slave is ingesteld (kan je achterop zien, is waarschijnlijk master) en stel je nieuwe harde schijf hetzelfde in. Dan sluit je je nieuwe hd aan (wijst zichzelf wel) en schroef je alles weer dicht. Dan start je je computer opnieuw op en (als het goed is :D) start hij dan op vanaf de windows xp cd (die er dus nog inzit!). Als de computer dan is opgestart (in dos) typ je "fdisk" in. Je komt dan in een soort menu en dan kies je voor "een primaire partitie maken" als type kies je dan "ntfs" (voor windows xp het beste, voor windows 9x kies je fat32) en voor de grootte doe je gewoon "alle beschikbare ruimite gebruiken" (vraagt fdisk). Dan start je de computer weer opnieuw op (nog steeds vanaf cd) en typ je in dos "format c:". Nadat de c-schijf is geformateerd kan je windows xp installeren (door "setup" in te typen). Jongens, ik heb hier toch geen fouten gemaakt heh? :D We horen het wel als het gelukt is coolio, zorg er anders voor dat je naast deze pc nog een andere pc heb waarmee je op internet kan komen, zodat je hier nog vragen kan stellen! :roll:
Link naar reactie
Met WinXP heb je geen Fdisk nodig :) Je doet gewoon als volgt: 1. Haal de oude disk eruit en doe de nieuwe erin. (zorg dat je nieuwe disk op master staat) 2. Sluit de IDE en PSU (voedings) kabels aan. 3. Doe de CD van WinXP in je CD speler. 4. Als het goed is gaat je computer nu vanaf de CD opstarten en krijg je een instalatie menu. Als de computer van je hardeschijf op wil starten moet je ff in het BIOS bij de bootvolgorde de CD-ROM voorop zetten. 5. Kies in het instalatie menu voor XP instaleren. Hij vraagt dan waar XP te instaleren en jij ziet dan een venster met je ongeformatterde hardeschijf. Hier kan je nu of verschillende partities in maken (de groote kan je aangeven) of 1 grote partitie. Ook kun je kiezen tussen het bestandsysteem NTFS of FAT32, NTFS geniet sterk de voorkeur. 6. Instaleer Windows op de gemaakte partitie. 7. Windows gaat instaleren en als ie klaar is kan je je computer gaan inrichten. Als je meerder partities hebt gemaakt moet je nog even de partities waar windows niet opstaat formateren in verkenner. Succes :D En idd, blijf om je vergaarde kennis over te geven en om hier natuurlijk te posten hoe het is afgelopen.
Link naar reactie
Dat bedoel ik, het is allemaal alweer veeeeeel te makkelijk gemaakt ;) "Toen ik nog jong was" moest je tenminste echt aan de slag met dos en fdisk, dat was het echte werk! ;) Ach, het is wel mooi dat het allemaal steeds makkelijker wordt, dat verlaagt de drempel voor veel mensen om zelf te gaan klussen en dat is natuurlijk alleen maar goed 8)
Link naar reactie
[quote:101250fe81="plextor"]het is een hele klus on je hdisk te vervangen. op je oude schijf staat een stukje van je bios dat moet je dan over zetten. iv met je restore cdrom/disk. dus maak een image van je oude schijf zet die dan op je nieuwe schijf???????????????[/quote:101250fe81] Volgens mij zit er nog geen XP op dan is het dus gewoon erin doen en klaar niks geen image nodig. Lekker formateren en lopen
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...