Ga naar inhoud

wil mijn pc formatteren


Aanbevolen berichten

Je kan op een Windows 98 of 95 makkelijk een opstartdiskette maken via configuratiescherm en dan kiezen voor software. Dan kies je voor tabblad opstartdiskette maken. Je start de PC vervolgens met deze diskette. Als de diskette geladen is en hij dus op de A prompt staat typ je ''format c:'' gevolgd door enter. De rest wijst zich dan vanzelf. Na het formatteren start je het systeem opnieuw. Het makkelijkst via Ctrl-Alt-Delete. Ik weet niet wat voor besturingssysteem je er op wilt hebben maar bij Windows 95 & 98 typ je na het laden van de opstartdiskette D: enter en dan setup en weer enter. Het kan zijn dat je voor E moet kiezen in plaats van D. Dit weet ik ook niet helemaal meer zeker. Windows 2000 en XP zijn bootable en hier heb je dus geen opstartdiskette voor nodig. Ik hoop dat ik je hier mee heb kunnen helpen. Groetjes.
Link naar reactie
Voor je gaat formatteren of wat dan ook: zorg dat je documenten veilig zijn!!! Bv op een aparte partitie, of op floppy/cd/zip o.i.d. Want met formatteren wordt de hele partitie (of schijf als je geen partities hebt) gewist dus als je je documenten op dezelfde schijf hebt staan als windows zijn ze weg! :eek:
Link naar reactie
1 Maak eerst een opstartdiskette in Windows(configuratieschermsoftware en dan de tab van opstartdiskette) 2 Bewaar alle data die je later na je schone instal nodig hebt op een cd/diskette/zip 3 ga naar dos, ga daar naar de diskette toe (a:) 4 Typ dan als je op de diskette zit Format C: en kies dan ja om de schijf te formateren. 5 Nadat ie klaar is met Formateren is het de Windows XP cd erin en rebooten en dan de setup draaien en klaar is kees. Ik vind XP persoonlijker beter als ME en ik ga Xp er binnenkort naast zetten met een dualboot. GREETZ Stefan
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Wat doen jullie toch moeilijk(of makkelijk) met dat formatteren, boot vanafiets en kies exit to dos (ergens een keer op esc drukken) en kies dan voor deltree c:windows, herstart en je hebt hetzelfde effect zonder al dat gedoe en je data zijn veilig. Daarna effe defragmenteren en eventueel weer converteren naar NTFS. Dit werkt overigens alleen bij FAT32 partities.
Link naar reactie
Ik heb hier voor W98 een opstartdiskette liggen. Je stop de diskette en de cd erin. Start op en er komt netjes een menuutje wat je wil. 1. Formateren en Installeren 2. Alleen installeren en nog meer weet ik niet uit m'n hoofd je hoeft zelfs geen serienummer meer in te vullen dat gaat vanzelf. En voor XP gewoon booten vanaf cd.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...