Ga naar inhoud

Lijst met veel gebruikte (technische) afkortingen/ termen


Aanbevolen berichten

Ik dacht dat zo'n lijst, vooral voor nieuwelingen (waarvan ik er zelf eigenlijk ook nog eentje ben), erg handig kon zijn.. Ik weet niet of er al een topic als deze is.. dan heb ik dit nooit geschreven ;) Hier is in ieder geval een beginnetje/ voorbeeldje (voor zover ik het nu even kon verzinnen) van een lijst die natuurlijk up to date gehouden kan worden.. Op- of aanmerkingen zijn altijd welkom natuurlijk! --------------- afkortingen --------------- iig = in ieder geval ieg = in elk geval idd = inderdaad ivm = in verband met k = 'oke' of 'ik' vb = voorbeeld ff = even(tjes) w8 = wacht suc6 = succes das = dat is poll = opiniepeiling faq = frequently asked questions = handig om te lezen! temp = temperatuur ------------------------------------------ 'technische' afkortingen / termen ------------------------------------------ pc = personal computer (spreekt voor zich) software = programma's (office, spellen, enz.) (het niet-tastbare) hardware = 'apparaten van de computer' (het tastbare) driver(s) = stuurprogramma('s) voor een apparaat (--> hardware) BIOS = instellingen van het moederbord ("setup") crashen = vastlopen = niet goed! rebooten = opnieuw opstarten OC'en = overclocken (zie FAQ voor verdere uitleg) benchmark = programma om prestaties te testen / vergelijken (vb. 3Dmark en Sisoft Sandra) mobo = moederbord cpu = central prosessing unit = processor gpu = graphics processing unit = grafische processor (zit op 3d kaart) psu = power supply unit = voeding (sdr, ddr, rd) ram = random acces memory = werkgeheugen SCSI, IDE kabel = kabel om schijven/ cdromspelers enz. aan het mobo te verbinden CL, CAS = CAS latency = "geheugensnelheid" --> zie FAQ PCI, AGP (ISA, CNR) = "bus" op het mobo (aansluiting voor uitbreidingskaarten) Direct3d, OpenGL = manier om 'het beeld op te bouwen' FSAA, Ansio = 'beeldverbeterende functies' voor (zwaardere) grafische kaarten (A)XP, TB, Duron = cpu (AMD) (met XP wordt ook wel Windows XP bedoeld) Celeron, P3, P4 enz. = cpu (Intel) GF (2, 3, 4) = Geforce = grafische kaart RD (7500, 8500) = Readon = grafische kaart [last updated : 13/06/02]
Link naar reactie
Bij deze moest ik ook even nadenken: ieg = in elk geval Vaak gebezigde afkortingen: ff = effen (eventjes) w8 = wacht suc6 = succes Van uitgeverij Sybex heb ik trouwens nog het boekje Computerjargon uit 1991 liggen. Zal hier eens wat termen opzoeken, want soms is dat echt lachen (vooral omdat het alweer 11 jaar oud en dus behoorlijk achterhaald is). Op de kaft staat in elk geval de volgende term om over na te denken: [b:ebef224ae5]Computerjargon[/b:ebef224ae5] - [i:ebef224ae5]computer-Engels[/i:ebef224ae5] Geheimtaal die door automatiseringsdeskundigen wordt gebruikt om zich voor gewone mensen onverstaanbaar te maken. :P Wim.
Link naar reactie
Egslim, Niet iedereen houdt rekening met het niveau van de vraagsteller (als je dat al weet) en bovendien hoef je niet eens een vraag te stellen om dergelijke afkortingen tegen te komen (alleen lezen helpt al :-? ). Volgens mij zijn er in het verleden al eens eerder pogingen gedaan om dergelijke lijstjes te maken. Op den duur is het onderwerp zo oud dat het 'verdwijnt' in de menigte... Zou een Sticky of FAQ niet een betere oplossing zijn? Maar goed, uit het boekje Computerjargon: [b:677e49dde8]miracle[/b:677e49dde8] - [i:677e49dde8]mirakel[/i:677e49dde8] De werkende versie van een programma. (met de groeten aan Bill Gates :wink: ) [b:677e49dde8]microprocessor[/b:677e49dde8] - [i:677e49dde8]microprocessor[/i:677e49dde8] Computer op een chip, bedacht door G.P. Hyatt (1970), bijvoorbeeld de 286-, 386- en 486-chips voor IBM-type PC's. (da's dus duidelijk en hoezo verouderd?) [b:677e49dde8]management team[/b:677e49dde8] - [i:677e49dde8]management team[/i:677e49dde8] De suggestie dat de directie als een team zou kunnen werken. (Leuk voor je baas :P , maar computerjargon?) Wim.
Link naar reactie
Ik vind het juist handig dat newbe's iets kunnen opzoeken als ze iets niet snappen. Aangezien afkortingen erg veel tikwerk besparen. Vraag eens aan een mod hem sticky te maken S0epkip, ik vind het iig een hele goede gedachte :D De belangrijkste mist echter nog: RTFM !! (read that fucking manual, bron: BA)
Link naar reactie
Ik heb ook geen bezwaar tegen dit topic, zolang het maar niet sticky wordt. 1) Ten eerste behoren veel woorden gewoon tot het Nederlandse idioom -> ze staan ook in het woordenboek. Voorbeelden zijn "hardware", "poll" en "software". 2) Dingen als "suc6" en "ff" horen in chatprogramma's, op een forum als dit zouden mensen de tijd moeten nemen fatsoenlijk Nederlands te tikken. Het is immers de bedoeling dat we over onze antwoorden nadenken, tijd speelt hier een minder kritische rol. 3) Als jij zegt dat "BIOS = instellingen van het moederbord ("setup")" dan schiet iemand die niet weet wat een BIOS is daar nog niets mee op. "Instellingen? Wat voor instellingen?" "Hoe kan ik daar wat aanpassen?" "Wat betekenen al die termen?" Met als gevolg dat we nog steeds precies moeten uitleggen hoe en wat die persoon moet doen. Wil je deze punten ook meenemen, dan ben je bezig met een on-line handleiding, in plaats van een forum.
Link naar reactie
[quote:0a5620eb6e="BA"]Idd. Bovendien zou je dan ook nog eens moeten gaan uitleggen waar die afkortingen voor staan, anders heeft het nog weinig nut. En dan ben je dus inderdaad gewoon een online manual aan het schrijven.[/quote:0a5620eb6e] Wat in princiepe een goed idee is (ik vind het een goed initiatief) :D BTW wat vinden jullie van mijn avatar :) ??
Link naar reactie
Het is opzich wel te doen, maar als je het zo breed doen wilt dan krijg je of 300 pagina's, of heel erg oppervlakkig, en dat laatste wil je ook weer niet :( Bovendien heeft iedereen wel een soort voorkeur voor een onderwerp, en weet van andere weer wat minder af, Egslim jij weet bijvoorbeeld veel van instructies sets ed. Van netwerken bijvoorbeeld zal je dan wel weer wat minder weten denk ik :)
Link naar reactie
Daarom zeg ik ook: "echt goed" Het is niet zo moeilijk een paar mensen te vinden die samen alle nodige kennis hebben, maar mensen die ook tijd en zin hebben zijn een heel ander verhaal. Anand van anandtech heeft overigens een dergelijk boek schreven. Tweede punt is, de meeste mensen die hier vragen stellen hebben echt geen zin een heel boek te lezen om achter het antwoord te komen. Daar heb je een forum voor: Mensen stellen een vraag en iemand die het probleem herkent geeft antwoord. :lol:
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...