Ga naar inhoud

keuze harddisk


Aanbevolen berichten

hej ik wil in een nieuw systeem 120 GB aan harddisk plaatsen. het gaat me er vooral om dat het allemaal lekker snel gaat! ik ben aan het twijfelen tussen de volgende twee opties: - 1x Western Digital Caviar 120GB ATA/100 7200 rpm 8MB cache, voor ongeveer 325 euro - 2x Maxtor DiamondMax Plus D740X 60GB ATA/133 7200 rpm 2MB cache, samen voor ongeveer 300 euro bij de eerste optie gaat het me ntrlk vooral om die 8MB cache, ik weet dat dat de prestaties erg opschroeft. bij optie twee wil ik de schijven met raid (onboard) aansluiten en daarbij gaat het me om de ATA/133 interface. heeft iemand suggesties voor de beste prestaties??? bedankt alvast! @bel_2k2
Link naar reactie
Mja, ik denk dat bij het kopieren van hele grote files die 2 Maxtor's een flink stuk sneller zullen zijn. Bij een enkele 120GB disk met 8MB Cache heb je weer een wat snellere seektime, em een betere perforance als de cache gebruikt word. Je moet dus even kijken welke je belangrijker vind :smile:
Link naar reactie
Ik denk dat Fellini 2 zaken door elkaar haalt. RAID 0 (striping): Hiermee maak je van 2 of meer schijven 1, dus een hogere snelheid bij lezen vanaf de schij ed. Nadeel is dat als er 1 stuk gaat, je hele array vernield is. RAID 1 (mirror): Hiermee gebruik je 2 schijven, en schrijf je op allebei dus precies hetzelfde weg. (mirror) zo heb je dus een auto matische backup. Nadeel is wel dat het trager is, zelfs nog iets trager als 1 gewone schijf door de overhead. Verder heb je ook nog RAID 0+1 etc, maar dat mag je zelf uitzoeken :smile:
Link naar reactie
[quote:7700278595] Op 18-04-2002 16:40 schreef BA: Mja, over die IBM's hoor je het ook regelmatig, terwijl dat ook goede schijven zijn. Dat je het van WB en Seagate niet hoord is omdat daar er een stuk minder van verkocht worden. Ieg zijn mijn ervaringen met maxtor tot nu toe goed. :smile: [/quote:7700278595] In Nederland worden er WD en Seagate minder verkocht en zijn zelfs slecht verkrijgbaar maar in veel andere landen is dat absoluut niet het geval. Daar worden WD en Seagate net zo veel gebruikt als andere merken HD's. Ik gebruik alleen Seagate en heb nog nooit 1 ook maar noemenswaardig probleem gehad.
Link naar reactie
Ik was van plan om twee Seagatte Barracuda ATA 4 in een RAID 0 op te zetten,maar na veel stress en grijze haren bleek dat de Barra's zich niet goed lenen voor RAID. Dus ik ben maar overgestapt op WD Caviar SE met 8 mb cache. Dit werkt supersnel,vooral met kleine bestanden,voor grote bestanden zal RAID 0 wellicht beter zijn,maar ik spaar nog even en koop dan nog een WD.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...