Ga naar inhoud

Hulp gevraagd: Athlon 1200 met Asus a7v133


Aanbevolen berichten

Omdat ik echt ten einde raad ben (heb namelijk geen clue wat het probleem zou kunnen zijn), vroeg ik me af of jullie enig idee hebben.... Het verhaal: Een oude celeron 333 en chaintech 6BTM vervangen voor Athlon 1200 processor en een Asus A7v133 mb.... OS: win 98 en Mandrake (dualboot) In de eerste instantie liep het allemaal redelijk, had nog een-en-ander te installeren en hardware gaf alleen de meldingen over een PCI Bridge component wat nog onbekend was en de Mass Controler (?) kende ie ook nog niet. Toen installeerde ik de nieuwe geluidskaart van Hercules (vraag me niet welk type, de goedkoopste in ieder geval) op PCI en sindsdien heb ik de volgende problemen: De symptomen: 50% van de aantal boots gaat het verkeerd, de HDD led blijft knipperen alsof ie morsecode aan het uitzenden is, win98 opstarten duurt dan (niet overdreven) 30 minuten ! Als ie vervolgens uitgeraasd is blijft het systeem zo traag (onwerkbaar). De overige 50% van de keren gaat alles ineens prima. Alles loopt zoals het horen moet en ik heb gewoon geluid, goed beeld en prima responsetime. Echter, regelmatig start ik het systeem op en dan begint de processor/cooler herrie te maken alsof er iets tegenaan loopt (is niet zo, gecontroleerd). Dat gaat dan vrij heftig en uiteindelijk verdwijnt het geluid moeizaam (bijna alsof de processor doodgaat) tot het weer een normaal geluid produceert. Vaak gaat het ook fout met win98 als dit gebeurd, maar helaas niet altijd. Heeft iemand enig idee waar dit nu aan ligt ? Aan de software of aan de hardware ? Overigens boot Mandrake ook niet meer op (wanneer je bij het DOS-achtige logonscherm komt knippert het hele beeldscherm continue, alsof ie continue opnieuw het scherm moet laden)...
Link naar reactie
Heb al geprobeerd om alle extra kaarten eruit te halen, geen effect. Volgens collega's is het waarschijnlijk de voeding. Zodra ik dus opstart maakt ie een loeiend geluid (zolang ie dat doet is ie ook nog wel snel) en zodra dat ophoudt is ie niet meer vooruit te branden. Heb voor de zekerheid maar een 350 Watt voeding gehaald om mijn huidige 250 Watts voeding te vervangen. Iemand enig idee of dit inderdaad de reden kan zijn ? Is 250 Watt inderdaad te weinig voor een Asus A7v133 met een Athlon 1200 ?
Link naar reactie
:oops: Ik ben er zojuist achter gekomen hoe het nu werkelijk in elkaar steekt: 1. De herrie komt doordat mijn (originele) voeding gewoon slecht in de kast zit (dit is standaard zo, heb hem nu omgedraaid met de kabels WEG van de processor). 2. Linux deed vaag omdat ik er dus een nieuwe videokaart in had gestoken en deze nog niet geinstalleerd had in Mandrake, vandaar... 3. Windows schijnt niet meer te functioneren als je het mainboard en de processor vervangt, en je _moet_ dus vrijwel altijd een geheel nieuwe install doen. Dit alles gecombineerd maakte het tot een uiterst moeilijke situatie en na bijna een hele week werd ik er bijna gek van. Gelukkig heb ik nog intelligente collega's die _wel_ weten wat ze doen (ik dus blijkbaar niet :roll: ). Bedankt allemaal voor de hulp, deze slimmerik kan weer verder waar ie gebleven was, namelijk SoF II spelen en verder mijn mond dichthouden.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...