Ga naar inhoud

AMD Athlon XP 1500+ overklokken...


Aanbevolen berichten

hallo allemaal, ik heb een amd athlon XP 1500+ met een MSI K7T turbo2 moederbord. Nu wil ik mijn FSB een beetje opkrikken... moet ik nu in bios wijzigingen brengen in "Clock by Slight Ratio"(kan ik instellen op 133 tot 166) of moet ik bij "CPU Clock Ratio" wijzigingen aanbrengen? Wie kan mij helpen of tips geven? Alles is welkom! Of zit ik helemaal verkeerd? moet ik ergens anders in bios zijn? Let erop ik wil mijn FSB opkrikken! Groetjes Anthony
Link naar reactie
  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:b36fac7770] Op 29-04-2002 13:49 schreef anthony2u: hallo allemaal, ik heb een amd athlon XP 1500+ met een MSI K7T turbo2 moederbord. Nu wil ik mijn FSB een beetje opkrikken... moet ik nu in bios wijzigingen brengen in "Clock by Slight Ratio"(kan ik instellen op 133 tot 166) of moet ik bij "CPU Clock Ratio" wijzigingen aanbrengen? Wie kan mij helpen of tips geven? Alles is welkom! Of zit ik helemaal verkeerd? moet ik ergens anders in bios zijn? Let erop ik wil mijn FSB opkrikken! Groetjes Anthony [/quote:b36fac7770] Ik weet de benaming niet precies, maar als je bij "clock by slight ratio" het FSB in kan stellen van 133 tot 166, is dat zeker het goede. Misschien nog een tip: zet ook de vcore licht omhoog, en zet de FSB niet zomaar in een keer op 140 ofzoiets. In klein stapjes is beter.
Link naar reactie
Als ik het zo zie is de "Clock by Slight Ratio" de FSB, en mij lijkt de "CPU Clock Ratio" de multiplier... Bij die laatste zijn het waarschijnlijk getallen tussen de 7 en 15 ofzo (afhankelijk van je mobo). Het kan echter zijn dat de MP gelocked is bij de AthlonXP, maar dat weet ik zo niet. Kijk evt ook ff in [url=http://home.quicknet.nl/qn/prive/ma.ansink/OCguide1.htm]BA's overclock guide[/url] Inderdaad in kleine stappen overclocken en de stabiliteit goed testen (processor-burn-in programma's, games, etc.). Houdt ook de temperatuur goed in de gaten!!! En dan steeds een stapje hoger. Als het op een gegeven moment niet meer stabiel loopt kun je je Vcore idd verhogen. Ik zou hier echter niet meteen mee beginnen omdat het vaak niet eens nodig is (zeker niet voor een kleine overclock). Want verhoging hiervan levert ook een behoorlijke temperatuursverhoging op. Verhoging van de FSB maakt echter niet zoveel uit...
Link naar reactie
Dat is het voltage wat op de processor staat zeg maar. Hoe hoog dat is hangt van het type processor af, maar ligt meestal onder de 2 Volt... Mocht je die gaan verhogen: doe het dan in [b:385c89db8c]kleine[/b:385c89db8c] stappen, want het veroorzaakt extra warmte dus als je een grote stap zou doen kun je een nieuwe processor kopen. :sad: Dus echt met 0.05 volt ofzo. Bovendien is 1/10e volt meestal wel voldoende.
Link naar reactie
BTW: je hebt die OC guide zeker nog niet gelezen? Want daar staat het precies in namelijk: [quote:0c5e7aac61]Voltage Als de processor na het overclocken zijn hoogste stabiele waarde bereikt heeft, en de temperatuur is geen probleem, dan kan je nog proberen om het voltage (Vcore) iets te verhogen, om zo nog verder over te klokken. Een nadeel hier weer van is dat de temperatuur ook omhoog gaat. Dit kan je het beste in stappen van 0.05V doen, bij de veel voltage kan de processor zwaar beschadigen. Bij FSB overclocking helpt een hogere Vio soms ook, waardoor het geheugen net iets verder wil. DDR mobo's hebben een apart voltage voor het DDR geheugen, deze is standaard 2.5V, maar als je die hoger zet wil het geheugen vaak verder overclocken.[/quote:0c5e7aac61] Dus je kunt de Vcore nog verhogen, en de VIO (voltage input output dacht ik). Dat is het voltage voor de chipset (van het moederbord), de AGP poort en het geheugen.
Link naar reactie
Hij kan echt nog wel verder dan die 1350 MHz. Het is echter moeilijk aan te geven hoever je kunt gaan, dat hangt bij FSB overclocken ook van het geheugen enz. af. Gewoon proberen (steeds een stapje van een paar MHz hoger) en dan kijken of 'ie nog stabiel loopt en niet te warm wordt. Mocht 'ie niet meer stabiel lopen kun je de Vcore nog verhogen, en als dat niet meer helpt moet je 1 stap terug. Vergis je niet hoor, want AthlonXP's kunnen behoorlijk veel hoger. Bijv die van BA: van 1533 naar 1668 MHz :smile: 135 MHz meer dus... Wellicht kun je dus wel boven de 1400 MHz uitkomen.
Link naar reactie
Is dat de temperatuur in rust of als je een tijdje iets zwaars hebt gedraaid (zo'n burn-in progje, of een zwaar spel)? Op zich is het niet erg als 'ie wat warmer wordt, maar koeler is altijd beter. Als 'ie stressed (belast) zo rond de 60-70 graden komt zit je toch wel aan de max (ja hij kan wel hoger aan maar een beetje veiligheidsfactor kan geen kwaad. Bovendien wordt 'ie van de zomer met hogere omgevingstemperaturen nog wel warmer) Overigens ben je nogal snel met roepen dat 'ie stabiel is, want ik kreeg zelf pas na 20 minuten ineens een vastloper...
Link naar reactie
Zo'n progje zit meestal ook bij je mobo meegeleverd (kijk maar op de betreffende cd). Of je downt wat idd. En anders kun je meteen na het spelen van een spel rebooten en in de BIOS kijken. Dan heb je ook al een behoorlijke meting (want een processor koelt echt niet in 10 seconden af :smile: )
Link naar reactie
[quote:1fedaf2b9a] Op 29-04-2002 17:17 schreef anthony2u: hello, kan iemand me ff zegge op hoeveel MHz een amd athlon Xp 1700+ okalweer lag? thnx [/quote:1fedaf2b9a] 1466 mhz 1500+ ---- 1333 mhz 1600+ ---- 1400 mhz 1700+ ---- 1466 mhz 1800+ ---- 1533 mhz 1900+ ---- 1600 mhz 2000+ ---- 1666 mhz 2100+ ---- 1733 mhz Ofterwijl, elke keer een verschil van 66 mhz (dus elke keer de multiplier een half omhoog)
Link naar reactie
[quote:8994c6a8a7] Op 29-04-2002 16:01 schreef Eddey: Hij kan echt nog wel verder dan die 1350 MHz. Het is echter moeilijk aan te geven hoever je kunt gaan, dat hangt bij FSB overclocken ook van het geheugen enz. af. Gewoon proberen (steeds een stapje van een paar MHz hoger) en dan kijken of 'ie nog stabiel loopt en niet te warm wordt. Mocht 'ie niet meer stabiel lopen kun je de Vcore nog verhogen, en als dat niet meer helpt moet je 1 stap terug. Vergis je niet hoor, want AthlonXP's kunnen behoorlijk veel hoger. Bijv die van BA: van 1533 naar 1668 MHz :smile: 135 MHz meer dus... Wellicht kun je dus wel boven de 1400 MHz uitkomen. [/quote:8994c6a8a7] Maak daar maar 1750+ MHz van tegenwoordig :grin:
Link naar reactie
okeej jongens, ik voel me egt minderwaardig met 1400MHz! :smile: Ik heb een Spire cooler en nou heb ik gehoord dat die nie zo goed zijn... klopt wel... want als hij niet hard werkt zit ie tog op een temperatuur van 51C! das best veel! waar haal ik trouwens dat progie om mijn CPU optimaal te laten draaien? CPUburn ofzo? please tell me...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...