Ga naar inhoud

AMD versus Pentium


Aanbevolen berichten

[quote:bcfa12e3d6="AswinW"]Veelal lees ik dan problemen over Athlon-systemen, waarvan ik denk.. goh, daar heb ik nou nooit last van als P4 gebruiker.[/quote:bcfa12e3d6] Ik heb m'n meeste ervaring opgedaan met Athlon systemen. Daar had ik wel eens problemen mee, maar niets dat onoplosbaar was. Toen ik met een P4 systeem moest werken verheugde ik me daar op, omdat ik verwachtte dat daarmee alles op rolletjes zou lopen. Niets was minder waar. Ik ben avonden bezig geweest met problemen die daarna nog niet opgelost waren. AMD's heb ik grondiger belast, maar die gaven veel minder moeilijkheden. Ik geloof niet dat AMD's beter zjn, niemand hier heeft genoeg informatie om een statistisch verantwoorde conclusie te kunnen trekken. Maar ik heb ook geen aanwijzingen om aan te nemen dat ze slechter zijn. [quote:bcfa12e3d6]Mijn eigen ervaring over P4 is dat het perfect draait en daarbij in ogenschouw nemend dat ik veel zelf kan oplossen als er shit a/d knikker is en vooral op softwaregebied.[/quote:bcfa12e3d6] Jij bent - die indruk heb ik - waarschijnlijk bovengemiddeld thuis in software, maar hardware is iets minder je gebied. Mijn ervaring is dat bijna alle problemen met een modern systeem opgelost kunnen worden in het OS of in de BIOS. Het openmaken van de kast is zelden nodig. [quote:bcfa12e3d6]Ik weet dat P4-systemen vaak op een zodanige manier zijn vastgesteld, dat ze wel een aardige marge bezitten qua stabiliteit en zullen niet tot het uiterste zijn ingesteld. Dat is de mijne ook.[/quote:bcfa12e3d6] De laatste jaren hebben laten zien dat Intel zich bij het introduceren van nieuwe processoren meer laat lijden door wat van ze wordt verwacht dan door hun mogelijkheden. De 1GHz Coppermine had een veiligheidsmarge van ongeveer 5MHz, de 1,13GHz versie heeft Intel zelfs weer teruggenomen omdat de veiligheidsmarge negatief was. D.w.z., het ding was onstabiel op de snelheid waarop hij werd verkocht. Het aanbod van 2,0GHz Willamettes was ook krap en die CPU produceerde nog meer warmte dan een Thunderbird 1400MHz. [quote:bcfa12e3d6]Volgens mij heb ik een P4 1.8 Ghz model die ze gewoon op 1.7 ghz laten draaien, want een aparte productielijn voor een 1.7 Ghz in de lucht houden kost gewoon teveel geld. Ze hebben gewoon 1 lopende band lijkt me en aan het eind van die lopende band geven ze de ene partij een 1.7 Ghz kloksnelheid en de andere partij een 2.0.[/quote:bcfa12e3d6] Zo werkt het toch niet. Inderdaad hebben ze geen andere lijn voor elke kloksnelheid. Maar geen twee chips zijn identiek, ook al komen ze van dezelfde lijn. De ene chip haalt dus hogere kloksnelheden. Hoewel jouw chip van dezelfde lijn kan komen als de 2GHz van je buurman wil dat dus niet zeggen dat jouw chip die snelheid ook kan halen. Waarschijnlijk zelfs niet. Denk eraan dat Intel vrij grote moeite heeft gehad met het produceren va 2GHz Willamettes. Daarom wordt die ook niet meer gemaakt, terwijl tragere Willamettes nog steeds in productie zijn. [quote:bcfa12e3d6]Dus mijn vermoeden is dan ook dat mijn P4 gewoon zeker goed zal functioneren zelfs zonder een directie koeling.[/quote:bcfa12e3d6] Wat is een directe koeling? Iedere P4 komt met een 8*8cm koelblok, het standaard blok van een Athlon is slechts 6*6cm. Logisch dus dat Athlon een zwaardere fan nodig heeft. Maar je kunt een Athlon ook best een 8*8 koelblok geven, dan heb je ook geen lawaaiige fan nodig. Als je bedoeld dat je P4 geen ventilator nodig heeft dan heb je het mis. Zonder fan stijgt de temperatuur flink, waarna de CPU gaat clock-throttelen -> een lagere kloksnelheid neemt. Dat is echter niet genoeg om de temperatuur voldoende laag te houden, waarna de boel alsnog vastloopt. [quote:bcfa12e3d6]Mijn PC is dan ook erg stil en heeft al die dikke koelers e.d. gewoon niet nodig, want misschien is het wel een proc die ondergeklokt is en het met gemak de temp's aankan.[/quote:bcfa12e3d6] De koelers die AMD bij Athlon XP's levert zijn ook stil. Je kunt bovendien een Alpha 8045 koelblok nemen met een Pabst koeler voor een nog lagere geluidsproductie dan die van jou. Die extra koelers zijn voor mensen die gaan overklokken, of die een kast hebben met een bagger lucht doorstroom. Waar je met een P4 waarschijnlijk nog eerder last van krijgt, omdat die minder goed tegen een hoge temperatuur kan. Je wekt de indruk dat de snelheid van een processor wordt beperkt door de temperatuur. Als een CPU wordt ondergeklokt - wat bij jou vast niet het geval is - betekent dat niet dat deze significant hogere temperaturen aankan. [quote:bcfa12e3d6]Mijn gevoel is bij AMD-systemen dat dit een bedrijf is op dit moment nu het allermogelijkste doet om het meeste uit hun core te halen. De reus Intell is met zijn core al stukje verder in mijn beleving. AMD heeft dan ook gauw warmte problemen.[/quote:bcfa12e3d6] Je gevoel zit ernaast. AMD steekt op dit moment nauwelijks middelen in de K7 core, omdat ze alles richten op Hammer. Overigens hoorde ik dat de overklokbaarheid van de nieuweT-breds al een stuk beter is dan die van de exemplaren die de reviewers hadden. In tegenstelling tot AMD met de K7 is Intel nog jarenlang afhankelijk van de P4. Dus ze steken er zoveel mogelijk energie in. Dat heeft de P4 overigens ook nodig.
Link naar reactie
Ik denk dat je niet zozeer naar de CPU moet kijken, maar naar het moederbord. Ik ben een grote fan van ASUS. Hoewel ze duur zijn, niet altijd de beste overklokkers zijn en niet altijd de meeste features hebben, zijn het nóoit slechte moederborden. Stabiliteit is hét kenmerk van ASUS. En soms hebben ze moederborden die op elk front de vloer aanvegen met de concurrentie.
Link naar reactie
Ik was toch van plan een Asus aan teschaffen.Vanuit gaande -stabiel- temp-geluid...zeeer belangrijk,wat zou voor mij dan de beste koop zijn.Had dus zelf ingedachte Intel P4 1.8 -- Asus P4S533 Intel P4 DDR333 en 512MB DDR PC 2666.Verder heb ik een lownoise kast met 300w voeding.2x HD 40gb + ATI Radeon 75 64DDR .En een PCTVpro van Pinnacle + 2 netwerk kaarten
Link naar reactie
[quote:fca2d19353="stelf01"]Ik was toch van plan een Asus aan teschaffen.Vanuit gaande -stabiel- temp-geluid...zeeer belangrijk,wat zou voor mij dan de beste koop zijn.Had dus zelf ingedachte Intel P4 1.8 -- Asus P4S533 Intel P4 DDR333 en 512MB DDR PC 2666.Verder heb ik een lownoise kast met 300w voeding.2x HD 40gb + ATI Radeon 75 64DDR .En een PCTVpro van Pinnacle + 2 netwerk kaarten[/quote:fca2d19353] De ASUS A7V333 heeft een groot koelblok op de northbridge, zonder fan. Dus wel voldoende koeling, maar geen geluid. De Alpha PAL 8045 is het beste koelblok, maar je moet wel even controleren of deze op dat moederbord past. Pabst heeft dure, maar hele stille ventilatoren. Als je niet gaat overklokken heb je met een dergelijke combinatie geen casefans nodig. Een lownoise kast met goede 300 Watt voeding is voldoende, zolang je geen zware RAID gaat gaat gebruiken o.i.d. Het is misschien een idee om voor aankoop naar het geluid van de ventilator van de voeding te luisteren, die wil nog wel eens kabaal maken. Zorg voor goede kwaliteit geheugen, een A-merk is beter dan no-name. Kingston is niet ideaal voor overklokkers, maar er zit wel levenslange garantie op. Andere A-merken zijn natuurlijk ook goed. Ik zou niet voor een Ati kiezen. Hoewel hun drivers flink vooruit zijn gegaan heb ik nog steeds de indruk dat de drivers van nVidia beter zijn. Nog niet zo lang geleden waren er veel mensen die met hun Ati kaart op zoek moesten naar béta drivers om een nieuw spel stabiel te krijgen.
Link naar reactie
[Ik wil dus alleen een nw moederboard + CPU. de rest heb ik al.ATI, ja daar moet je goed mee uitkijken welke drivers je kiest ".Powered by" werkt bij mij in ieder geval goed.Dat moederboord Asus A7v333 ga ik eens voorleggen + de koelers bij moijn PC shop.Ook het beluisteren van de voeding (goede tip) ga ik doen.ben nu zelf wel benieuwt wat ik over een tijdje voor mijn neus heb staan Pentium of AMD In iedergeval zeer wel bedankt voor de adviesen groetjes crossroad
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...