Ga naar inhoud

Opstartproblemen - moet ik de bios flashen?


Aanbevolen berichten

Computer op school: (1,5 j oud) ik krijg al een jaar allerlei storingen: a. in het begin moest hij terug omdat de Bios niet goed meer werkte (zei men mij achteraf) b. ooit gebeurde het dat enkele basisbestanden (vb. Command.com ) gewoon 'gewist' waren (vertelde men mij achteaf) c.twee maand geleden had ik nog Win 98 en geregeld had ik last van gekruiste bestanden... d. geregeld start hij niet meer op (zwart scherm) met de melding: defaults loaded en met F1 geraak ik dan verder (dus Bios-probleem?) e. Sinds twee maand heb ik XP en nu moet ik elke morgen 3 à 6 maal terug opstarten voor hij eindelijk op zijn bureaublad is. Hierbij kom ik op allerlei schermen terecht (o.a. een prachtig blauw scherm met allerlei 'info' waarbij het zegt: als dit de eerste maal is dat dit gebeurt...) Dan kom ik geregeld nog op een zwart scherm en van die leuke dingen. Het rare is wel dat ik de truk nu beet heb: bij elke storing gebruik ik de reset-knop en dan komt hij bij elke poging weer 'een eind verder'. Zo geraak ik in XP, dan valt hij plots weer volledig uit, maar herstart zichzelf. En zo gaat het verder en na 3 à 6,7 maal gereset te hebben, krijg ik mijn bureaublad en kan ik werken alsof er niets aan de hand is. Dit elke morgen opnieuw. Soms gebeurt het overdag ook nog wel eens dat - als ik een (willekeurige?) toets indruk / of commando geef - alles terug crasht en het systeem gewoon terug opstart... Deze morgen kreeg ik tijdens dit proces ook weer een melding dat het bestand system32/config/software.log kruiselings gekoppeld is. Scandisk herstelde dit. Ik heb zelf al het vage idee dat dit allemaal wel eens te wijten zou zijn aan mijn bios. (ik geraak nog aan mijn vraag: ) helpt het als ik die ga flashen of ken ik gewoon het goede toverwoord niet voor mijn compu? System: Aopen, socket a mainboard via KT133 2000mhz atx sound geluidskaart 5 pci 1 AMD, thunderburd 850 mhzMem, 128 MB SDRAM 100 Mhz 168 pins Kaarthouder voor AGP bevestiging MISTUMI, Floppy Drive 1,44 Mb 3.5" Quantum, HD Fireball Plus LM 20,5GB UIDE66 8,5ms 3.5"7200RP Actima, 52 speed Sparkle, Nvidia TNT2 AGP2X/4x 16 mb videokaart Keytr, KT800-(Phoenix) Keyboard W95 (PS/2) Azerty BE [ Dit bericht is bewerkt door: Passer op 2002-05-07 10:43 ]
Link naar reactie
[quote:dd8e993a9d] Op 07-05-2002 10:53 schreef BA: Bios flashen kan je idd proberen, misschien dat er 1 onderdeel in zit, wat moeilijk doet, en dat je dat zo verhelpt. Verder zou ik ook eens naar je voedingsspanning kijken, en of er geen fouten in je geheugen zitteb, dat kan ook de oorzaak nog wel eens zijn. [/quote:dd8e993a9d] BA, dank voor je snelle antwoord.Voor de rest ben ik op dit terrein wel een leek: voor de Bios te flashen moet ik vermoedelijk naar de site van de firma? Gaat dat gemakkelijk of worden er 'verstandige vragen' gesteld? Wat bedoel je met dat mogelijke 1 onderdeel dat lastig zou doen? En hoe kijk ik naar mijn voedingsspanning en ook naar dat geheugen? (ben je er nog na al deze vragen?) En o ja: zit (of woon) jij inderdaad in Columbia? grtz ! :smile:
Link naar reactie
Voor flashen moet je inderdaad de nieuwste bios van de fabrikant halen, daar staan ook wel instructies bij hoe je flashen moet. wat bedoel je met verstandige vragen? Met een lastig onderdeel bedoel ik dat er misschien iets in die PC zit, wat een compatibiliteitsprobleem heeft. Mogelijk kan je dat oplossen met een flash :smile: Geheugen kan je testen met bijvoorbeeld memtest86, even met google zoeken, ik weet de URL niet uit me hoofd. Voedingsspanning kan je vaak in de bios vinden, dan moet je kijken of de voltages niet te ver afwijken, vooral de 5V. En als ik in Colombia woonde dan lag ik nu te slapen :grin:
Link naar reactie
wat bedoel je met verstandige vragen? >Bij het installeren van dingen wordt je soms voor keuzes gesteld die ik in dit geval mogelijk niet begrijp. vandaar... Maar wellicht staat alles wel op de site van de fabrikant. Geheugen kan je testen met bijvoorbeeld memtest86, even met google zoeken, ik weet de URL niet uit me hoofd. >(nog niet gedaan, staat nog op mijn programma) Voedingsspanning kan je vaak in de bios vinden, dan moet je kijken of de voltages niet te ver afwijken, vooral de 5V. >Hier weet ik geen weg mee: waar precies kan ik dat zien? (of moet dit gewoon elektrisch uitgetest worden?) En als ik in Colombia woonde dan lag ik nu te slapen :grin: > idd :smile: thnkz ! :smile: :smile: [/quote]
Link naar reactie
Die spanningen kun je, zoals al aangegeven werd, aflezen dmv een progje in windows of in de BIOS. In een van de menu's (Diagnostic o.i.d.) kun je de temperatuur en de voltages aflezen. Als de spanning die 5V hoort te zijn 5,1 is dan is dat niet zo'n probleem. Maar als 'ie wel ver afwijkt kan daar het probleem liggen...
Link naar reactie
[quote] Op 07-05-2002 13:42 schreef Eddey: Die spanningen kun je, zoals al aangegeven werd, aflezen dmv een progje in windows of in de BIOS. In een van de menu's (Diagnostic o.i.d.) kun je de temperatuur en de voltages aflezen. > Bedoel je een apart progje (zo ja: waar vind ik het?), want ik ben in windows (XP) al gaan zoeken naar 'diagnostic', maar tevergeefs; de Bios ken ik wel wat, maar waar kan ik daar 'Diagnostic' vinden? thnkz, eddey! :smile: BA: de Bios vind ik op http://www.aopen.com/tech/download/mbbios/default.htm#Server%20Board , maar bij de KT krijg ik nog vier keuzes en ik weet niet welke te kiezen? Waar vind ik om mijn compu de gegevens om de goede keuze tussen die vier te maken? dank je! [ Dit bericht is bewerkt door: Passer op 2002-05-07 13:49 ]
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...