Ga naar inhoud

Beetje instabiel


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb sinds kort een nieuw systeem geassembleerd en geinstalleerd. Het betreft een systeem met o.a. een Epox 8KHA+ met een AMD Athlon XP1700+, ASUS V7100 GF2 Pure. Het OSen zijn Windows XP pro en Linux RH7.3. Vooralsnog heb ik dezelfde systeemkast van mijn vorige pc. Ik zit met een probleem en dat gaat om de stabiliteit van het systeem. Deze werkt verder prima, maar af en toe reboot het systeem spontaan. Allereerst heb ik het stuk van BA gelezen. CPUCOOL geeft aan dat het systeem tussen de 30 en 35 graden is. De temperatuur van de processor schommelt tussen de 40 en 50 graden. Met de warmte lijkt dus niets aan de hand. Tevens heb ik het interne geheugen getest. Dit is ook oke. Nu de voltage. De volgende gegevens heb ik: 250W-Vcore=1,76V- +5=4,94V en +12=12,05V. Met het gedeelte wat BA heeft geschreven, lijkt me dit aardig overeen te komen. Het komt er dan op neer dat het systeem te weinig vermogen levert. Is dit juist? Voor een paar weken heeft BA me al verteld dat 250W al een beetje aan de magere kant is. Is het verstandig om toch een nieuwe, sterkere kast te kopen omdat dit waarschijnlijk het probleem van de instabiliteit kan zijn? Zo ja, Welke gegevens moet deze dan hebben? Zijn er eventueel toch nog andere oorzaken te noemen? M.vr.gr
Link naar reactie
Kan je vertellen wat het maximale amperage op de 5V lijn is? 30A zou daar ieg genoeg moeten zijn. 4.94V zou geen probleem moeten zijn, maar is dat idle, of onder belasting? Als hij onder belasting verder zakt kan het wel een probleem worden. Probeer anders even een 350W voeding bij de lokale shop te lenen oid :)
Link naar reactie
Allereerst de opmerking van zakmes. Ik heb meteen in het begin al energiebesparende maatregelen uit gezet, dus helaas is dat de remedie niet. De waardes die ik opgaf, heb ik afgelezen terwijl ik in de bios 'zat'. Het systeem was dus idle. Nu lees ik op het dashboard van MBM5 de waardes af. De waardes van +3.3 en +5 zijn tot nu toe een klein beetje lager geworden. +5v gaat tot nu toe langzaam naar 4.90. +12v loopt naar 12.20. Op de voeding zelf staat bij +5v 25.0A. Dit zal dan wel het maximale zijn. de gegevens zijn maar momentopnames. Ik kan niet uitsluiten dat de waardes bij een hogere belasting verder dalen c.q. stijgen. Wat denk je van deze gegevens? Groet
Link naar reactie
Het systeem sloot net weer af. Ik krijg heel even een 'blue screen', maar het gaat zo snel. Ik kan niet lezen wat er op het scherm staat, want meteen fout :x :x Kan het eventueel zijn dat ik het bord verkeerd geassembleerd heb waardoor er een lekstroom, dus kortsluiting onstaat? Groet
Link naar reactie
Als de voltages nog verder dalen, zullen er meer amperes nodig zijn om hetzelfde vermogen af te geven. De kans is dus inderdaad groot dat je voeding aan de krappe kant zit, hoewel ik zelf een 185 Watt systeem gebruik, en dat werkt ook, zelfs met twee harde schijven en vier extra coolers... een nieuwe voeding (eventueel met kast) is wel aan te raden... ik raad aan tussen de 300 en de 500 Watt (voor de groei)
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...