Ga naar inhoud

Welk moederbord?


Aanbevolen berichten

Zelf heb ik ook de Athlon 1,2 En ik heb een MSI k7t turbo moederbord. Dit moederbord heeft bij mij nog geen problemen gegeven alleen ondersteunt deze geen DDR geheugen. Ondertussen is er een nieuwere uit die dit wel ondersteunt. Deze is ook een keer getest in computertotaal of pcm. Veel succes ermee
Link naar reactie
Wat je ook koopt, ik zou ieg wel een mobo met DDR kopen, als je bereid bent om wat geld in extra DDR te steken :smile: Veel spellen hebben namelijk nogal wat behoefte aan bandbreedte :smile: Zelf vind ik de Epox 8KHA+ (PC2100) en de 8K3A+ (PC2700) beiden erg goede mobo's, voor niet te veel geld.
Link naar reactie
Waarom zo nodig DDR? a) Duur! b) Niet nuttig voor een TB1200 Dit laatste lees ik telkens op het internet, ben namelijk zelf ook aan het zoeken naar een nieuw systeempje en ik lees vaak dat DDR-geheugen pas nut heeft met processors van boven de 2 gig (2000+ voor AMD). Als je niet te veel geld heb en je je oude RAM nog wil gebruiken (eventueel later nog uitbreiden voor een prikkie) kun je beter een moederbord met een KT133A chipset gebruiken; een asus A7V133 bijvoorbeeld voor 122 euro, of een MSI K7T Turbo 2 voor 105 euro. Heeft alleen geen onboard sound maar een SBLive! 5.1 is zeer goedkoop en heeft een veel beter geluid en ondersteuning voor spelen e.d. dan onboard sound kan bieden. Maar...het ligt gewoon aan je budget en aan wat je wilt (Quake spelen of Civilization). Als je nu een DDR bord + DDR geheugen koopt kun je misschien later je TB1200 nog upgraden naar een AMD XP of zo.
Link naar reactie
[quote:173d9a3829] Op 19-04-2002 20:39 schreef Baxcorp: Waarom zo nodig DDR? a) Duur! b) Niet nuttig voor een TB1200 Dit laatste lees ik telkens op het internet, ben namelijk zelf ook aan het zoeken naar een nieuw systeempje en ik lees vaak dat DDR-geheugen pas nut heeft met processors van boven de 2 gig (2000+ voor AMD). Als je niet te veel geld heb en je je oude RAM nog wil gebruiken (eventueel later nog uitbreiden voor een prikkie) kun je beter een moederbord met een KT133A chipset gebruiken; een asus A7V133 bijvoorbeeld voor 122 euro, of een MSI K7T Turbo 2 voor 105 euro. Heeft alleen geen onboard sound maar een SBLive! 5.1 is zeer goedkoop en heeft een veel beter geluid en ondersteuning voor spelen e.d. dan onboard sound kan bieden. Maar...het ligt gewoon aan je budget en aan wat je wilt (Quake spelen of Civilization). Als je nu een DDR bord + DDR geheugen koopt kun je misschien later je TB1200 nog upgraden naar een AMD XP of zo. [/quote:173d9a3829] Waar heb je dat gelezen? Ik ben erg benieuwd naar wat voor site dat soort dingen beweert.
Link naar reactie
Exact een artikel (een ander dan die ik in m'n hoofd had) dat het punt dat ik probeerde te maken onderstreept: http://peripherals.miningco.com/library/weekly/aa021701a.htm Misschien heeft hij ook nog een ouder type Athlon TB die op 100Mhz loopt (nou weet ik eerlijk gezegd niet of die gemaakt zijn op 1200MHz), die heeft helemaal geen boodschap aan DDR geheugen. Het gaat er dus om of je wilt investeren in een een nieuw basissysteem waar je in de toekomst betere peripherals in bouwt dan die Dinirius heeft, of wil je je systeem consolideren met goedkope oplossing die goed genoeg voor je presteert... Nog een artikel: http://www.dansdata.com/ddrathlon.htm quote: Since there's no compatibility break between the 100 and 133MHz bus speed Athlons, people without a ton of cash can mix and match their components. If you've got a DDR motherboard and RAM to match, you don't need to buy a new 133MHz chip to go with it; an older 100MHz one should work, so you can just stick an Athlon from an older Socket A machine into the newer one while you wait for the prices of the faster chips to drop. Lijkt me misschien dan toch een goede oplossing voor Dinerius :smile: Verder staat er wel in dat de DDR prestaties in vergelijking met SDR in een vergelijkend systeem (TB1200) nou niet zoveel prestatiewinst geeft dat het zonder meer de extra euro's waard is. _________________ "Love is a many splintered thing" [ Dit bericht is bewerkt door: Baxcorp op 2002-04-20 01:07 ] [ Dit bericht is bewerkt door: Baxcorp op 2002-04-20 01:09 ]
Link naar reactie
Ik heb beide artikelen even vluchtig gelezen. Beide artikelen zijn al meer dan een jaar oud. Als je er rekening mee houdt dat een pc na drie jaar verouderd is (vuistregel) dan is het de moeite waard om eens een paar recentere artikelen op te zoeken. Bovendien maken deze sites niet echt een professionele indruk op mij, maar ik kan me daarin vergissen. Het is waar dat toen de eerste DDR chipsets voor Athlon uitkwamen het prestatieverschil slechts ongeveer 10% was. Een jaar later is de software heel wat bandbreedte intensiever geworden. Bovendien is het prijsverschil tussen DDR266 en PC133 flink gedaald. Ik herinner me ook benchmarks van THG waarbij een T-bird 1200/266 meestal sneller was dan een T-bird 1400/200. Daarom ben ik toch van mening dat ook een T-bird 1200 flink profiteert van de extra bandbreedte.
Link naar reactie
Als hij de euro's er voor over heeft is het inderdaad zinvoller om een moederbord met een KT266A chipset te kopen + 256 MB DDR. Hier kan ie z'n TB1200 nog in prikken en op zijn tijd upgraden naar een fatsoenlijke XP processor. Mocht 'ie z'n oude spullen willen blijven gebruiken en in de toekomst een keer een volledig nieuw systeem kopen dan kan ie mijns inziens toch beter een van de mobo's kopen met een KT133A chipset.
Link naar reactie
[quote:226bab2760] Op 19-04-2002 20:39 schreef Baxcorp: Waarom zo nodig DDR? a) Duur! b) Niet nuttig voor een TB1200 [/quote:226bab2760] Hoezo duur? kijk maar eens op http://www.prijsindex.net het scheelt bijna niks. En ik heb trouwens een AMD TB 1400Mhz met DDR-geheugen en mijn vriend en AMD 1400Mhz met SDR. Ik pis zijn PC zo omver, dus zanik niet daarover dat het niet sneller is!
Link naar reactie
[quote:f038cd9e5e]En ik heb trouwens een AMD TB 1400Mhz met DDR-geheugen en mijn vriend en AMD 1400Mhz met SDR. Ik pis zijn PC zo omver, dus zanik niet daarover dat het niet sneller is! [/quote:f038cd9e5e] Wat heeft jouw vermogen om andermans PC omver te pissen te maken met het feit dat jij DDR en je vriend SDR geheugen in zijn comp heeft? :grin: Hierom duur: Als je al SDRAM hebt zoals Dinirius aangaf is het altijd duurder om een nieuw DDR-moederbord + DDR geheugen te kopen i.p.v. alleen een van de moederborden die ik aangaf. En aangezien er nu zatmensen zijn die de overstap maken naar DDR komt er veel SDR geheugen "vrij" die je erg goedkoop kan overnemen. Ben ik nu de enige die zich zorgen maakt over de verhouding tussen mijn geld en mijn wensen??? :smile: _________________ "Love is a many splintered thing" [ Dit bericht is bewerkt door: Baxcorp op 2002-04-21 13:11 ]
Link naar reactie
Wanneer je PC100 geheugen hebt, een PIII en een moederbord, dan kun je die gezamelijke combinatie proberen te verkopen voor een redelijke prijs. De onderdelen die dan nog ontbreken zijn compatible met vrijwel iedere bestaande pc. Als je alleen de CPU verkoopt moet je iemand vinden die een geschikt mobo heeft. Het geheugen meeverkopen met het mobo geeft een duidelijke meerwaarde aan de combinatie.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...