Ga naar inhoud

P4 @ 533 MHz FSB.... The new speedking


Aanbevolen berichten

Dus de FSB van AMD trekt het gewoon niet. Je moet dus een even grote memory bandbreedte als FSB bandbreedte hebben om het te kunnen gebruiken :smile: Als ik dus mijn FSB op 166 zet, kan ik ook de bandbreedte van mijn geheugen naar 166 zetten, tot zover nog geen potje :wink: ? Ik heb dan dus een bandbreedte van 333 en mijn memclock is ook 333. Bij Dual Channel DDR zou in dit geval dan de bandbreedte 2X333 zijn, maar dat geeft geen preformence omdat de FSB 333 blijft. En de overgebleven bandbreedte dus niet benut kan worden. De snelheid van het RAM/FSB moet dan dus 666 Mhz zijn om het wel te benutten en aangezien de AMD dat niet red is het nutteloos. Heb ik het goed begrepen? :smile: Nog een ding, volgens AMD zou de FSB van de proc dus niet hoger gaan dan 200 en dan zou dus DDR400 het max zijn. Toch wijkt de theorie gelukkig meestal wat van de praktijk, want de FSB van AMD kan in ieder geval op 210, want dat is al gehaald :smile: Of maak ik nu weer een denkfout, laat het me weten, Greetz Marcel
Link naar reactie
Yes :grin: Die 10 FSB mag dan maar 10% zijn maar toch weer 20 mhz bandbreedte/clocksnelheid erbij en het heeft natuurlijk gevolgen voor de CPU clock, want even uitgaan van een gelowerde MP dus 9 om een Tbred 2200+ op zijn orginele clock te houden met DDR 400, 9 X 200 = 1799.blabla. Dan levert die 10 FSB extra toch 90 Mhz op en alle beetjes helpen :smile:
Link naar reactie
[quote:dfc4f52084] Op 07-05-2002 16:13 schreef Marcel de Reus: Dat zei ik ook niet :grin: Ik zei dat de FSB van AMD het kon. Het was BTW op een Epox 8k3a+ [/quote:dfc4f52084] :roll: Dat snap ik, maar wat ik bedoel is dat je dus helemaal niet weet of het kan. Dat er toevallig een paar mobo's zijn die het halen betekend nog niet dat het zomaar kan.
Link naar reactie
De mensen die weten wat OC'en inhoud, hoe het moet en hoe je je PC echt tot het max kan drijven zullen daar natuurlijk op letten bij het kopen van een mobo en hebben natuurlijk een unlocked proc. De mensen die het wat simpeler houden hebben over het algemeen een locked proc en door hun goede naam een Asus mobo of bij een laag budget een goedkoop plankie. Voor deze is een hooge FSB van 210 toch al niet haalbaar door de locked MP. Als je weet waar je mee bezig bent dan weet je dus van te voren wel of het kan (revieuws, test, ed) en het is niet zoals jij zegt, maar afwachten of je mobo het red (daar kijk je dus voor het kopen naar). Als je niet zo xtreme wilt oc'en dan let je daar dus niet op, maar dan zal je die FSB van 210 waarschijnlijk toch al niet bereiken (want ik acht mensen die zo hoog proberen te komen toch over de ervaren OC'ers :smile: ). Je houdt het gewoon eerder voor gezien denk ik. Ik zie dus geen enkel probleem, want de meeste echt goede OC borden halen die 210 toch wel en als je niet voor zo'n bord gaat, dan kies je daarvoor. Wat jij zegt is hetzelfde als dat niet alle borden tot een Vcore van 2.3 gaan, dat moet je toch ook niet afwachten :???: Of ben ik weer vaag :grin: Greetz Marcel (we zullen het denk toch niet helemaal eens worden, maar je hebt me overtuigd dat Intel de preformence crown niet aan de tbred gaat afstaan :sad: )
Link naar reactie
[quote:485a6d131d] Op 07-05-2002 20:34 schreef Marcel de Reus: De mensen die weten wat OC'en inhoud, hoe het moet en hoe je je PC echt tot het max kan drijven zullen daar natuurlijk op letten bij het kopen van een mobo en hebben natuurlijk een unlocked proc. De mensen die het wat simpeler houden hebben over het algemeen een locked proc en door hun goede naam een Asus mobo of bij een laag budget een goedkoop plankie. Voor deze is een hooge FSB van 210 toch al niet haalbaar door de locked MP. Als je weet waar je mee bezig bent dan weet je dus van te voren wel of het kan (revieuws, test, ed) en het is niet zoals jij zegt, maar afwachten of je mobo het red (daar kijk je dus voor het kopen naar). Als je niet zo xtreme wilt oc'en dan let je daar dus niet op, maar dan zal je die FSB van 210 waarschijnlijk toch al niet bereiken (want ik acht mensen die zo hoog proberen te komen toch over de ervaren OC'ers :smile: ). Je houdt het gewoon eerder voor gezien denk ik. Ik zie dus geen enkel probleem, want de meeste echt goede OC borden halen die 210 toch wel en als je niet voor zo'n bord gaat, dan kies je daarvoor. Wat jij zegt is hetzelfde als dat niet alle borden tot een Vcore van 2.3 gaan, dat moet je toch ook niet afwachten :???: Of ben ik weer vaag :grin: Greetz Marcel (we zullen het denk toch niet helemaal eens worden, maar je hebt me overtuigd dat Intel de preformence crown niet aan de tbred gaat afstaan :sad: ) [/quote:485a6d131d] Nee, wat ik je dus probeer wijs te maken, is dat je nooit weet hoe ver je komen gaat. :smile: Je kan wel hopen dat je Epox boards overmorgen naar de 210 MHz gaat, maar als je het niet haalt, wat dan?
Link naar reactie
Dan zet je de MP toch wat hoger :wink: BTW ik denk zeker niet dat ik de 200 laat staan de 210 ga halen en dan zeker niet overmorgen :sad: Het is natuurlijk maar PC2700, dat toevallig die Samsung van Tweakers het kon :sad: Ik denk dat mijn mem er eerder mee kapt mijn Epox hoor :smile: Bovendien laat ik het eerst even inburnen wie weet helpt het. Daarna naar de 2.9 en misschien hoger effe kijken. En dan zo hoog mogelijk proberen te komen. Ik heb trouwens ook nog een brakke netwerkkaart van Chello die 40 Mhz waarschijnlijk niet zo fijn vind :sad: Ik denk gewoon dat ik hem op 180 ofzo zet gewoon door tot her RAM niet meer op CAS2 kan lopen. Je hoort natuurlijk hoe die draait, als ie draait :grin:. Ik heb BTW vandaag mijn proc en videokaart van eynstein ontvangen :smile: En natuurlijk heb je gelijk, zoals altijd het blijft afwachten hoe hoog je haalt. Greetz Marcel
Link naar reactie
Tomshardware heeft een erg itteresante test gedaan met geheugen modules. Er word zelfs vooruit gekeken naar Cas Latency 1,5 :smile: [quote:2c2ded63d5]Looking Ahead: CL1.5 From a technical point of view, there are two ways to increase performance for DDR SDRAM. The first method is to increase the clock speed to 200 MHz (400 MHz DDR), a method which is currently championed by VIA. This will come to fruition this year with the release of the KT400 chipset for Athlon systems. The second method is to further reduce CAS latency. This is technically possible with DDR SDRAM, and CL1.5 would be the next level of development. Still, it's questionable whether this method will really become established or not, since it requires considerable effort. Making the step to four data transfers per clock cycle alone would also require much effort, similar to the system bus of the Pentium 4. Here, the bandwidth would increase significantly, thereby the question of fast timings would be put aside for a while [/quote:2c2ded63d5] [url=http://www.tomshardware.com/mainboard/02q2/020507/index.html]Bron[/url]
Link naar reactie
er is daar nog een artikel [url=http://www.tomshardware.com/mainboard/02q2/020501/index.html]Deze[/url] die het verschil in DDR400 pc3200 en RAMBUS PC1024 laat zien samen met een Pentium 4 [quote:af8b8aa45a]Conclusion: DDR400 Outperforms RDRAM (PC800) - Much Depends On The Chipset Out tests with hand-picked memory modules ranging from DDR400 to RDRAM (PC1200) show that, with an identical system configuration, a performance boost of almost 50% is possible. Note here that this is in combination with the same processor. While DDR200 brings up the rear of the performance ranks, RDRAM with 533 MHz and 600 MHz reach the top performance levels. A special topic is the further development of DDR memory: currently, only DDR333 modules with CL2.5 for 166 MHz memory clock are available. In most cases, these modules are not faster than DDR266 with CL2. A distinct increase in speed is offered by DDR333, but only in the CL2 version. DDR400 memory is only at its starting phase - the first of these modules will probably be available with a CAS latency of 3, followed by modules with CL2.5. We were pleasantly surprised by a new chipset, which will officially be launched at the end of May. The manufacturer has optimized the memory interface of the new chipsets, so that the future chipset impressed us in the memory tests. In all of the benchmarks, the combination of the new chipset with DDR333 outperformed Intel 850 with RDRAM and 400 MHz memory clock. Nevertheless, RDRAM with 533 MHz (PC1066) still sets the performance standard, even DDR400 is not quite able to reach the same performance level. [/quote:af8b8aa45a]
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...