Ga naar inhoud

Geheugen niet herkend (80486), cache probleem?


Aanbevolen berichten

Ik gebruik een oude PC met een Soyo 486 VESA Mainboard als firewall. In deze computer wil ik graag het geheugen uitbreiden van 16 Mb naar 32 Mb (maximum volgens boekje). Nu zitten er op dat moederbord 2 banken met ieder 4 SIMM sockets. Daarin kunnen volgens het boekje maximaal 8 4Mb fast-page mode DRAM SIMM modules.met een minimum van 80 ns RAS access time. De BIOS zou die zelf moeten herkennen Deze banken heb ik helemaal gevuld. met 4 Mb modules. De BIOS rapporteert echter 20 Mb. Ik heb de modules al diverse keren verwisseld, maar het resultaat blijft hetzelfde. Nu is mijn vraag of dit veroorzaakt kan worden door het cache-memory. Bij de cache memory configuration staat dat 64 kb een cacheble range heeft van 16 MB. De cache heb ik dus niet aangepast. Als dit zo is, dan moet ik op zoek naar 32k x 8 20ns Data SRAM chips.
Link naar reactie
Voor 16 Mb zit er 8 stuks 8K * 8 20 ns op het moederbord. Er zijn maar 8 banken beschikbaar. Deze zitten dus vol. Volgens het boekje moet er voor 32 Mb 4 stuks 32K * 8 20 ns geplaatst worden en voor 64 Mb 8stuks. Echter het moederbord ondersteunt on board maar 32 MB. Verdere uitbreiding moet dus op een aparte kaart geschieden.
Link naar reactie
Blijkbaar ziet het moederbord de laatste 4 modules als 1 Mb modules. Ondersteund worden 256K, 1 Mb en 4 Mb modules. De banken zitten in 2 groepen van 4 ingedeeld. Alle 4 de banken moeten 1 soort modules bevatten. 4 * 4 Mb = 16 Mb 4 * 1 Mb = 4 Mb Totaal 20 Mb Mogelijke combinaties zijn dus: 1 Mb, 2 Mb, 4 Mb, 8 Mb, 16 Mb, 20 Mb en 32 Mb op het moederbord. Deze combinaties worden ook in het bij het moederbord geleverde boekje opgegeven.
Link naar reactie
Zover ik weet, is het cache geheugen niet de beperking. Geheugen wordt herkend maar de toegang zou minder snel worden. In principe is 256kB cache genoeg voor 32MB geheugen. Vaak zit er 128kB cache op het moederbord. Weet je toevallig welk type moederbord je hebt? Ik ga er verder vanuit dat je 30 pins Simms gebruikt. De snelheid 80 ns, maakt niet zoveel uit. Vaak instelbaar in de Bios. Overigens is op oudere computers de snelheidswinst van cache beperkt. Meestal maakt het nog uit of je de cache write-back of write-through instelt. Tja, write-back wordt door sommige CPU's ondersteunt. Als ik een geheugen benchmark draait, dan is write-back niet altijd de snelste :-?. Het meest voor de hand liggende is dat er een 1 MB chipje tussen zit of dat één van de stripjes kapot is. Natuurlijk kan het ook zijn, dat de specificatie van het moederbord niet klopt.
Link naar reactie
Type moederbord: Soyo 486 Vesa mainboard. Dit vindt ik zo ook terug op diverse sites waar ik het moederbord wilde identificeren en staat ook op het bijgeleverde boekje. Het moederbord is geschikt voor 486SX (PQFP), 486SX Cx486S (PGA), 487SX Overdrive, 486 DX/DX Cx486DX Cx486S+Cx497S, Cx486S2 en Cx486DX2 (CPU type jumpers). De geinstalleerde processor is een 486DX2-66. Dit is nog steeds de orginele. De BIOS is van AMI. De cache bestaat dus uit 8 stuks 8K * 8 SRAM. Volgens mij is dat slechts 64K. Ik heb hier nog ca. 5 setjes met 4 stuks 4 Mb modules liggen. Ook die geprobeerd. Wat ik ook verwissel, het totaal gerapporteerde geheugen blijft 20 Mb. Dat is het dus ook niet. Verkeerde specificaties bij het moederbord? Volgens de sites waar ik dat moederbord ook heb geidentificeerd, zouden de specificaties wel kloppen. Het boekje is overigens ook orgineel van Soyo. Deze PC heb ik begin 93 nieuw gekocht. Dus ik denk ook niet dat het daar aan ligt. Write-Back wordt niet ondersteund. Wel zit er bij het cache-geheugen ook nog 1 chip 8K * 8 de zg. Tag SRAM. Deze zou bij 64 Mb vervangen moeten worden door een 32K * 8 20ns.
Link naar reactie
Dat lijkt me dan toch wel dikke pech. Geheugen okay, specificaties waarschijnlijk okay. Misschien is het dan toch het cache geheugen. Ik twijfel daar aan, maar voor mij is dit ook nieuw. Ik heb nog wel wat 256/257 cache chips liggen. Als ik geen leuk 486 bord meer tegenkom dan blijven die chips liggen inclusief een verzameling 486 CPU's.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...