Ga naar inhoud

BIOS instellingen


Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb een waslijst gemaakt met instellingen en ik wil graag weten hoe deze moeten staan voor de beste preformence (voornamelijk RAM). Ik hoop dat jullie ze kunne/willen beantwoorden. Als er van mij geen reactie terug komt met thnx ofzo, komt dat omdat ik morgen op vakantie ga :grin: Dus nu alvast allemaal bedankt voor julli antwoorden :grin: Het mobo is een Epox 8K3A+ Dit zijn de instellingen die ik wil weten: 1. DRAM Clock - Is dit het datapad van het geheugen? Moet ik dit instellen of detecteerd hij het automatisch (ik heb PC2700)? 2. Bank Interleave - Wat is het beste voor de preformence: 2 bank of 4 bank? 3. DRAM burst length - Wat is het beste: 4 of 8 4. DRAM queue depth - 4 level, 2 level of 3 level 5. DRAM drive strenght - deze staat op auto, moet ik hem veranderen en wat moet ik dan invoeren voor de preformence er is Drive control 1 en Drive control 2 en deze staan dus op auto (04) 6. DRAM Commend Rate - 1T of 2T 7. DCLKI/O - ons, 0.5ns, 1 ns 8. Fast R-W Turn around - enabled of disabled 9. Continoius RAM Request - enabled of disabled Dit was het, neem er rustig de tijd voor, want ik ben 3 mei pas weer terug. BTW ik denk dat veel forumgebruikers hier wat aan hebben, dus not inly me :grin: Greetz marcel
Link naar reactie
Thnx, speedy gonzales BA :grin: Ik hoop dat mijn RAM dit allemaal lust :grin: Als ik mijn computer heb draaien (ik hoop 12 mei) ben jij de eerste die het hoort, na mij dan :grin: Nogmaals thnx voor alle info en adviezen, ik ga nu effe een weekie relaxen en als ik terug ben heb ik vast alweer een paar lastige vragen :wink: Greetz Marcel
Link naar reactie
Dat was eigenlijk wel een goeie vraag van marcel want ik heb ook totaal geen verstand van bios instellingen dus ik heb alles maar op goed geluk ingesteld. Daar zal het ook wel aan liggen dat m'n pc zo langzaam lijkt denk ik. Weet iemand waar ik de juiste instellingen vandaan kan halen voor een K7S5A+AMD athlon 1400? Of moet je dat gewoon zelf uitproberen? Dat lijkt me nogal linke soep!
Link naar reactie
Mja, de settings die je bijvoorbeeld voor je geheugen gebruiken moet, zijn per module verschillend. De waarden die ik Marcel gegeven heb zijn de optimale waarden, waarschijnlijk lust dat geheugen van hem dat wel. Het hangt af van welke instellingen je op dat board hebt, en wat voor geheugen je hebt. :smile:
Link naar reactie
[quote:44cf692f91] Op 25-04-2002 21:40 schreef Bockempiep: Daar zal het ook wel aan liggen dat m'n pc zo langzaam lijkt denk ik. Weet iemand waar ik de juiste instellingen vandaan kan halen voor een K7S5A+AMD athlon 1400? [/quote:44cf692f91] Valt best mee. Wat is snel, wat is langzaam? Bij mij staat mijn Athlon 1600XP vaak niks te doen. Sommige zaken kosten gewoon tijd, maar dat heeft niets met de CPU te maken (tenminste niet voor dit CPU type), bijvoorbeeld internetten. Wat betreft de K7S5A, de geheugen instellingen kun je aanpassen. Zit ergens een optie om te schakelen van Norma, fast, turbo o.i.d. Je kunt de automatische instellingen (SPD) uitschakelen. Je kunt de bijbehorende instellingen veranderen. Als de PC instabiel wordt, weet je dat je te ver gegaan bent. Wijzig dat dus stap voor stap. Voor de rest is er niet zoveel in te stellen. Winst in geheugen benchmarks waarschijnlijk maar 5%. Dus dat trage komt dan toch door wat anders ... denk ik. SD-Ram? Teveel activiteiten?
Link naar reactie
[quote:b382ad595d] Op 25-04-2002 22:02 schreef Hans.Vosman: [quote:b382ad595d] Op 25-04-2002 21:40 schreef Bockempiep: Daar zal het ook wel aan liggen dat m'n pc zo langzaam lijkt denk ik. Weet iemand waar ik de juiste instellingen vandaan kan halen voor een K7S5A+AMD athlon 1400? [/quote:b382ad595d] Valt best mee. Wat is snel, wat is langzaam? Bij mij staat mijn Athlon 1600XP vaak niks te doen. Sommige zaken kosten gewoon tijd, maar dat heeft niets met de CPU te maken (tenminste niet voor dit CPU type), bijvoorbeeld internetten. Wat betreft de K7S5A, de geheugen instellingen kun je aanpassen. Zit ergens een optie om te schakelen van Norma, fast, turbo o.i.d. Je kunt de automatische instellingen (SPD) uitschakelen. Je kunt de bijbehorende instellingen veranderen. Als de PC instabiel wordt, weet je dat je te ver gegaan bent. Wijzig dat dus stap voor stap. Voor de rest is er niet zoveel in te stellen. Winst in geheugen benchmarks waarschijnlijk maar 5%. Dus dat trage komt dan toch door wat anders ... denk ik. SD-Ram? Teveel activiteiten? [/quote:b382ad595d] Dat valt anders best mee hoor (Al weet ik niet hoe het met de SIS 735 zit, maar bij een KT266A kan je een IRL performancewinst halen van 10 tot 15%. Alleen valt dat inderdaad tijdens inetten en briefjes tikken niet op, maar bijvoorbeeld bij games wel :smile:
Link naar reactie
Toevallig van de week ook met deze instellingen bezig geweest. Dram Burst length was een leuke, bij mij op 8 is mijn pc dus gewoon dood, ff bios jumperren en hij deed het weer, maar die moet bij mij dus op 4 blijven staan :grin: Ik heb dit rijtje bij Omega gevonden (van de drivers) [quote:c991d6373d]Fast Gate A20 Option : ENABLED Video BIOS shadowing : DISABLED Video BIOS cacheable : DISABLED xxxxx - xxxxx Shadow : ALL DISABLED IDE prefetch mode : ENABLED Init Display First : AGP or PCI (SELECT YOUR CARD TYPE) IDE HDD Block Mode : ENABLED IDE 32-bit transfer mode : ENABLED Assign IRQ for USB : DISABLED (UNLESS YOU USE USB DEVICES) Assign IRQ for VGA : ENABLED PCI/VGA palette snoop : DISABLED PNP OS Installed : ENABLED (UNLESS YOU WANT TO MANUALLY ASSIGN IRQ's) Resource Controlled By : AUTO (UNLESS YOU WANT TO MANUALLY ASSIGN IRQs AND DMAs) AGP aperture size : 128 AGP master 1 WS write : ENABLED*** AGP master 1 WS read : ENABLED*** Bank 0/1, 2/3 DRAM timing : TURBO*** CPU to PCI write buffer : ENABLED Delayed Transaction : ENABLED DRAM speculative leadoff : ENABLED*** DRAM Data Integrity Mode : NON-ECC (UNLESS YOU HAVE ECC MEMORY) Delay DRAM read latch : (THE LOWER, THE FASTER)*** Fast writes : ENABLED Memory parity/ECC check : DISABLED*** Passive Release : ENABLED PCI Concurrency : ENABLED PCI master 0 WS write : ENABLED*** RAS active time : (THE HIGHER, THE FASTER)*** RAS to CAS delay : (THE LOWER, THE FASTER)** Read around write : ENABLED SDRAM Bank Interleave : 4-bank/way SDRAM CAS Latency Time : 2** SDRAM cycle length : 2** SDRAM Precharge control : ENABLED Spread spectrum (modulation): DISABLED System BIOS cacheable : DISABLED Video RAM cacheable : DISABLED 8 bit I/O Recovery Time : 1 16 bit I/O Recovery Time : 1 Turbo frequency : ENABLED ** = ONLY IF YOUR MEMORY SUPPORT IT, OTHERWISE USE THE NEXT HIGHER VALUE *** = WILL IMPROVE SPEED BUT DECREASES STABILITY, IF YOU HAVE PROBLEMS CHANGE IT [/quote:c991d6373d] Iemand op GoT had dit rijtje staan (voor zijn epox) [quote:c991d6373d]) 1) System Performance: Turbo 2) DRAM Clock: 133 Mhz 3) DRAM Timing: Manual 4) SDRAM Cycle Length: 2 5) Bank Interleave: 4 Bank 6) DRAM Burst Lenght: 8 7) DRAM PreChrg to Act CMD: 2T :cool: DRAM Act tp PreChrg CMD: 6T 9) DRAM Active to CMD: 2T 10) DRAM Queue Depth: 4 Level 11) DRAM Drive Strength: Auto (Default Auto is 4) 12) DRAM Command Rate: 1T 13) DCLKI/O Timing: ons 14) Fast R-W Turn Around: Enabled 15) Continuos DRAM Request: Enabled [/quote:c991d6373d]
Link naar reactie
[quote:87221f0a3d] ) System Performance: Turbo 2) DRAM Clock: 133 Mhz 3) DRAM Timing: Manual 4) SDRAM Cycle Length: 2 5) Bank Interleave: 4 Bank 6) DRAM Burst Lenght: 8 7) DRAM PreChrg to Act CMD: 2T DRAM Act tp PreChrg CMD: 6T 9) DRAM Active to CMD: 2T 10) DRAM Queue Depth: 4 Level 11) DRAM Drive Strength: Auto (Default Auto is 4) 12) DRAM Command Rate: 1T 13) DCLKI/O Timing: ons 14) Fast R-W Turn Around: Enabled 15) Continuos DRAM Request: Enabled [/quote:87221f0a3d] Bijna goed, maar 8 moet op 5T staan voor de beste prestaties. Alleen heb je kans dat het geheugen dat niet trekt :sad:
Link naar reactie
idd een erg goede vraag van Marcel. Ik had de instellingen al zo ongeveer staan zoals BA het zegt. DAt is idd wel het snelste. Uiteraard verschild per merk moederbord wat je wel en niet kan instellen. Cas 2 en 4-way interleave zijn wel de 2 belangrijkste performance Boosters. De rest heeft een stuk minder invloed.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...