Ga naar inhoud

Niet sneller maar stiller


Aanbevolen berichten

Ik denk dat je het beste kunt uitkijken naar een zalman koeler...Heeft mijn relatie wel wat geholpen(nu hoort ze niet dat ik ALWEEEERRR achter de pc zit :lol: ) Ikzelf heb een 6000CU maar je kunt ook kijken naar een grotere fan 80 à 92 mm en deze langzamer te laten draaien..Voorkeur Papst($$) maar ja wel RUST....Bij mijn Zalman zit een regelaar om je toeren te regelen bijgeleverd deze zijn ook los te koop voor plusminus €10
Link naar reactie
  • Reacties 111
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:c4eb20925e="BA"]Als ik een waterkoeling wil die het koelniveau van mijn Alpha halen wil, doen moet ik: -Een radiateur gebruiken met vette Delta 120HP fans -Een hele vette peltier gebruiken. [/quote:c4eb20925e] Ik zeg ook niet dat het niveau van een Alpha PAL8045 moet gehaald worden, maar vooral een niet overclockte Slot-Pentium kun je makkelijk met een standaard setupje wel koel houden. Maar aangezien dit om een niet-socket gaat kun je dat ook helemaal niet vergelijken. Die Slot-CPU's werden trouwens sowieso een stuk minder warm en waren ook een stuk beter te koelen door de inmense koelblokken. Heb zelf een Athlon 600 Slot-A gehad en die kreeg ik met een Coolermaster ( :-? ) nog onder de 45 graden!! Dat haal ik nu met mijn socket niet meer. Ik heb mijn Zalman [url=http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps5005Al.htm]CNPS5005-AL[/url] op de middelste stand staan en onder full load met 4 casefans vol aan krijg ik hem net op 47 graden! En zo goedkoop is die Alpha PAL8045 nou ook weer niet!
Link naar reactie
Is een combinatie tussen waterkoeling en fankoeling ook een goede optie, en zo ja, in welke mate moet je beiden door elkaar heen gebruiken??? En de mate van koeling heeft ook te maken met de grootte van de kamer waar die staat, dus is waterkoeling misschien wel een goede optie, wel duur oevrigens...
Link naar reactie
[quote:64ea4e34e1="Rippie"][quote:64ea4e34e1="BA"]Als ik een waterkoeling wil die het koelniveau van mijn Alpha halen wil, doen moet ik: -Een radiateur gebruiken met vette Delta 120HP fans -Een hele vette peltier gebruiken. [/quote:64ea4e34e1] Ik zeg ook niet dat het niveau van een Alpha PAL8045 moet gehaald worden, maar vooral een niet overclockte Slot-Pentium kun je makkelijk met een standaard setupje wel koel houden. Maar aangezien dit om een niet-socket gaat kun je dat ook helemaal niet vergelijken. Die Slot-CPU's werden trouwens sowieso een stuk minder warm en waren ook een stuk beter te koelen door de inmense koelblokken. Heb zelf een Athlon 600 Slot-A gehad en die kreeg ik met een Coolermaster ( :-? ) nog onder de 45 graden!! Dat haal ik nu met mijn socket niet meer. Ik heb mijn Zalman [url=http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps5005Al.htm]CNPS5005-AL[/url] op de middelste stand staan en onder full load met 4 casefans vol aan krijg ik hem net op 47 graden! En zo goedkoop is die Alpha PAL8045 nou ook weer niet![/quote:64ea4e34e1] Dat klopt ookm wel een beetje, maar bij de H2O/TEC setup zijn het vooral de TEC spullen die het extra duur maken :( Die socket A dingen werden wel minder warm, maar daar kon je ook enorme koelblokken oip zetten, met 2 fans :D
Link naar reactie
Ik zou zeggen, neem dan geen Peltier, maar alleen waterkoeling. Het is toch niet noodzakelijk waterkoeling te nemen icm Peltier (TEC)?? :-? Antwoord op lykele: Nee, dat bestaat niet. Dan neem je namelijk waterkoeling met dikke ventilatoren op je radiator oid, das weer heel luidruchtig. Ik zou zeggen: of neem een Zalman-waaier, de CNPS6000CU of zo of neem waterkoeling. Bij die Zalman is het nog even 'tweaken' hoe je die op je Slot-processor krijgt, das wel ff onhandig, maar waterkoeling is wel stiller, aangezien de extra (grote) fan die op de waaier blaast ook achterwege kan blijven en je hebt waarschijnlijk minder gekloot met bevestigen van je koelelement. Een hele andere oplossing zou zijn (hebben ze ook al wel gedaan): maak een tweede kast die met dubbele wanden waar je normale computer in kan en doe tussen die wanden een boel fijn zand. Als je PC daar vervolgens in staat hoor je echt niks meer. (Je moet natuurlijk nog wel gaten laten voor kabels en luchtstroom ed.)
Link naar reactie
[quote:bfe58206c1="Rippie"]Ik zou zeggen, neem dan geen Peltier, maar alleen waterkoeling. Het is toch niet noodzakelijk waterkoeling te nemen icm Peltier (TEC)?? :-? Antwoord op lykele: Nee, dat bestaat niet. Dan neem je namelijk waterkoeling met dikke ventilatoren op je radiator oid, das weer heel luidruchtig. Ik zou zeggen: of neem een Zalman-waaier, de CNPS6000CU of zo of neem waterkoeling. Bij die Zalman is het nog even 'tweaken' hoe je die op je Slot-processor krijgt, das wel ff onhandig, maar waterkoeling is wel stiller, aangezien de extra (grote) fan die op de waaier blaast ook achterwege kan blijven en je hebt waarschijnlijk minder gekloot met bevestigen van je koelelement. Een hele andere oplossing zou zijn (hebben ze ook al wel gedaan): maak een tweede kast die met dubbele wanden waar je normale computer in kan en doe tussen die wanden een boel fijn zand. Als je PC daar vervolgens in staat hoor je echt niks meer. (Je moet natuurlijk nog wel gaten laten voor kabels en luchtstroom ed.)[/quote:bfe58206c1] Die TEC is dus wel nodig, om hetzelfde koelvermogen te houden :D Anders kan ik ook wel een lichtere fan op me koelblok zetten :)
Link naar reactie
Hetzelfde koelvermogen?? Dacht het niet!! De meeste mensen wagen zich niet eens aan de TEC, en die is echt [b:f24d6a752a]helemaal niet[/b:f24d6a752a] nodig. Sterker nog, zonder is het simpeler en zelfs veiliger. Als je je Peltier namelijk niet goed koel, warmt je CPU namelijk alleen maar op want dan kan die Pelt zijn warmte niet kwijt en sloop je de Pelt én je CPU (en je hebt zelf al aangegeven dat die TEC's duur zijn!!). Als je alleen maar een CPU koelt zonder Pelt ertussen gaat dat stukken beter en het koelt nog es voldoende ook. Neem dat maar van mij aan. Als je het niet gelooft moet je maar es op [url]http://gathering.tweakers.net[/url] kijken. Daar zul je zien dat 90% van de waterkoelers en misschien zelfs nog wel meer geen peltier gebruiken maar gewoon alleen het waterkoelblokje direct op de processor, dat koelt echt genoeg. Zelfs daarmee kom je lager dan je normale koeler en ook stillere koeler. Een Alpha koelt echt niet beter dan waterkoeling zonder Peltier. Misschien wel met die windturbine van een Delta 80MM HP maar zeker niet in de buurt van kamertemperatuur. En dan moet je er ook nog es een hoop casefans inzetten wat het geluidsniveau nog verder omhoog drijft en dat wil je natuurlijk helemaal niet.
Link naar reactie
jij hebt het niet door denk ik ;) Ik kom vaak zat op GoT en andere sites, dus weet wel hoe het zit met TEC's etc, en ben ook op de hoogte van de gevaren. Zeker als je heel ver OC'en wilt, dan zijn lage temps zeker wel van belang. En ik heb er idd een behoorlijke windturbine op zitten :D Daar waterkoeling het beter doet als die setup heb ik nog niet bewezen gezien, zeker niet als ik naar die temp topics op GoT kijk.
Link naar reactie
Maar aangezien het hier niet om de prestaties gaat maar om de stilte is het naar mijn mening helemaal niet nodig om die boel met TEC's te gaan koelen. Een Alpha met een Enermax of een Papst is ook al lekker stil. Maar ik denk dat ik het zeker wel door heb hoor, ik ga namelijk ook aan het waterkoelen en de meesten hebben er simpelweg geen TEC tussen zitten (heb de laatste weken zeer veel research gedaan). De meesten nemen trouwens waterkoeling voor de stilte, niet voor de prestaties. Leuke bijkomstigheid is natuurlijk dat de gemiddelde temperatuur van de waterkoeling lager ligt dan die van het gemiddelde systeem (zonder extra herriemakers zoals bijvoorbeeld een Delta 120MM HP of andere fans). Als je er 6 extra casefans inzet kom je inderdaad wel lager, maar wel met een zeer grote toename aan herrie, en dat willen we toch niet hebben dacht ik zo 8) . (btw, wat is je nick op GoT?)
Link naar reactie
Dat klopt idd wel, als je puur voor stilte gaat dan is een TEc niet nodig, en zelfs irri omdat je veel meer koelvermogen op je radiateur nodig hebt. (lees fans) Maar het ging mij idd meer om absolute performance :) Als ik dus een WC setup zou gaan bouwen, dan is het stilte argument voor mij compleet useless. BTW, mijn nick daar is ThunderBert, ik kom er wel vaak, maar post er niet vaak.
Link naar reactie
Als je op GoT komt moet je es zoeken naar de koelprestaties van DaBit. Die heeft een Phasechange gebouwt en komt daarmee onder de -10C. Erg cool :lol: En kijk dan ff [url=http://www.tweakers.net/reviews/258/]hier[/url] is waarschijnlijk wel interessant voor je 8) lykele: je kunt natuurlijk ook altijd je fans een schoonmaakbeurt geven. De stikker eraf halen van die fan, daar zie je dan een leuk asje zitten (al dan niet nog onder een beschermkapje). Doe je daar dan een beetje olie op en hij is weer zo stil als het maar kan!!
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...