Ga naar inhoud

Tbird heeft extreme temperatuur doorstaan, maar......


Aanbevolen berichten

Dit is er gebeurd, de CPU van mijn broer 1,4 Ghz heeft een weekje geleden een tijdje gelopen zonder fan koeling. Fan draaide niet meer (dit wist hij echter niet). De CPU was op het moment dat hij erachter kwam 102 C. De fan is daarna gemaakt en CPU werd weer goed gekoeld. Vandaag is de fan weer een keer uitgevallen en dit maal werd ie 120 C (dit kan ik echter niet bevestigen omdat ik het niet zelf heb gezien). Ik heb toen het koelblok eraf gehaald om nieuwe pasta op de CPU de smeren en zag dat de koperen kern van het koelblok (alpha 6035) had losgelaten en er een druppel tin op het koelblok zat. Nadat de CPU er weer in zat met een nieuw koelblok en een delta fan wilde ik um weer op 1,4 Ghz zetten maar dit liet ie niet toe (blauw scherm met geheugen fouten en niet meer opstarten van de pc). Hij loopt nu op 1050 Mhz. Nu is mijn vraag kan door deze zeer hoge temperaturen de processor gedeeltelijk "kapot" zijn? De CPU wordt nu ook warmer 67 C ondanks de lagere snelheid.
Link naar reactie
Ik denk dat je het eerder in die temp moet zoeken. Als hij nu al 67 graden wordt, dan is er no way dat hij op 1400 Mhz draaien kan. Is je koelblok verder nog in orde? Probeer het anders eens met een andere koeler zou ik zeggen. BTW, 120C is wel megahoog.......Je hebt echt superveel mazzel gehad dat hij het nog doet.....
Link naar reactie
Ik weet niet precies wat er na die eerste klap van 102 C is gebeurd, of de BIOS um terug heeft gezet op 1050 Mhz of dat ie is door gegaan op 1,4. Maar voor de klap van 120 C was de temperatuur lager als wat hij nu is dus stel dat hij na de 102 C op 1050 heeft gelopen dan kan de temperatuur nu toch niet op eens hoger zijn als ie ook op 1050 loopt. Dit zat er eerst op: Alpha 6035 + een (geen merk) silent fan Dit zit er nu op: Andere Alpha 6035 (had ik eerst op mijn 1,2 zitten) + Delta 7000 rpm fan
Link naar reactie
[quote:cc8708f8b4="Armitage"]Ik weet niet precies wat er na die eerste klap van 102 C is gebeurd, of de BIOS um terug heeft gezet op 1050 Mhz of dat ie is door gegaan op 1,4. Maar voor de klap van 120 C was de temperatuur lager als wat hij nu is dus stel dat hij na de 102 C op 1050 heeft gelopen dan kan de temperatuur nu toch niet op eens hoger zijn als ie ook op 1050 loopt. Dit zat er eerst op: Alpha 6035 + een (geen merk) silent fan Dit zit er nu op: Andere Alpha 6035 (had ik eerst op mijn 1,2 zitten) + Delta 7000 rpm fan[/quote:cc8708f8b4] Nee, maar vooral omdat je zei dat de copperinlay van de heatsink los geraakt was. Probeer het eens met een ander koelblok, dat zal eerder de oplossing zijn. CPU's gaan namelijk niet zomaar meer stroom vreten.
Link naar reactie
Dit heb ik laatst ook meegemaakt bij een kennis, processor temperatuur op 101C, de waarschuwing in het bios had hij uitgezet omdat hij gek werd van het piepen..... :roll: ik weet dat de temperaturen niet precies kloppen, maar ik dacht dat je er altijd nog wat bij moest tellen (+/- 10C) om de reeele temp te krijgen. Het verwonderd me dan ook zeer dat de athlon's dit overleven aangezien AMD de max Core temp bij 95C aangeeft (bij sommige oudere TB's zelfs 90C)
Link naar reactie
waarmee zijn die temps gemeten? die on-board termobenaderaar? ik geloof er nl helemaal niets van. het kan natuurlijk best dat ie 102 en 120 weergaf... maar ik denk dat je termometer veel te hoog aangeeft... met 120 kan ie immers niet werken :( (al zal amd opzich wel 90 a 95 zeggen als 120 ook nog kan... marges en zo weet-je-wel ;) )
Link naar reactie
Daar moet je voorzichtig mee zijn, omdat de heatsink alrijd koeler zal zijn. Bovendien, als je heatsink huist koel is kan dat ook duidden op een slechte pastalaag, waardoor de geleiding minder goed is. Ik ben dan ook niet zo'n fan van de thermometer tegen heatsink methode. Wat je wel kan doen is een dunne sensor tussen de heatsink tegen de core aan plakken, maar daar zitten ook nogal wat risico's aan, zoals ik al eens ondervonden heb :(
Link naar reactie
Ooit natuurkunde gehoord: temperatuurssensors geleiden meer stroom naarmate de temperatuur toeneemt, en ze zetten ook uit. Boven een bepaalde temperatuur, die bij elke sensor verschillend is, zijn ze niet meer te vertrouwen. hangt van de temp sensor af, die is meestal niet al te duur...
Link naar reactie
Als het goed is is het juist anderom. Een normale weerstand geleidt meer stroom als hij warmer wordt, maar sensoren zijn NTC tjes als het goed is (negative temeratuur coëficiënt) en deze gaan hoe warmer het wordt, minder stroom geleien wat komt doordat de weerstand bij een hoge temperatuur stijgt. Dit is juist om te voorkomen dat ze stuk gaan.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...