Ga naar inhoud

Probleem met 12 V spanning


Aanbevolen berichten

Dat weet je helemaal niet, daarvor moet je ook de andere waarden hebben :P Wel is het idd erg slecht, je PC onderdelen kunnen er stuk van gaan. Ik weet niet hoe hoog het precies is, maar er zit een tolerantie op van 5%, 12.6V max dus. van fans weet ik dat ze tot 13.2V gaan. Wat voor merk voeding heb je, misschien tijd voor een andere?
Link naar reactie
[quote:f89b308147="M@rc"]Mijn systeem valt op onregelmatige tijdstippen uit. Waarschijnlijk moet ik hier dus de oorzaak zoeken. Wat is de oplossing? Een nieuwe voeding? of is er een andere mogelijkheid? Marc[/quote:f89b308147] Neem een echte voeding, lekker zwaar kun je er weer even tegen. Chieftec 340W stil en goed, Enermax, CWT, kijk maar eens bij www.tweakshop.nl
Link naar reactie
Ben een niewe voeding gaan halen: LC-300ATX. Oude voeding was een LPF2. De 12 volt spanning bij de nieuwe voeding bedraagt zelfs nog iets meer dan bij de oude: 13,08 tegen 13,02. De 3,3 V spanning bedraagt 3,54 Volt bij de oude en 3,52 bij de nieuwe. De 5V spanning is respctievelijk 4,83 en 4,88 volt. Blijkbaar ligt het niet aan de voeding, of toch? Iemand suggesties? thanx Marc
Link naar reactie
[quote:afaaf2e4c8="Marcel de Reus"]Mja, als de 3.3V en 5V wel goed zijn kan het misschien ook wel aan iets ander liggen, maar daar kan BA beter op antwoorden.[/quote:afaaf2e4c8] Ik zei dus ook dat ik eraan behon te twijfelijn of het aan de voeding lag :( Ik zou het eigenlijk niet weten, BA misschien?
Link naar reactie
Kun je met een spanningsmeter niet de spanning meten die op de draden staat. Je kunt het meten bij de kabels die de accessoires voeden (geel/zwart/zwart/rood). Geel is 12 volt en zwart is aarde. Als het verschil daar gewoon 12 volt is, licht het aan de aanwijzing in het bios en is er dus niets aan de hand, (wat mij ook de echte oorzaak lijkt). Zoniet dan heb je inderdaad een serieus ander probleem en lijkt het tijd verder om hulp te zoeken. Succes.
Link naar reactie
Je kan het idd proberen te meten, het systeem is hetzefelde met geel = 12V en zwart is aarde, maar je hebt de spanning van de hele 12V lijn nodig en die wordt ook gebruikt voor de 5V en 3.3V. Ik zou zeggen probeer het en kijk of het lukt al denk ik dat de BIOS het juist heeft aanfgezien je comp onverwachts uitvalt. Die voeding? Is die kwalitatief beter dan de ander? Kijk eens bij het tabbeletje (sticker) of de nieuwe een groter A op 12V heeft? Maar aan de andere kant zijn je andere voltages erg netjes, dus ik denk dat er misschien teveel aan de 12V lijn zit? Zwaarstroomslurpende dingen aangesloten?
Link naar reactie
Een schakelende voeding regelt de uitgangsspanning door terugkoppeling. Het kan zo zijn dat door veel apparaten aan te sluiten de spanning extra wordt opgevoerd om 12 volt te garanderen op de aangesloten apparaten. Meestal levert de voeding zonder belasting toch een hogere spanning (de zogenaamde nullast-spanning). Misschien kan je proberen om zoveel mogelijk randapparatuur af te koppelen (alleen je primary hard drive laten zitten) en dan de spanning op de 12V-lijn te meten
Link naar reactie
[quote:b256654f47="M@rc"]Spanning gemeten: bedragt tussen de 12,77 en 12,88 volt Suggesties? [/quote:b256654f47] Dit maakt mij nog niet ongerust. Mijn voeding zit belast op 12,58V maar de minlijn is dus iets van -11,5V. Onbelast wordt er vaak 13 Volt of zelfs meer afgegeven. De meeste onderdelen moeten er toch echt wel tegen kunnen, helaas zal er zo nu en dan best wat mis kunnen gaan. Maar of dat dan door die spanning komt? Een paar maanden terug begon mijn antwoordapparaat te brommen, ik dacht, o jee dat is vast de voeding. Dat klopte ook, de afvlak elco was defect. Er zat een 1000u 16V model in, tja ik kon niet aan zo'n klein model komen. Dus maar een 470u model ingezet. Dat apparaat is weer rustig. Kijk zo'n component zit dus ook in een TV en in een computer. Dat kan dus kapot gaan ... Ten opzichte van de 12 Volt spanning denk ik dat 10 % afwijking bij goede electronica geen nadelige gevolgen mag hebben. Tja bij computers ligt dat dus helaas een beetje anders, maar persoonlijk denk ik dan wel dat de apparatuur niet goed is ontworpen. Die 5 Volt en 3,3 Volt zijn dus wel erg kritisch. Meestal zijn die spanningen dan wel in orde. Zolang die spanningen stabiel blijven bij een grote stroom (van 20 A ...) is de PC meestal ook stabiel. Als de spanning te laag is of wordt (in extreme situaties), tja dan hangt vaak de PC.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...