Ga naar inhoud

Wat is het beste en snelste Pentium 4 moederboord?


Aanbevolen berichten

Het verschil in prestaties tussen DDR en RDRAM in een P4 systeem is duidelijk meetbaar, maar niet erg groot. Vooral op lagere kloksnelheden is het verschil zelfs vrij klein. Denk eraan dat DDR een lagere latency heeft. Wat we zullen zien is een high-end P4 met dual channel DDR, terwijl mainstream P4 gewoon single channel DDR zal blijven gebruiken. Ik zie de hoge FSB van P4 niet als een manier om voor de langere pipelines te compenseren. De voornaaste compensatie is de trace-cache met ontzettend lage latency. Daardoor kan P4 na een pipeline stall zo snel mogelijk beginnen te herstellen. Omdat die trace-cache zo klein is wordt de druk op de L2 heel groot. Je zou kunnen zeggen dat de P4 L2 het midden houdt tussen een klassieke L1 en L2. Voor een L2 is de latency extreem laag, met een hoge bandbreedte. Waarschijnlijk zal de L2 niet verder vergroot worden - nooit veel verder - want dan komt de latency onder druk. Daarom is P4 geschikt voor een L3 cache. Daarmee kunnen ze de cache sterk vergroten, zonder dat de latency van de L2 in het gedring komt. Denk eraan dat de P4 L2 veel met een klassieke L1 gemeen heeft. Anyway, met de P6 core stond Intel voor het probleem dat de FSB slechts van 66 naar 133MHz wilde in 6 jaar, boven de 166MHz zou vrijwel onmogelijk zijn geweest. De ruis was gewoon te groot. Met de P4 FSB wilde Intel dit probleem voorkomen. De lage latency en hoge bandbreedte van de P4 FSB verbeteren natuurlijk de prestaties, maar ze hebben verder geen invloed op de lange pipelines.
Link naar reactie
Dat klopt idd. Wat Intel wel gedaan heeft om de langere pipelines te compenseren, is de ALU units op dubbele snelheid laten lopen. Bij een 2 Ghz P4 lopen die dus op 4 GHz :) Geheugenbandbreedte staat mi helemaal los van die pipelines, en hebben er niks mee te maken. Verder gaat die DDR theorie nu nog op, maar tegen het einde van het jaar komt Intel met de granite bay dual channel DDR chipsets, als die PC2700 support hebben dan kan Rambus zijn toppositie in de highend markt wel gedag zeggen. Tenzij ze nog even snel met PC1200 komen, of PC5400 (32 bits) Helaas zitten ze bij het DDR kamp ook niet stil, en komt DDR400 al bijna op de markt. En dan hebben we het nog niet over DDR-II. Helaas denk ik dat de beslissing af gaat hangen van de contracten tussen Rambus en Intel, hoewel Intel al aangegeven heeft van Rambus af te willen.
Link naar reactie
Rambus is politiek niet aanvaardbaar. Rambus Heeft een erg slechte naam in de IT wereld, terwijl Intel nu juist bezig is een betere naam op te bouwen. Ze kunnen Rambus dus niet langer gebruiken. Overigens zie ik DDR400 nog niet zo snel verschijnen, behalve voor hobbyisten. Ik vraag me af of op dit moment al OEM Athlon of P4 systemen bestaan met DDR333. VIA en SiS hebben de validatie van DDR333 in een lachertje verandert, dus ik denk dat JEDEC de DDR standaard nu gewoon laat rusten terwijl ze zich richten op DDRII.
Link naar reactie
Volgens mij verschijnen de eerste DDR333 chipsets nu een beetje, en idd van SiS en Via. Verder geloof ik niet dat Sis en Via zich de laatste tijd nog veel van JEDEC specs aantrekken, kijk maar naar de KT333 en de komende KT400. Misschien dat dat ook 1 van de redenen is dat de Athlon nog XP steeds geen 333 Mhz FSB heeft. DDR400 is er al, alleen niet officieel zoals je zelf al zegt. Corsair en OCZ leveren beiden PC3200 DDR. Op de CeBit heb ik samples gezien van Twinmos DDR400, die hadden memchips met BGA package er op zitten. (staat een foto van op het forum, zoek even naar de user CeBit 2002) Verder als ik het laatste nieuw omtend DDR-II geloven mag dan wordt het 2004 voor we dat in onze PC's hebben zitten :(
Link naar reactie
Als je PC800 koopt heeft het niet zo heel veel nut om een CPU te nemen met 533 MHz FSB, die wordt dan toch niet benut. Als je later PC1066 koopt dan is het uiteraard wel nutiig :) En als ze bij CTW verwcht neerzetten, dan zou ik daar maar niet al te zeker van zijn. Heb 2 keer een mobo bij die lui gekocht, op de eerste moest ik 2 weken wachten, en op de 2de 4 weken. En als je dan eens boos mailt of belt, dan light het allemaal opeens wel snel klaar. Toen ik ze afzeek op de shopsurvey om dat soort praktijken (Ik moest ook zelf nog maar eens uitvinden waarom het zo lang duurde, enige feedback krijg je niet van die lui) toen kon opeens wel alles snel geregeld worden.
Link naar reactie
[quote:e8ce583b1e="BA"]Als je PC800 koopt heeft het niet zo heel veel nut om een CPU te nemen met 533 MHz FSB, die wordt dan toch niet benut. Als je later PC1066 koopt dan is het uiteraard wel nutiig :) [/quote:e8ce583b1e] Vermoedde al zoiets: tnx BA [offtopic] Toch zoek ik een pcsjop in de buurt(A'dam)... En over CTW(Naarden) hoor ik verschillende berichten(Hardwareinfo.net) [/offtopic]
Link naar reactie
[quote:7cd45661a1="BA"]Als je PC800 koopt heeft het niet zo heel veel nut om een CPU te nemen met 533 MHz FSB, die wordt dan toch niet benut. Als je later PC1066 koopt dan is het uiteraard wel nutiig :)[/quote:7cd45661a1] Ok dus de keuze wordt dus of een Athlon met DDR of een Pentium 4 (B) 533Mhz met nu PC800 RDRAM en later PC1066. Wel balen dat dat PC1066 nog niet uit is, ga namelijk volgend weekend alles regelen. Enig idee wanneer dat PC1066 uitgaat komen? Maar wel tricky dat dat RDRAM naar de server kant gaat. Dan wordt het na PC1066 helemaal niet meer te betalen. Maak ik dan niet de verkeerde keuze om voor RDRAM te gaan, of kan ik met dat PC1066 dalijk wel een tijdje vooruit? Enuhhh welke merk processor is nu het beste voor zowel games als videobewerking, of maakt dat niets uit (zoals ik zelf denk). :lol:
Link naar reactie
[quote:7f6896d0df="BA"]Volgens mij verschijnen de eerste DDR333 chipsets nu een beetje, en idd van SiS en Via. Verder geloof ik niet dat Sis en Via zich de laatste tijd nog veel van JEDEC specs aantrekken, kijk maar naar de KT333 en de komende KT400. Misschien dat dat ook 1 van de redenen is dat de Athlon nog XP steeds geen 333 Mhz FSB heeft. DDR400 is er al, alleen niet officieel zoals je zelf al zegt. Corsair en OCZ leveren beiden PC3200 DDR. Op de CeBit heb ik samples gezien van Twinmos DDR400, die hadden memchips met BGA package er op zitten. (staat een foto van op het forum, zoek even naar de user CeBit 2002) Verder als ik het laatste nieuw omtend DDR-II geloven mag dan wordt het 2004 voor we dat in onze PC's hebben zitten :([/quote:7f6896d0df] Kun je je oude mobo dan gewoon met een nieuw chipsetje DDR dual channel upgraden en dan speert je pc met het PC2700 als een gek ervandoor??
Link naar reactie
[quote:8d55bcfff1="egslim"]Een moederbord is rond een chipset gebwouwd; als je een andere chipset wilt moet je het gehele moederbord vervangen.[/quote:8d55bcfff1] Ja was ik al bang voor :( , net een nieuw mobo dus dat wordt ff afwachten, maar kan ik iig mijn cpu en mem meenemen. :)
Link naar reactie
Dat kun je doen, maar dan heb je een moederbord over, terwijl alleen een nieuw moederbord weinig winst zal meebrengen. Ik vind het handiger om de CPU-mobo-memory combo bij elkaar te houden. Als ik die dan in een systeem vervang schuift de oude combo door naar de tweede pc. Als je geen tweede pc hebt of hebben wilt kun je dat soort combo's ook gemakkelijk verkopen, omdat alle overige componenten er zonder meer op aangesloten kunnen worden. Elke AGP videokaart past bijvoorbeeld op ieder moederbord met AGP slot - voor de verkrachters van kleine beestjes, "bijna". Terwijl je met CPU's op oude moederborden met de socket en FSB zit te klooien, met geheugen heb je SDRAM en DDR-SDRAM of RDRAM - elk op verschillende snelheden natuurlijk.
Link naar reactie
[quote:bbf7d0a80c="egslim"]Dat kun je doen, maar dan heb je een moederbord over, terwijl alleen een nieuw moederbord weinig winst zal meebrengen. Ik vind het handiger om de CPU-mobo-memory combo bij elkaar te houden. Als ik die dan in een systeem vervang schuift de oude combo door naar de tweede pc. Als je geen tweede pc hebt of hebben wilt kun je dat soort combo's ook gemakkelijk verkopen, omdat alle overige componenten er zonder meer op aangesloten kunnen worden. Elke AGP videokaart past bijvoorbeeld op ieder moederbord met AGP slot - voor de verkrachters van kleine beestjes, "bijna". Terwijl je met CPU's op oude moederborden met de socket en FSB zit te klooien, met geheugen heb je SDRAM en DDR-SDRAM of RDRAM - elk op verschillende snelheden natuurlijk.[/quote:bbf7d0a80c] Nou maar CPu kan nog wel mee hoor P4-533 2,2 en mem is PC2700 Samsung dus dan alleen nieuw mobo en ja dan schuif ik "oude" wel door krijgen de kids een P4 ipv P3-866 wat een luxe probleem :)
Link naar reactie
[quote:06e6c2da39="egslim"]Dan nog zul je van dual channel DDR weinig winst hebben ten opzichte van je huidige config. Ik schat hoogstens 10% winst, met misschien uitschieters naar 20%. Om voor zo'n verschil een nieuw moederbord aan te schaffen lijkt me onnodig.[/quote:06e6c2da39] OK tnx :)
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...