Ga naar inhoud

Wat is de snelste processor die op m´n mobo kan?


Aanbevolen berichten

Ik heb nu een P3 500MHz. Nu wil ik eigenlijk graag een snellere processor. Maar: * heeft t zin om hiervoor in de plaats een snelle celeron te plaatsen? * Ik heb geen idee wat er maximaal op mn mobo kan. Ik wil er voornamelijk spelletjes mee spelen en binnenkort ook dvd kijken. Mijn mobo: ATX Mainboard with VIA chipset MS - 6163va Hij heeft een aansluiting voor een slot 1 processor. Er staat in het boekje van mn mobo wel: Supports 233MHz, 266MHz, 300MHz, 350MHz, 400MHz, 450MHz, 500MHz and faster. Maar hoe snel is faster. Ik neem aan dat ik er niet zomaar een celeron 1,7gig in kan zetten.
Link naar reactie
Idd, volgens mij moet je goed opletten hoeveel cache je CPU heeft... als je bijv. een 800MHz celly erop wilt zetten...moet dit er een zijn met hetzelfde aantal cache. Zo heel veel weet ik hier niet over, omdat ik me nog nooit verdiept heb ik de INTEL CELERON... je moet maar ff wachten op reacties van anderen :)
Link naar reactie
[quote:1179d5b298="anthony2u"]Idd, volgens mij moet je goed opletten hoeveel cache je CPU heeft... als je bijv. een 800MHz celly erop wilt zetten...moet dit er een zijn met hetzelfde aantal cache. Zo heel veel weet ik hier niet over, omdat ik me nog nooit verdiept heb ik de INTEL CELERON... je moet maar ff wachten op reacties van anderen :)[/quote:1179d5b298] Maakt niks uit. Het enige wat niet past is de tualatin, en die is gewoon toevallig heel makkelijk te herkennen aan zijn cache :)
Link naar reactie
Ik raad je af een snellere CPU te nemen. Je hebt namelijk een zeldzame Slot 1 CPU nodig, of een Socket 370 met converter. Verder moet de processor natuurlijk significant sneller zijn dan de huidige 500MHz. Bovendien is je huidige geheugen waarschijnlijk 100MHz, dan heb je een CPU nodig met een 100MHz FSB, of je moet ook sneller geheugen nemen. Een dergelijke CPU is lastig te vinden en flink duur in verhouding tot de prestaties. De waarschijnlijk goedkoopste oplossing is een Socket A moederbordje te nemen, met geheugensloten voor SDRAM en DDR-SDRAM. Zet er een goedkope Duron in, dan kun je het huidige geheugen blijven gebruiken. Later kun je dan eventueel de CPU vervangen door een Athlon XP (bijvoorbeeld T-bred/Barton) en/of DDR-SDRAM nemen. Voorbeeld: (NoRRoD) Jetway Socket A €92,50 Duron 1GHz €69,00 Duron 1,2GHz €81,00 Maakt dus €161,50 respectievelijk €173,50
Link naar reactie
Idd als je veel spellen wil spelen moet je ook een goede videokaart hebben, maar zonder goede CPU schiet dat echt niet op :( Ga gewoon voor zo'n upgrade als egslim zei: een Ghz is wel voldoende voor de meeste spellen als je ze niet perse op high detail en hoge resolutie wil spelen. Koop er dan ook nog een GF2 ti bij of een GF4 MX (of zo'n Radeon 7500). En als je wat meer geld hebt koop dan nieuw DDR geheugen en een T-bird 1200 + GF4 ti4200 wat op zich ook nog niet zo gek duur is.
Link naar reactie
PIII bestaat in Coppermine en in Katmai uitvoering. Waarschijnlijk heb je Katmai. Die kun je herkennen doordat de processor 512kb L2 cache heeft. In dat geval heeft overklokken geen zin, Katmai komt toch niet hoger dan 600MHz, waarschijnlijk blijf je al steken bij 550MHz. Als je niet kunt overklokken in de BIOS moet je met jumpers/dipswitches werken op het moederbord. Als jouw moederbord van een "naamloos" merk is zullen er niet veel overklokopties aanwezig zijn, of helemaal geen. De situatie wordt interessant als je een Coppermine hebt (256kb L2 cache) en een optie om de FSB naar 133 te zetten. In dat geval kun je de processor waarschijnlijk op 667MHz laten werken, wat een bruikbare snelheidswinst begint te worden. Tenzij je in deze laatste situatie zit heeft het geen zin om te overklokken als je doel is om het bruikbare leven van je pc te verlengen.
Link naar reactie
[quote:b694217cf5="jeroentje1983"]Ik kan de cpu bus frequentie, die nu op 66MHz loopt, via een jumpertje veranderen in 100MHz.....is dit slim of kan ik dat beter niet doen? En schiet ik er qua cpu-snelheid wat mee op?[/quote:b694217cf5] Daar was ik dus al bang voor. Je werkt nu op 100MHz, de jumper veranderen naar 66MHz zou de boel alleen flink vertragen. De processor werkt dan op slechts 333MHz. Om over te klokken moet je juist hoger dan 100MHz kunnen gaan.
Link naar reactie
[quote:cc2df6540e="BA"]Lekkere combinatie, een Tbird 1200 met een GF4 Ti4200, en lekkere upgrade ook, van 1000 naar 1200 MHz ;)[/quote:cc2df6540e] BA beter lezen!!! ipv mij voor gek te zetten. Hij heeft een P3 500 dus das 700 Mhz erbij. Ik bedoel dat als hij wat meer geld over heeft hij dat hij IPV het door egslim genoemde systeem een Tbird kon nemen met DDR. En met een ti4200 in combi met een Tbird + DDR is niets mis, hij wil voornamelijk spellen spelen en dat kan heel goed met die kaart. Die GF4 ti 4200 is gewoon beter dan een G4 MX (die in de meeste test vele male lager uitkomen) en van Radeons heb ik geen verstand dus daar hou ik mijn mond over. Kijk ook maar eens op de hall of fame van 3D Mark daar is ook een test met een Tbird + ti4400 en zo rare combo is het echt niet hoor (en die ti4200 zeker niet).
Link naar reactie
Gek he? In de hall of fame zijn alle tests met 1 GHz. Van een duron 1 GHz naar een TB 1200 upgraden gaat nergens over, dat is maar 200 MHz verschil. Je kan dan beter meteen zo'n ding halen, ipv er later 1 kopen zoals jij zegt, nog beter kan je een TB 1400 kopen, het verschil tussen de 1200 en 1400 is bijna niks qua prijs. Voordeel daarvan is dat je dan ook je videokaart een stuk beter benut als met die 1200 MHz, eigenlijk nog steeds niet helemaal.
Link naar reactie
[quote:0c9f34fbb1="BA"]Gek he? In de hall of fame zijn alle tests met 1 GHz. Van een duron 1 GHz naar een TB 1200 upgraden gaat nergens over, dat is maar 200 MHz verschil. Je kan dan beter meteen zo'n ding halen, ipv er later 1 kopen zoals jij zegt, nog beter kan je een TB 1400 kopen, het verschil tussen de 1200 en 1400 is bijna niks qua prijs. Voordeel daarvan is dat je dan ook je videokaart een stuk beter benut als met die 1200 MHz, eigenlijk nog steeds niet helemaal.[/quote:0c9f34fbb1] !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :evil: BA ben je aan het slapen?? Ik zeg toch om hem gelijk te halen? Tuurlijk koop je niet eerst een Duron 1000 en vervolgens een 1200. Van die 1400 klopt wel alleen worden die weer zo warm waardoor je beter betere koeling kan kopen.
Link naar reactie
[quote:b41e531c66="Marcel de Reus"]Idd als je veel spellen wil spelen moet je ook een goede videokaart hebben, maar zonder goede CPU schiet dat echt niet op :( Ga gewoon voor zo'n upgrade als egslim zei: een Ghz is wel voldoende voor de meeste spellen als je ze niet perse op high detail en hoge resolutie wil spelen. Koop er dan ook nog een GF2 ti bij of een GF4 MX (of zo'n Radeon 7500). En als je wat meer geld hebt koop dan nieuw DDR geheugen en een T-bird 1200 + GF4 ti4200 wat op zich ook nog niet zo gek duur is.[/quote:b41e531c66] Ik wist dat mijn rapportcijfer voor nederlands niet echt hoog was, maar zo slecht ;) Ieg formuleer het eens wat beter.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...