Ga naar inhoud

AMD versus Pentium


Aanbevolen berichten

Wil geen oude koeien uit de sloot halen,maar op dit forum schijnen de problemen met de PC toch vooral bij de AMD systemen teliggen.Is het niet instabiliteit, dan wel tmp of geluidsnivo enz.Is er weer een nieuw moederboord uit (b.v MSI) dan is hij geweldig enz enz , en na een tijdje druppelen de vragen weer binnen, waarom instabiel enz.Ben zelf jarengeleden in de K7TPro2-A getrapt.Iedereen zei die moet je hebben, maar na een tijdje kwamen de problemen.Ga dus nu over op de Pentium want daar zie ik op alle forums de minste probleem vragen
Link naar reactie
Misschien moet je ook meenemen in de berekening hoeveel mensen hier een AMD systeem hebben en hoeveel een Intel. Hoewel Intel in veel meer OEM systemen zit zijn mensen op dit soort forums vaker DIY's. In die markt is de aanwezigheid van AMD processoren veel groter. Verder heb ik met verscheidene Intel en AMD moederborden ervaring en met Intel heb ik meer moeilijkheden gehad. (Tweemaal DOA, vs éenmaal een AMD DOA, + nog wat vage probleempjes met Intel en éen met AMD) Verder zijn de meeste mensen hier het er wel over eens dat MSI niet het beste merk is. Ik zeg niet dat Intel systemen onstabieler zijn dan AMD, maar ze zijn in elk geval niet stabieler. Volgens mij is er geen enkel verschil.
Link naar reactie
Idd, de stabiliteit van een systeem moet je in 99% van de gevallen [color=darkred:d9d014323d]niet[/color:d9d014323d] bij de processor zoeken. Meestal ligt het aan mobo, voeding of geheugen en de meeste problemen met AMD systemen zijn met MSI mobo's (gebruik de search maar eens) omdat die mobo's gewoon niet zo stabiel zijn de laatste tijd en nogal vage problemen hebben. Je hoort hier op het forum trouwens niet dat de nieuwe borden van MSI goed zijn, dat schrijft de C!T. Bovendien mag je de chipsets niet vergeten, aangezien de meeste Intel bezitters ook een bord met een Intel chipset hebben en deze erg stabiel zijn, terwijl VIA vaak met klachten over haar chipsets kampt (wat vooral door de drivers komt en niet door de chipset zelf BTW).
Link naar reactie
Nu voel ik me aangesproken :) Op het moment dat je een MSI moederbord test kun je kijken naar de stabiliteit, features en of je onverwachts problemen tegenkomt. Het is onmogelijk de stabiliteit op langere termijn te bekijken en we hebben ook geen tientallen verschillende onderdelen om compatibiliteitsproblemen op te sporen. Als het MSI bord de afgenomen tests goed doorkomt kunnen we dus alleen concluderen dat het een goed bord is. Bedenk dat C!T een groot blad is, met invloed. Als we mensen afraden om een bepaald merk te kopen móeten we daarvoor hele goede redenen hebben. Wat VIA betreft, sinds de KT266A hebben ze eigenlijk geen stabiliteitsproblemen meer. Hoewel VIA altijd bekend stond om hun gebrekkige geheugencontrollers heeft VIA met de P4X333 bewezen dat ze tegenwoordig betere controllers maken dan Intel. Kijk naar de benchmarks van Anandtech.
Link naar reactie
Ach, als je kijkt hoeveel er herhaalt wordt , dan mag deze topic ook wel weer gestart worden :) Dat ik Intel beter vindt ,dat moet nog blijken.Een telefoontje naar een PC zaak (zeer wel bekend in Groningen)leerde dat als ik kies voor stabilitet, geluids nivo laag, OC ook prima ,ik moest kiezen () voor een ASU S P4S533.Er is niks lulligers als s'avonds de PC afsluiten , en s'morgens moet een familielid de PC zakelijk gbruiken en ze ziet een blauw scherm !!!!! Dat was de druppel#@$@# :evil: :evil:
Link naar reactie
[quote:18ab5ea0f8="stelf01"]Ach, als je kijkt hoeveel er herhaalt wordt , dan mag deze topic ook wel weer gestart worden :) Dat ik Intel beter vindt ,dat moet nog blijken.Een telefoontje naar een PC zaak (zeer wel bekend in Groningen)leerde dat als ik kies voor stabilitet, geluids nivo laag, OC ook prima ,ik moest kiezen () voor een ASU S P4S533.Er is niks lulligers als s'avonds de PC afsluiten , en s'morgens moet een familielid de PC zakelijk gbruiken en ze ziet een blauw scherm !!!!! Dat was de druppel#@$@# :evil: :evil:[/quote:18ab5ea0f8] En dan ook zeker nog Windows XP? :lol: :lol: :lol:
Link naar reactie
[quote:a3a6c82cd2="egslim"]Nu voel ik me aangesproken :) Op het moment dat je een MSI moederbord test kun je kijken naar de stabiliteit, features en of je onverwachts problemen tegenkomt. Het is onmogelijk de stabiliteit op langere termijn te bekijken en we hebben ook geen tientallen verschillende onderdelen om compatibiliteitsproblemen op te sporen. Als het MSI bord de afgenomen tests goed doorkomt kunnen we dus alleen concluderen dat het een goed bord is. Bedenk dat C!T een groot blad is, met invloed. Als we mensen afraden om een bepaald merk te kopen móeten we daarvoor hele goede redenen hebben. Wat VIA betreft, sinds de KT266A hebben ze eigenlijk geen stabiliteitsproblemen meer. Hoewel VIA altijd bekend stond om hun gebrekkige geheugencontrollers heeft VIA met de P4X333 bewezen dat ze tegenwoordig betere controllers maken dan Intel. Kijk naar de benchmarks van Anandtech.[/quote:a3a6c82cd2] Ja al zijn de VIA 4in1 drivers nog steeds niet werelds hoor. De 4.38 zuigen begoorlijk, maar ze hebben nu net 4.40 drivers uitgebracht die ga ik vanavond of morgen testen.
Link naar reactie
Juist dat je de FSB minder ver kunt opvoeren bij de 4.38 drivers :( Dat is dus niet handig met OC'en. Maar je hebt gelijk eigenlijk is dat niet de bedoeling en mag je dat niet als probleem beschouwen. Maar vraag maar eens aan Bill Gates wat hij van VIA vind, dan komt er allemaal rook uit zijn oren :D
Link naar reactie
Heel leuk allemaal,maar ik ben weer 25minuten bezig geweest om mijn PC (AMD-MSI weetje wel )]weer aan de praat tekrijgen .Safe default setting in de bios en dan maar blijven opstarten.Verder moet je nergens ,maar dan ook nergens aan komen,zelfs de prefetch setting voor HD AFBLIJVEN
Link naar reactie
Hmmmmm..... wat zal ik zeggen. AMD's zijn nog wel sneller, misschien dat de echte freaks daarom wel voor de AMD's kiezen. En omdat het zulke freaks zijn, zijn ze ook niet snel tevreden, of niet bang om wat te experimenteren. Ik zie/hoor weinig P4-ers die testen met drivers/coolers/ case-modding etc. En waar gehakt wordt vallen spaanders/gaat dus wel eens wat fout. Op zich niet erg, ik vind het zelfs wel leuk om af en toe die kast eens open te schroeven. Ben nu bezig zelf een computer in elkaar te schroeven, voor mijn kinderen. Zelf een kast gekocht, gezocht naar een tweedehands bordje met proc. etc. Is nog niet helemaal klaar maar wel leuk en leerzaam om te doen. Kom op P4-ers, laat ook eens wat van je horen!!!!! Wie heeft er goeie of slechte ervaringen met hun systeem. PS: heb zelf een AMD 900 etc, maar ken verschillende mensen die met veel plezier een P3 of P4 systeem hebben.
Link naar reactie
PS: wie heeft er een AMD 1000 of sneller voor me!!!! Heb nu de ouwe computer van de kids gepikt. (((Is een P1-200MMX systeem))) (((En die bevalt hun goed))) (((En mij dus ook, weinig gezeur van::: HIJDOET"TNIET))) (((Maar loopt ook wel eens vast, vooral met die kinderspelletjes)))
Link naar reactie
[quote:b098d3f1dc="its-me"]Hmmmmm..... wat zal ik zeggen. AMD's zijn nog wel sneller, misschien dat de echte freaks daarom wel voor de AMD's kiezen. En omdat het zulke freaks zijn, zijn ze ook niet snel tevreden, of niet bang om wat te experimenteren. Ik zie/hoor weinig P4-ers die testen met drivers/coolers/ case-modding etc. Kom op P4-ers, laat ook eens wat van je horen!!!!! Wie heeft er goeie of slechte ervaringen met hun systeem. [/quote:b098d3f1dc] Hier een P4 man veel gelezen en geluisterd naar bv BA en toen toch voor een P4 gekozen omdat die zo snel konden. Mijn P4 2,2 draait op een FSB van 172 ipv 133. Goede koeling met een Alpha heatsink (hier is Alpha en Swiftech favoriet) En een hele stille Papst fan. Door veel te lezen bleek de kast en voeding ook van groot belang evenals geheugen. (Samsung pc2700) Dus een Chieftec kast met 2 fan in front die meteen mijn HD's koelen, een in de zijdeur, een achterin vlak bij de CPU en een 420W CWT voeding met twee fan's die ook nog heel wat warme lucht aanzuigen en bovenin nog een 92 mm om de warme lucht boven in de case weg te halen. Weinig herrie koele kast (29 gr). Kortom lekker samestellen zo'n nieuwe systeem en noooit problemen. P4 toch stabieler :wink: :wink: :wink: Voor andere componenten zie mijn sig
Link naar reactie
[quote:1f48ea741c="its-me"]PS: wie heeft er een AMD 1000 of sneller voor me!!!! Heb nu de ouwe computer van de kids gepikt. (((Is een P1-200MMX systeem))) (((En die bevalt hun goed))) (((En mij dus ook, weinig gezeur van::: HIJDOET"TNIET))) (((Maar loopt ook wel eens vast, vooral met die kinderspelletjes)))[/quote:1f48ea741c] Check deze link en haal je hart op :lol: : http://www.tweakers.net/aanbod.dsp
Link naar reactie
[quote:b5fd2fc33e="its-me"]Hmmmmm..... wat zal ik zeggen. AMD's zijn nog wel sneller, misschien dat de echte freaks daarom wel voor de AMD's kiezen. En omdat het zulke freaks zijn, zijn ze ook niet snel tevreden, of niet bang om wat te experimenteren. Ik zie/hoor weinig P4-ers die testen met drivers/coolers/ case-modding etc. En waar gehakt wordt vallen spaanders/gaat dus wel eens wat fout. Op zich niet erg, ik vind het zelfs wel leuk om af en toe die kast eens open te schroeven. Ben nu bezig zelf een computer in elkaar te schroeven, voor mijn kinderen. Zelf een kast gekocht, gezocht naar een tweedehands bordje met proc. etc. Is nog niet helemaal klaar maar wel leuk en leerzaam om te doen. Kom op P4-ers, laat ook eens wat van je horen!!!!! Wie heeft er goeie of slechte ervaringen met hun systeem. [/quote:b5fd2fc33e] Waarom die P4? De PIII ken er ook best mee door, al dan niet dual of Tualatin! Alleen jammer dat er geen DDR bij is...dat scheelt wel volgens mij....en die experimenten, die trefe je echt wel aan bij Intellers, maar daar hoor je minder van omdat de Intel nu eenmaal minder warm wordt (bij gelijke kloksnelheden).
Link naar reactie
Dat was waar met de PIII versus Thunderbird, maar de P4 is een grotere stroom-slokop dan Athlon XP. Klok voor klok is de P4 iets zuiniger, maar iedereen is het er wel over eens dat een 1400MHz P4 geen partij is voor een 1400MHz Athlon. En een 1800MHz P4 gebruikt meer energie dan die Athlon. Met het nieuwe fabricage proces is Northwood energiezuiniger dan Palomino, maar de vergelijking met Thoroughbred is iets ingewikkelder. In idle lekt de P4 18 Watt, T-bred slechts 4 Watt. De tragere T-breds zijn energiezuiniger dan hun P4 tegenhangers, maar de snellere hebben een hoger voltage waardoor ze weer meer energie verbruiken. Pas sinds Northwood zijn weer experimenteurs aan het spelen met P4, maar dat zijn waarschijnlijk vooral ervaren overklokkers die hun problemen zelf oplossen.
Link naar reactie
Ikheb ook een P4. Een 1.7 welteverstaan, Willamette core. Ik heb geen ervaringen met Athlon-systemen gehad. Heb wel kennis van computers en is m'n vak (software, hardware, LAN en softwareontwikkeling, 11 jaar in ICT). Als ik de verhalen hier lees (heb dit forum pas ontdekt), vind ik af en toe ook dat de problemen die hier vermeld worden, toch essentiele problemen zijn waarvan ik denk dat dat juist niet moet gebeuren en niet hoort bij een goede PC. Ook ik denk dan weleens van goh.. je geeft geld uit, dan mogen er best problemen zijn maar niet die, van juist die categorie. Dan heb je je geld niet goed besteed. Veelal lees ik dan problemen over Athlon-systemen, waarvan ik denk.. goh, daar heb ik nou nooit last van als P4 gebruiker. Het mag misschien wat minder snel zijn enz..enz.. maar dan heb ik ietsje minder snelheid en weinig tot geen problemen dan top of the bill qua snelheid en iedere keer m'n kast te moeten opentrekken. Idd moet men in ogenschouw nemen dat de meeste Athlon-gebruikers ook wel die 'echte die-hards' zijn qua klooien, hobby'en enz... waarbij idd waar gehakt wordt, vallen spaanders.... En dan lees je hier meer over Athlon-problemen dan over P4-problemen. Mijn eigen ervaring over P4 is dat het perfect draait en daarbij in ogenschouw nemend dat ik veel zelf kan oplossen als er shit a/d knikker is en vooral op softwaregebied. Het hele OC'en is mij een beetje bekend geraakt, veelal door mensen op dit forum en ik snap alles wat men hier post maar heb het nog nooit gedaan. Ik weet dat P4-systemen vaak op een zodanige manier zijn vastgesteld, dat ze wel een aardige marge bezitten qua stabiliteit en zullen niet tot het uiterste zijn ingesteld. Dat is de mijne ook. Volgens mij heb ik een P4 1.8 Ghz model die ze gewoon op 1.7 ghz laten draaien, want een aparte productielijn voor een 1.7 Ghz in de lucht houden kost gewoon teveel geld. Ze hebben gewoon 1 lopende band lijkt me en aan het eind van die lopende band geven ze de ene partij een 1.7 Ghz kloksnelheid en de andere partij een 2.0. Dus mijn vermoeden is dan ook dat mijn P4 gewoon zeker goed zal functioneren zelfs zonder een directie koeling. Mijn PC is dan ook erg stil en heeft al die dikke koelers e.d. gewoon niet nodig, want misschien is het wel een proc die ondergeklokt is en het met gemak de temp's aankan. Mijn gevoel is bij AMD-systemen dat dit een bedrijf is op dit moment nu het allermogelijkste doet om het meeste uit hun core te halen. De reus Intell is met zijn core al stukje verder in mijn beleving. AMD heeft dan ook gauw warmte problemen. Tja, qua snelheid en performance, kan de AMD iets slimmer zijn geweest qua architectuur dan Intell. Mensen, ik zou het niet weten maar mijn P4 bevalt me prima en ik heb zelden problemen die ik niet kan oplossen of rare dingen. groet, Aswin
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...