Ga naar inhoud

Hoe krijg ik de CPU-Cooler van mijn ASUS MB(A7V266-E)


Aanbevolen berichten

Beste mensen, Sinds een maand of 4 heb ik een AMD Athlon XP 1700+ ASUS (A7V266-E/KT266A) met een CPU Heavy JustCooler Rood. Monitor PC-Probe 2.15.08. De laatste twee weken of zo komt de CPU-Fan speed (vooral bij het opstarten) tijdelijk, maar wel steeds vaker steeds langer en steeds lager onder de treshold van 2200 rpm. (Eerst iets onder de 2200, toen regelmatig onder de 2100 en nu voortdurend rond de 1900) Vandaag wel anderhalf uur vanaf opstarten. In die tijd steeg de temp. van 58 naar 60 C. Op zich lijkt me dat niet niet zo rampzalig ware het niet dat het steeds vaker steeds minder worden van de fan-speed me zorgen baart. Twee vragen: 1) Wie kent het probleem en wat is het probleem eigenlijk. 2) Computerland deed niet moeilijk. Ik kon de cooler meteen komen ruilen, maar: het losmaken van het MB bleek minder eenvoudig dan ik dacht. De Fan zit in een zwarte behuizing en is geschoefd op een rode (naar ik aanneem) cooler en ik weet niet hoe ik dat los moet maken. Helemaal op de bodem naast de chip zit een lange chromen handle, die met een touwtje makkelijk losgaat, maar dan zitten er nog steeds twee klemmen aan weerzijden in de "grill" van de rode cooler-behuizing behoorlijk vast. Wie weet raad of waar kan ik goede info vinden. In de winkel wisten ze het ook niet precies. Ik wil natuurlijk vermijden met de hele kast op de fiets naar de winkel te moeten. Alvast bedankt voor de moeite.
Link naar reactie
Als je alleen de fan omruilen kan, is dat gewoon een kwestie van los schroeven. Als de hele heatsink er af moet, dan moet je de clip van de socket losmaken. Dat doe je door hem iets naar beneden te drukken, en vervolgens het clipje aan de achterkant van de socket los te maken. Daar zit vaak een scharnier, zodat je hem er makkelijk af krijgt. Pas goed op bij het losmaken en plaatsen. Bij het plaatsen moe het blok zo vlak mogelijk op de CPU core staan, en dan mag je hem pas aandrukken. Als je niet zeker van je zaak bent, neem dan gewoon de hele computerkast mee, omdat het plaatsen van de koeler niet zonder gevaren is. Je zal niet de eerste zijn die zijn CPU stuk maakt :(
Link naar reactie
Beste BA. Na het lezen van de diverse threads inclusief opwekkende berichten over rondvliegende coolers die hele videokaarten meenemen geloof ik dat er inderdaad niets anders opzit. Als ik het zou proberen zou ik niet echt weten wat ik aan het doen ben en hij zit inderdaad aan een paar van die hele kleine plastic lipjes vast. Ik heb nauwelijks verstand van hardware. Bedankt voor je vliegensvlugge antwoord. Overigens: zou ik er niet verstandig aan doen dan maar meteen een duurdere betere cooler te nemen? Dan wordt het misschien meteen ook minder lawaaig. Groet
Link naar reactie
CPU Heavy JustCooler Rood !:(!:-?! Die ken ik ja. Daar hebben ze een hele grote doos van staan mijn computerland. Toen ik nog op zoek was naar een computer liep ik met een offerte ja Computerland binnen bij Memo computers. Het eerste wat de verkoper mij vroeg is wat voorn koeler ze me wilden verkopen met de opmerking "zeker een rooie schuin oplopend he". Dat klopte inderdaad het was de Heavy JustCooler. De verkoper had al zoveel slechts van dat ding gehoord dat hij me aanraden een echt goede koeler te kopen. Ik weet het niet zeker maar volgens mij doet Computerland niet zo maar !:roll:? Veel succes met je volgende koeler.
Link naar reactie
  • 5 weken later...
Na een kortstondig herstel heeft de cooler het vandaag helemaal begeven. D.w.z. de fan. Gisteren zakte hij geleidelijk van 1800 naar 1500 (2200 is de treshold) en vanochtend bij het opstarten schee hij er helemaal mee uit. In no time stond de temperatuur op 86 en dat stonk. Snel de PC uit en op naar Computerland (Rijnstraat/Amsterdam). Daar stond onze Dennis als altijd paraat. In 5 minuten zat er zonder zeuren en mitsen en maren en dat het eigenlijk mijn schuld was, wat je elders nog wel eens aantreft, een nieuwe cooler in (Glacier) en verliet ik weer opgelucht de zaak. De CPU bleek gelukkig nog intact. Nu draait hij vrolijk op 3245 rpm met een behagelijke temperatuur van 54. De JustCooler draaide hoogstens 2500 wat een temperatuur van 58 met zich meebracht. En hij is ook een beetje stiller. Dat wou ik maar even melden. Niks dan lof voor mijn Computerland filiaal en Dennis & de boyz. 8)
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...