Ga naar inhoud

Koeler voor AMD Thunderbird


Aanbevolen berichten

Hallo. Ik heb een AMD Thunderbird 1 GHz. Nu is het zo dat mijn pc overdag altijd aanstaat. Als ik 's avonds in mijn bios naar de temp van mijn cpu kijk is die rond de 64 graden. Ik heb ook een keer gezien dat het 67 graden was. Is dit te warm??? En zo ja, dan wil ik graag een nieuwe koeler kopen. Wie weet een goede koeler en waar moet ik allemaal op letten??? Bvd, Mista Outlaw
Link naar reactie
Als je je pc inderdaad vaak en lang aan hebt staan is een koeler zeer belangrijk. Ik heb zelf ook een AMD en deze wil na 5 uur max 40 tot 45 Graden worden. Als ik u was zou ik een waterkoeler nemen deze maakt minder lawaai als een normale koeler en koelt enorm goed. Daar zou ik wel op letten als ik u was want dat gezoem word je ook knettergek van. Zeker als je hem 's nachts ook wel eens laat aanstaan.
Link naar reactie
67 graden is idd veel te hoog. Ik zou een andere koeler kopen, of casefans gaan gebruiken. Waterkoeling is wel leuk, maar ook niet echt stil, als je met fans op een radiateur werkt ed. Bovendien is het veel duurder als een gewone koeler. Je kan dan beter voor een Alpha 8045T + papst fan kijken, maar die zijn ook erg duur. Een coolertje van coolermaster ed moet in principe volstaan op die CPU. Check http://www.heatsinkdatabase.com maar eens, daar staan veel koelers met reviews.
Link naar reactie
Hmm, u zegt dat uw pc wel eens 40 tot 45 graden wil worden. Zijn de temperaturen die ik u voorschotel dan niet erg hoog? Volgens mij is het hoogste tijd om eem koeler te kopen. Of weet iemand anders nog wat te zeggen? En wat is eigenlijk het verschil in koelen/prijs tussen een waterkoeler en normale koeler? Bvd, Mista Outlaw
Link naar reactie
De technische complicaties die waterkoeling met zich meebrengt zijn het gewoon niet waard als je geen fanatieke hardware enthousiast bent. Er is natuurlijk ook de mogelijkheid dat de temperatuur verkeerd wordt weergegeven. En wordt het koelblok ook heet? Als dat niet het geval is heb je een probleem met de warmtegeleiding tussen CPU en koelblok. Wat voor koelpasta gebruik je?
Link naar reactie
Dank u wel BA. Ik heb gekeken naar die koeler. Lijkt me eerlijk gezegd wel wat. Ik heb ADSL, dus ik zat 's ochtends voordat ik naar school ga mijn pc aan om te downloaden, en 's middags ga ik gamen, dus hij staat gewoon constant aan (ik heb hem alleen niet 's nachts aanstaan, maakt teveel herrie). Maar nu ff over die casefans. Ik heb net ff wat gezocht, maar ik heb denk ik 1 probleem. Ik heb een miditower, waar moet ik dan in hemelsnaam die casefan(s) plaatsen? Ik heb ook geen "rooster" aan de achterkant van mijn pc, alleen voor... Bvd, Mista Outlaw
Link naar reactie
egslim: Mijn koelblok word wel warm ja. Welke koelpasta??? Ik zou het echt niet weten... :???: Hoe zou ik daarachter moeten komen? En ik weet niet of ik hierdoor een echt hardware fanaat ben ( :wink: ) maar ik was eigenlijk wel nog van plan om mijn CPU te overklokken... En ik heb dus een miditower, vol met het volgende: -HD 30 Gb -Geforce 2 DDR GTS deluxe -Soundblaster Live! 1024 Misschien dat het inderdaad door mijn hardware komt??? [ Dit bericht is bewerkt door: Mista Outlaw op 2002-04-27 21:08 ] [ Dit bericht is bewerkt door: Mista Outlaw op 2002-04-27 21:08 ]
Link naar reactie
[quote:b3d10490cf] Op 27-04-2002 21:05 schreef Mista Outlaw: egslim: Mijn koelblok word wel warm ja. Welke koelpasta??? Ik zou het echt niet weten... :???: Hoe zou ik daarachter moeten komen? [/quote:b3d10490cf] Waar het om gaat is, wordt de temperatuur van het koelblok bijna net zo hoog als van de CPU? Met een CPU op 67 graden zou het koelblok ook vrij heet moeten zijn. Ik denk dat je het koelblok dan niet meer vast mag kunnen houden, vanwege de temperatuur. BA? [quote:b3d10490cf] En ik weet niet of ik hierdoor een echt hardware fanaat ben ( :wink: ) maar ik was eigenlijk wel nog van plan om mijn CPU te overklokken... [/quote:b3d10490cf] Er is meer dan alleen een prijsverschil tussen water en luchtkoeling. Waterkoeling brengt ook een hoeveelheid onderhoud en risico met zich mee, afgezien van dat het ook iets lastiger is om op te zetten. Je moet vrij fanatiek zijn om daaraan te willen beginnen.
Link naar reactie
[quote:2460da97d4] Waar het om gaat is, wordt de temperatuur van het koelblok bijna net zo hoog als van de CPU? Met een CPU op 67 graden zou het koelblok ook vrij heet moeten zijn. Ik denk dat je het koelblok dan niet meer vast mag kunnen houden, vanwege de temperatuur. BA? [/quote:2460da97d4] Als je koelblok echt 67 graden wordt, dan kan je die niet eens meer vasthouden, je verbrand je vingers. (Ga maar eens douchen onder water van meer dan 40C, dat is ook gloeiend heet) Een koelblok verspreid de hitte over zijn oppervlakte, en wordt dus nooit zo heet als de CPU zelf. (Logisch, want dan is er ook geen overdracht meer, en wordt de CPU nog heter) Maar volgens mij moet je idd wel merken dat het koelblok behoorlijk warm is, en als dat zo is, dan is ieg de pasta wel goed. Het kan dan dus zijn dat je koeler gewoon een te licht model is. Voelt je koelblok koel aan, dan is er dus geen overdracht tussen CPU en blok, omdat er bijvoorbeeld geen of slechte pasta gebruikt wordt.
Link naar reactie
Nou het is zo dat ik maar een beetje in de buurt van de koeler hoef te komen om de warmte te voelen. Dus neem ik aan dat hij goed geleid. Ok, ik denk dat een nieuwe koeler hier een must is. Ik heb net nog ff counter-strike gedaan, en nu is mijn temp weer 67 graden (volgens bios). Maar hoe zit dat met die casefans? Hoe moet ik in hemelsnaam een gat erin zagen?? :eek: :???: :lol: En wat voor soort casefans komen in aanmerking?? Bvd, Mista Outlaw
Link naar reactie
Nou het is zo dat ik maar een beetje in de buurt van de koeler hoef te komen om de warmte te voelen. Dus neem ik aan dat hij goed geleid. Ok, ik denk dat een nieuwe koeler hier een must is. Ik heb net nog ff counter-strike gedaan, en nu is mijn temp weer 67 graden (volgens bios). Maar hoe zit dat met die casefans? Hoe moet ik in hemelsnaam een gat erin zagen?? :eek: :???: :lol: En wat voor soort casefans komen in aanmerking?? Bvd, Mista Outlaw
Link naar reactie
Wel eens, maar zo geconcentreerd ga ik daar nou ook weer niet naar kijken :wink: Decoupeerzaag zegt me wel iets, maar hey, ik werk met mijn hoofd, niet met mijn handen (ben nog meer student...). Hoe gaat dit allemaal in zijn werk dan? Want om nou gewoon een stuk uit je kast weg te zagen, hahahaahahaahhah :grin: Dus, waar zou ik dan zo'n casefan moeten plaatsen, en hoe gaat dat in zijn werk??? Oh ja, iedereen nog hartstikke bedankt voor de info, ben van plan om die Alpha koeler te kopen. [ Dit bericht is bewerkt door: mista outlaw op 2002-04-28 01:33 ]
Link naar reactie
Meestal hebben kasten wel ergens een mounting bracket, zoniet, dan moet je zelf een gat maken. Als je zelf een gat zaagt, moet je eerst de 4 mounting holes uitmeten, en daar gaten voor boren. Vorvolgens moet je meten hoe groot de diameter van de fan is, 76MM oid, en een circel trekket, met het middelpunt tussen de 4 mounting holes. Daar boor je een paar gaten in, en zaag je met de decoupeerzaag de circel er uit :smile:
Link naar reactie
Sorry hoor, maar wat moet ik verstaan onder mounting? Zijn dat de gaten of zo? Ik snap het verhaaltje niet echt. Waar moet ik een gat in boren? De achterkant ziet er als volgt uit (kon geen plaatje vinden): [img:0445688286]http://www.geocities.com/mistaoutlaw/kast.jpg[/img:0445688286] Waar moet ik hem dan plaatsen? :S [ Dit bericht is bewerkt door: Mista Outlaw op 2002-04-28 16:29 ]
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...