Ga naar inhoud

1800+ XP 1533 mhz win XP crasht bij hoge snelheid


Aanbevolen berichten

Ik heb een 1800+ XP processor met MSI K7T266 pro2 -ru MOBO en als ik in de bios de front side bus op de hoge snelheid (precies mhz'jes heb ik ff niet bij de hand, die pc bezet, lijkt me niet belangrijk)zet dan crasht win XP sneller als ik van microsoft gewent ben..... (nog sneller)Als ik hem dan weer trager zet dan doet ie het weer normaal. De kloksnelheid van de processor loopt in de trage stand op ~1030 mhz en normaal dus op 1533. Wat is er mis en hoe verhelp ik dat?
Link naar reactie
Waarschijnlijk is je voeding niet sterk genoeg, of je koeling niet goed genoeg, of je hebt slecht geheugen. De voeding kan je zien aan de voltages, als hij te zwak is, dan is de 5V lijn erg laag, 4.75V oid, en de 12V lijn kan erg fluctueren. Temp moet liefst onder de 60 graden zijn. Voltages en temp kan je checken met software, bijvoorbeeld MBM5 of CPU cool. Geheugen zou je moeten testen, als je meet als 1 module gebruikt, zou je ze apart kunnen testen, kijken of het dan wel goed gaat. BTW, op 100 MHz FSB zou de CPU op 1150 MHz moeten draaien.
Link naar reactie
Ben ik weer. Bedankt voor jullie snelle antwoorden. Maar ehh. Ik heb de meeste onderdelen van em op de HCC-dagen gekocht en toen ik daar bij iemand van de HCC vroeg of het ook uitmaakte wat voor kast ik kocht zij hij dat het niet uitmaakte. Er staat trouwens ook een sticker op van P4/K7 certified. Vervolgens heb ik op mijn goeie plank een 256 MB DDR geheugenchip van Toshiba o.i.d. gedropt dus daar ligt het volgens mij ook niet aan. Ik maak me alleen nog een beetje zorgen om de CPU-Cooler, toen ik mijn CPU kocht was ie nog maar net uit, nieuwste van het nieuwste enzo dus ik weet niet of de koeler waarvan de winkel zij dat ie goed was inderdaad goed genoeg is. De temperatuur, die ik gewoon in mijn BIOS kan zien, ligt zo rond de 40 graden celcius. Ik zal, als ie weer es een keertje vrij is, mijn broer is nl. vrij verslaafd geraakt aan "return to castle Wolfenstein", nog es even kijken of die jumper goed staat.
Link naar reactie
OH ja, Nog even over die jumper. Jumper J7 is bij mij een infrared module connector, volgens mij heb dat niet zo veel met CPU's te maken. En dan..... IF CPU CLOCK = 100 mhz CORE/BUS RATIO = 7 THEN CPU CORE SPEED = (Zie regel onder) HOST CLOCK X CORE/BUS RATIO = 100 MHzX7 = 700 MHz Het een en ander volgens de handleiding van mijn MOBO...... To set the clock frequency of the CPU installed on the MOBO, refer to Hardware monitor setup bla bla bla pag 27. Die pag. 27 gaat over een onderdeel in de BIOS.
Link naar reactie
Ik heb namelijk hetzelfde probleem met mijn ASUS A7V133-C + athlon XP 1800+ (die ik trouwens gratis i.p.v. een 1600+ kreeg van Digiworld BV). Telkens als ik de FSB op 133 zet en dan bijvoorbeeld 3dMark 2001 SE helemaal laat draaien dan crasht ie bij mij ook. Videodrivers zijn goed aangezien de afzonderlijke 3dmarkt2001 onderdelen prima draaien. Geheugen modules in alle mogelijke combinaties geprobeert maar zelfde probleem. Op FSB 100 MHz geen enkel probleem. Ik heb iemand van ASUS in Duitsland aan de telefoon gehad en die zei dat waarschijnlijk mijn voeding te zwak was. Ik heb een 300 Watt voeding met 14A op 3.3 Volt. Dit moest volgens hem hoger. Ik blijf het wel vreemd vinden aangezien in het bios bij het opstarten de verschillende voltages niet te veel afwijken. Eigenlijk alleen de 5 volts lijn stond op 4.90 maar volgens mij is dit niet erg afwijkend. Ik heb in iedergeval een 350 Watt Enermax voeding besteld (die wilde ik toch hebben omdat ie veel stiller is en 2 fans heeft)...hopelijk lost dat het probleem op
Link naar reactie
Probleem is alleen dat je het niet altijd aan de hoogte van het voltage zien kan. Mijn 5V lijn blijft ook stabiel bij 2.3V Vcore, maar ik zie aan de andere voltages terug dat de voeding op zijn einde zit. de 12V gaat dan ineens naar 12.7 V of zo. Overigens staan Enermax voedingen bekend om hun mindere 5V lijn.
Link naar reactie
In afwachting van de nieuwe voeding loopt mijn XP1800+ nu op 11.5 x 100. Dit leek prima te gaan maar vanmorgen hoorde ik vrij snel na het opstarten afwisselend hoge en lage piepjes. Volgens mij zegt dit iets over de CPU. Wat kan hier aan mis zijn? Ik neem aan dat als ik 'm gesloopt zou hebben tijdens het inelkaar zetten van mijn systeem dat ie dan wel eerder/vaker problemen zou geven...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...