Ga naar inhoud

Is mijn koeling te zwak?


Aanbevolen berichten

'k heb me zojuist een nieuw moederbord aangeschaft met hierbij een processor Processor AMD Athlon XP 1700+. Als koeling had men mij gezegd een Thermal Take Volcano 6 Cu P/N: A1139 aan te schaffen want 'die zou voldoende zijn'. Als ik de T° controleer, dan kom ik gewoonlijk tussen de 55 à 56° C uit. (gemeten met ITE Smartguardian). Regelmatig valt mijn systeem uit en start zichzelf terug op. Is die koeling wel voldoende? (zo niet: wat zou jij in dit geval doen?) O ja: het is op mijn kamer nu wel zo'n 25 à 27° warm... dank je! :-?
Link naar reactie
ik heb een moederbord Moederbord Soltek SL-75DRV4 (VIA VT8366A + VT8233A chipset - FSB 266/200 MHZ - supports DDR SDRam @ 266/200 MHZ - supports ultra ATA 133/100/66) En ik typte twee cijfertjes verkeerd: de T° zit gewoonlijk tussen de 55 en [b:fbb8d4e0fd]65[/b:fbb8d4e0fd]° ... Verder: temp1: 34°, temp2: 57° (op dit ogenblik, mijn kast staat wel volledig open! - kamertemp op dit ogenblik 27°) Current Voltage: [b:fbb8d4e0fd]Vcore[/b:fbb8d4e0fd] 1,76V [b:fbb8d4e0fd]+5[/b:fbb8d4e0fd] 4,81V [b:fbb8d4e0fd]2,5V[/b:fbb8d4e0fd] 2,51V [b:fbb8d4e0fd]+12[/b:fbb8d4e0fd] 11,9V [b:fbb8d4e0fd]VCC[/b:fbb8d4e0fd] 3,23V [b:fbb8d4e0fd]-12[/b:fbb8d4e0fd] -11,54V [b:fbb8d4e0fd]VBATT[/b:fbb8d4e0fd] 2,03V [b:fbb8d4e0fd]-5[/b:fbb8d4e0fd] -5,21V (Kan iemand mij die Volt-gegevens en letters verklaren? Ik snap er namelijk geen jota van!) dank!
Link naar reactie
65C is idd wel erg hoog, ik zou een andere koeler nemen, of casefans gaan gebruiken. Bij de voltages is met name de 5V belangrijk, die levert de stroom voor het mobo en de CPU. Die is bij jou ook al aan de lage kant, als hij onder belasting nog verder zakt dan krijg je daar ook instabiliteit door :(
Link naar reactie
[quote:17e3fa9a71="BA"]65C is idd wel erg hoog, ik zou een andere koeler nemen, of casefans gaan gebruiken. Bij de voltages is met name de 5V belangrijk, die levert de stroom voor het mobo en de CPU. Die is bij jou ook al aan de lage kant, als hij onder belasting nog verder zakt dan krijg je daar ook instabiliteit door :([/quote:17e3fa9a71] a. casefans is wel het goedkoopste? ('k heb dus pas die nieuwe voeding gekocht!) - en gaat het daarmee lukken? b. Kan/moet ik aan die voltage iets doen? (P.S.: bedankt voor je antwoord!) :) :) :)
Link naar reactie
Casefans is idd wel het goedkoopste. Het kan tot een graad of 10 schelen in CPU temp. Als je problemen door die voltages komen is helaas een andere voeding wel de enige oplossing. Sommige voedingen zijn kwalitatief nou eenmaal slechter als andere. Aopen voedingen bijvoorbeeld staan ook erg bekend om hun zwakke 5V lijn.
Link naar reactie
[quote:a18c17c74e="Marcel de Reus"]Wat voor voeding is het? En met die casefans bereik je wel wat als hij nu 34 graden aangeeft, maar ik denk niet genoeg. Je kunt IMHO beter een nieuwe heatsink kopen.[/quote:a18c17c74e] Marcel, hoe kan ik weten welke voeding ik heb? Ik heb namelijk ook een nieuwe kast gekocht met een 300W voeding erin. Maar wat voor voeding het is ??? Kan ik dat ergens zien?
Link naar reactie
[quote:a74b7f7ae7="Marcel de Reus"]Je kan ff kijken of je ergens merksticker op de voeding ziet en kijk anders even of je een tabeletje ziet met voltages en amperages en post dan hier even hoeveel A er onder de 5V lijn staat.[/quote:a74b7f7ae7] Geen stikker of naam erop. Ook geen tabelletje met voltages. Slechts één stikkertje met een (serie?)nummer en het klassieke: waarborg vervalt indien enz...
Link naar reactie
[quote:03b7c7a838="BA"]Is het een compleet systeem wat ze je verkocht hebben? Eis dan gewoon betere spullen. Dat valt onder garantie ed.[/quote:03b7c7a838] Neen, 'k heb gewoon (onder aanraden van onze informaticus op school, de verschillende onderdelen (mobo, koeling, kast met voeding) zèlf aangekocht. (wat de kast betreft: daar had ik alleen de keuze in van het aantal Watt van voeding, het is nochtans één van de grootste compu-zaken van Turnhout.)
Link naar reactie
[quote:d2fba08677="BA"]En de spullen omruilen dan?[/quote:d2fba08677] Tja: het mobo, de HD en de koeling komen met de post van een zaak in Leuven (scheelde een flink stuk in prijs vb. HD 4OGb 110 € tegen 130 in Turnhout) Dus omruilen... Toch allemaal bedankt voor jullie antwoorden! ('k zal ze eens aan onze informaticus voorleggen...)
Link naar reactie
[quote:b4eac3c860="Rumaro"]Ik heb ook problemen met de koeling. Er is al een keer een andere koeler in gezet. De enige optie is nu een wel héle zware koeling. En dan nog is de vraag of het helpt. Fijn, die snelle processors. :( :( (1900+)[/quote:b4eac3c860] Een keer een goede koeler nooit meer gezeur (Alpha of Swiftec) of een goedkopere Zahlman. Geld overigens ook voor voeding , wist ik tot voor kort ook niet dat die voedingen zo belangrijk waren. Heerlijk die nieuwe CWT430W doet het uitstekend met 5xHD , 7 fans nog steeds 4,97 op de5V en 11,86 op de 12V
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...