Ga naar inhoud

problemen bijplaatsen Maxtor 80 GIG...


Aanbevolen berichten

dag allemaal... gisteren heb ik een mooie Maxtor 80 GIG gekocht om in m'n systeem te plaatsen naast m'n 8 GIG oude schijf...na veel gepruts is 't me gelukt om de 8 GIG als master te laten herkennen en de Maxtor als primary slave.. ik heb de bios geupdate van m'n asus p2b-vm met de laatste beta versie (met ondersteuning voor harde schijven stond erbij)... het probleem is echter dat de bios (in 'detect IDE disks) én windows de harde schijf herkennen als 32 GIG... partition magic doet dat ook, hoewel deze gister 'm wel herkende, maar toen deed windows dat nog niet... ik heb ondertussen van alles geprobeerd..bios updaten, bios terugzetten, jumpertjes omzetten...de maxtor als master proberen te herkennen, wat ie doet, maar ook nog 32 GIG...dus ik zit redelijk met de handen in 't haar... hebben jullie nog suggesties??? alvast bedankt... Groeten Gijzz
Link naar reactie
> Intel Pentium III 500 MHZ > Moederbord: Asus p2b-VM AGP Motherboard > PC100 SDRAM & 100 MHZ FSB > Bios: ASUS - 58582e31 Award Modular (geupdate met laatste versie) > 8,03 GB Harddisk > 320 MB RAM > BUS Type: PCI, ISA, USB ik heb bij verschillende computerwinkels, etc. gevraagd en volgens hen kon ie er wel in, mits nieuwste bios... wat ik wel krijg als ik in de bios de IDE wil detecten bij de vraag detect/select primary slave zijn 3 opties die totaal 80 GIG zijn... [quote:7318b8c1fb] options size head precomp sector mode 2(y) 33816 255 0 63 LBA 1 8455 16 65535 63 Normal 3 33820 128 65535 63 Large [/quote:7318b8c1fb] dit dus...maar wat 't precies is weet ik niet... edit: ik krijg niet alles netjes onder elkaar maar ik neem aan dat 't duidelijk is...
Link naar reactie
eddy heeft gelijk, ik heb op een comp van een kennis een 20 Gig maxtor gezet, deze comp is een P1 100 Mhz, ff kijken op de site voor een proggie (naam ff kwijt) hij "zegt" tegen de bios dat het geen 8 Gig is(wat de bios max herkent) maar dat het gewoon 20Gig is, ff proberen en lees zeker de handleiding!! success
Link naar reactie
nou 't is me gelukt op een of andere manier... een jumpertje omgezet en nu herkent ie 'm wel volledig... alleen zegt windows nu dat ie 74.5 GIG groot is ipv van 80 GIG...maar hij 's wel 80,00000nogeenpaarcijfertjes MB groot...dus ik weet niet of dat zoveel uitmaakt??? maar iig bedankt voor de reacties..
Link naar reactie
Nee dat heeft te maken met het feit dat: 1 KiloByte = 2^10 = 1024 bytes 1 MegaByte = 2^20 = 1048576 bytes 1 Gigabyte = 2^30 = 1073741824 bytes 1 Terabyte = 2^40 = 1099511627776 bytes Fabrikanten zeggen 80 Gb, maar in werkelijkheid is het dus minder. Om precies te zijn: 80.000.000.000 / 1073741824 = 74.5 Gb Ze zeggen in feite dat 80 Gb 80.000.000.000 bytes is, maar dat is niet zo. Als je het correct zou willen zeggen zouden het 85.899.345.920 bytes moeten zijn :) Dus dat is geen probleem wat betreft instellingen ofzo :)
Link naar reactie
tja, verkopers werken nou eenmaal graag met een tien-tallig getalstelsel: ze zijn niet anders gewend van hun bankafschriften. :lol: Een computer is een telraam dat met het tweetallig (binair) stelsel rekent, hij/zij/het rekent met bits. We noemen acht bits op een rijtje een byte. met een byte kun je tot 0 tot 255 tellen [2^8 -1] In een byte kun je ook alle karakters op je toetsenbord kwijt, vandaar dat we al heel lang de grootte van documenten in bytes tellen. In een kilobyte passen 1024 bytes. (We noemen dit met z'n allen kilobyte omdat 1024 net een beetje meer is dan duizend). Om kort te gaan: In een kilobyte zitten 2^10 bytes, in een megabyte 2^20 bytes en in een gigabyte zitten 2^30 bytes. Verkopers rekenen met het tientallig stelsel omdat als je zegt dat er in een kilobyte 1000 bytes ( in een megabyte een miljoen (10^6), of in een gigabyte 10^9 bytes)) zitten, je een 'grotere' harddisk verkoopt. Bij een kilobyte scheelt dat dus 2,4% en bij een gigabyte gewoon 7,4%! De meeste fabrikanten verkopen hun schijven zo, als je prijs/grootte vergelijkingen doet is dit dus wel iets om rekening mee te houden! :wink:
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...