Ga naar inhoud

kapotte amd 1800 xp


Aanbevolen berichten

Nadat ik eindelijk alle onderdelen bij de pc-zaak had gekocht, ben ik begonnen om de pc in elkaar te zetten (is misschien mijn 20 ste pc die ikzelf bouw). Alles netjes erin 60 GB ibm, giga 7-dxr, 256 mb ddr geheugen, 64 mb agp videkaart, amd 1800 xp, neolec fan (tot 2 ghz) nieuw a-open kast met 300 watt voeding. Vervolgens spanning erop, harddisk komt op, geheugen hoor je tellen, de cpu fan draait, maar geen beeld. Vanalles geprobeerd, niks nada geen beeld. Terug naar de pc zaak, zij ook vanalles proberen, nieuwe moderborden ander geheugen, niks nada. Vandaag gebeldt, krijg ik te horen dat er stukjes van de cpu afgebroken zijn, dit zou gebeurd zijn met het opzetten van de cpu fan. Kosten € 79,00. Graag jullie reactie.
Link naar reactie
Het is een combinatie van pech hebben en onhandigheid. Misschien heb je weinig ruimte rond de socket, of een slecht koelblok. Hoewel het bouwen van een pc tegenwoordig eenvoudiger is dan vroeger maakt dat het nog geen simpel werk. Je kunt van alles tegenkomen. Had je wel eens van dit crushed core syndroom gehoord? Zo nee, sorry, maar dan ben je naar mijn mening ook niet geclassificeerd om een pc in elkaar te zetten. Het is namelijk een relatief bekend probleem. Zo ja, en ben je voorzichtig geweest, dan heb je waarschijnlijk pech gehad met het moederbord of een slechte koeler, of een combinatie van beide.
Link naar reactie
[quote:ce4d234160] Op 26-04-2002 22:40 schreef egslim: Zo nee, sorry, maar dan ben je naar mijn mening ook niet geclassificeerd om een pc in elkaar te zetten. [/quote:ce4d234160] hoe kun je dat nou zeggen egslim, tegenwoordig weet iedereen daar toch alles van en is iedereen geclassificeerd? :wink: [ Dit bericht is bewerkt door: micky.g op 2002-04-26 22:57 ]
Link naar reactie
Ik praatte laatst nog met een informatika student(!) die het niet wist, maar hij had geluk gehad. Wat je veel ziet zijn mensen die al jaren met een computer omgaan en ook al onderdelen hebben vervangen of zelfs wel een pc hebben gebouwd. Sommige van die mensen denken er dan niet aan om een opfrissings cursus te volgen als ze een nieuwe pc in elkaar zetten. Dan heb je een grote kans op dit soort problemen. [ Dit bericht is bewerkt door: egslim op 2002-04-26 23:05 ]
Link naar reactie
Wat jij in moeilijke woorden probeert te zeggen is eigenlijk dit: Als je niet weet hoe het moet, blijf er dan met je tengels vanaf :grin: Het is btw een stuk moeilijker om van een AthlonXP de core te crushen als van een Duron/TB, doordat er een organische verpakking gebruikt wordt ipv een keramische. Dus wat dat betreft moet je wel aardig je best doen :smile: Een productiefout, of de koeler te strak aandraaien kan natuurlijk ook, in het laatste geval is het gewoon user abuse.
Link naar reactie
[quote:9ad49017b7] Op 26-04-2002 23:10 schreef BA: Het is btw een stuk moeilijker om van een AthlonXP de core te crushen als van een Duron/TB, doordat er een organische verpakking gebruikt wordt ipv een keramische. Dus wat dat betreft moet je wel aardig je best doen :smile: Een productiefout, of de koeler te strak aandraaien kan natuurlijk ook, in het laatste geval is het gewoon user abuse. [/quote:9ad49017b7] Hmm, het plaatsen van de koeler op mijn AMD XP CPU vond ik best wel tricky. Kennelijk kan zo'n CPU heel wat hebben want de klem komt heel erg strak te zitten. Om een XP te crushen moet je of dikke pech hebben of wel heel veel brute kracht gebruiken (aardig je best doen vind ik dan beslist zwak uitgedrukt).
Link naar reactie
AFAIK zijn niet alle cpu's dood als ze dat syndroom hebben. het is heel afhankelijk van je cooler. met een alpha kan het haast niet :grin: (als je 'm tenminste op de goede manier vastschroeft) met die griezelige clip-mount headsinks is het enger... overigens denk ik niet dat je moet weten dat dat een crushed-core syndroom heet om te weten dat je voorzichtig moet zijn...
Link naar reactie
toch is het risico van het beschadigen vand ecore ook bij een AthlonXP nog steeds aanwezig. ikl zelf vind een Cooler die je vast schroeft (Swiftech, Alpha, Zalman die ik heb) veel veiliger dan een die met klipjes werkt. je moet veel meer kracht zetten met zo'n cooler. Hoe dan ook je bent de garantie kwijt als je het zelf doet. Ik bouw erg veel PC's en laat altijd de cooler (behalve een die je schroeft) erop zetten door mijn leverancier. de pc bouw ik vaak bij hem namelijk. zo behoud ik me garantie als de core beschadigd. Ik denk dat veel mensen die vroeger een keer een Pentium PC in elkaar hebben gebouwd denken dat ze ook meteen probleem loos een AthlonXP systeem kunnen bouwen. dat kan goed gaan maar dus ook mis.
Link naar reactie
naar mijn mening zitten er veel te veel mensen die niet precies weten waar ze mee bezig zijn met hun tengels aan zulke dingen.... en dan achteraf klagen over "slechte kwaliteit" als het niet werkt.... het ligt natuurlijk nooit aan hun zelf, want ze zijn experts op dat gebied! maak het vaak genoeg mee, helaas
Link naar reactie
Zoals je had kunnen lezen, heb ik niet geklaagd over "slechte kwaliteit". Ik heb vandaag de pc opgehaald en betaald. Het beste kon ik in het vervolg, de koeler het beste door hun laten monteren. Want hun hadden geen garantie op de processor. En ja, dit was mijn eerste AMD, tot nu toe alleen maar intels geassembleerd. Op mijn vraag of ik de processor kon zien, was het antwoord dat deze terug naar de fabriek was. Toch nog een kleine reactie op diegene die vinden dat je zonder ervaring van deze spullen af moet blijven; zijn we niet allemaal voor de eerste keer met het een of het ander begonnen, van je fouten moet je leren. vriendelijke groet limbofiel
Link naar reactie
egslim/micky.g, Ik heb zelf 2 jaar bij een computerwinkel gewerkt en het mollen van een CPU is mij nog nooit gelukt. Dat je weet van het crushed-core syndroom zegt waarschijnlijk meer over jullie capaciteiten op dit gebied }:O. Mensen, blijf rustig zelf klussen, gaat het mis dan gaat het maar mis. Ook beunhazen kunnen gekwalificeerd zijn egslim/micky.g.
Link naar reactie
[quote:b3880fd706] Op 27-04-2002 17:01 schreef limbofiel: Zoals je had kunnen lezen, heb ik niet geklaagd over "slechte kwaliteit". Ik heb vandaag de pc opgehaald en betaald. Het beste kon ik in het vervolg, de koeler het beste door hun laten monteren. Want hun hadden geen garantie op de processor. En ja, dit was mijn eerste AMD, tot nu toe alleen maar intels geassembleerd. Op mijn vraag of ik de processor kon zien, was het antwoord dat deze terug naar de fabriek was. Toch nog een kleine reactie op diegene die vinden dat je zonder ervaring van deze spullen af moet blijven; zijn we niet allemaal voor de eerste keer met het een of het ander begonnen, van je fouten moet je leren. vriendelijke groet limbofiel [/quote:b3880fd706] Het spijt me als ik je beledigt heb, ik heb geprobeerd me zo tactvol mogelijk uit te drukken. Je moet inderdaad ergens beginnen. Toch moet je je realiseren dat je een risico neemt als je ergens aan begint waar je niet goed van op de hoogt bent. Als je er dan toch aan begint moet je bereid zijn om extra leergeld te betalen. Bij mijn eerste T-bird heb ik de koeler laten installeren door de verkoper, en vervolgens de mobo/CPU/koeler combinatie meegenomen. Omdat ik had gelezen van mensen die hun T-bird kapot hadden gemaakt leek deze oplossing me veiliger.
Link naar reactie
[quote:278c65af09] Op 27-04-2002 17:04 schreef ODF: egslim/micky.g, Ik heb zelf 2 jaar bij een computerwinkel gewerkt en het mollen van een CPU is mij nog nooit gelukt. Dat je weet van het crushed-core syndroom zegt waarschijnlijk meer over jullie capaciteiten op dit gebied }:O. [/quote:278c65af09] Zou je dit commentaar even nader kunnen toelichten? Ik weet van het crushed core syndroom omdat ik een aantal hardwaresites in de gaten houdt. Zelf heb ik eenmaal een T-bird geïnstalleerd en kortgeleden een aantal XP's en die zijn ook allemaal goed gegaan. [quote:278c65af09] Mensen, blijf rustig zelf klussen, gaat het mis dan gaat het maar mis. [/quote:278c65af09] Sommige mensen kunnen het zich niet veroorloven om twee processoren voor hun nieuwe pc aan te schaffen. Die mensen mogen op z'n minst weten dat sommigen hun CPU hebben gemold bij het installeren van de koeler. [quote:278c65af09] Ook beunhazen kunnen gekwalificeerd zijn egslim/micky.g. [/quote:278c65af09] Nadere uitleg, graag.
Link naar reactie
[quote:0ae3c50c5d] Op 27-04-2002 17:04 schreef ODF: egslim/micky.g, Dat je weet van het crushed-core syndroom zegt waarschijnlijk meer over jullie capaciteiten op dit gebied }:O. [/quote:0ae3c50c5d] ik ken het niet uit eigen ervaring (gelukkig!) maar door kopers van "losse onderdelen" en door het volgen van de diverse hardware gerelateerde sites op internet. als techfreak heb je interesse voor zulke Dingen zal ik maar zeggen :wink:
Link naar reactie
[quote:eacd56ea5b] Op 26-04-2002 20:49 schreef limbofiel: Nadat ik eindelijk alle onderdelen bij de pc-zaak had gekocht, ben ik begonnen om de pc in elkaar te zetten (is misschien mijn 20 ste pc die ikzelf bouw). Alles netjes erin 60 GB ibm, giga 7-dxr, 256 mb ddr geheugen, 64 mb agp videkaart, amd 1800 xp, neolec fan (tot 2 ghz) nieuw a-open kast met 300 watt voeding. Vervolgens spanning erop, harddisk komt op, geheugen hoor je tellen, de cpu fan draait, maar geen beeld. Vanalles geprobeerd, niks nada geen beeld. Terug naar de pc zaak, zij ook vanalles proberen, nieuwe moderborden ander geheugen, niks nada. Vandaag gebeldt, krijg ik te horen dat er stukjes van de cpu afgebroken zijn, dit zou gebeurd zijn met het opzetten van de cpu fan. Kosten € 79,00. Graag jullie reactie. [/quote:eacd56ea5b] Waar is voor die prijs een amd 1800 XP te koop?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...