Ga naar inhoud

mobo probleem? hellup!


Aanbevolen berichten

Volgens mij zien we iets eenvoudigs over het hoofd. De Maxtor wordt gebruikt als primary master? Maxblast schijnt alleen dan te werken, vanwege die speciale boot software die op die schijf is geplaats om die non-DOS partitie te lezen. ALs je de harde schijf verkeerd aansluit (voeding achteraf) of booten via opstart diskette, zie je dan met Fdisk de non-DOS partitie? Zo nee, dan vertrouw ik de connector aansluitingen niet of de Bios heeft nog een compatibiliteits probleem met de harde schijf. De grootte is de eerste. Soms is ook de Ata mode van de harde schijf een probleem. Je moet dan de ATA mode een stapje terug zetten. Op welk systeem heb je de Maxblast software geïnstaleerd? Op het systeem dat je nu gebruikt, of op een andere computer? Op welk systeem heb je de partities aangemaakt? Nadat je Maxblast hebt geïnstalleerd en de partities ook aangemaakt met de Maxblast software? Je hoort de harde schijf wel opspinnen als je op de juiste manier boot en de voeding van de schij hebt aangesloten? Wat ik niet begrijp is dat ik uit hje verhaal begrijp dat het ooit gewerkt heeft. Als dat echt je eigen systeem is geweest, dan weet niet wat er nu plotseling niet meer werkt.
Link naar reactie
[quote:50bdc2e7c9] Op 15-04-2002 10:45 schreef Hans.Vosman: De Maxtor wordt gebruikt als primary master? JA ALs je de harde schijf verkeerd aansluit (voeding achteraf) of booten via opstart diskette, zie je dan met Fdisk de non-DOS partitie? BOOTEN MET DISKETTE KAN NIET 0MDAT IE DAN BLIJFT HANGEN OP SEARCHING PRIMARY MASTER. HEB NOG NIET GEPROBEERT MET FDISK. Je moet dan de ATA mode een stapje terug zetten. HOE MOET DIT DAN? Op welk systeem heb je de Maxblast software geïnstaleerd? Op het systeem dat je nu gebruikt, of op een andere computer? OP HET "KAPOTTE" SYSTEEM, NA "VERKEERD" AANSLUITEN VAN DE HDD. Nadat je Maxblast hebt geïnstalleerd en de partities ook aangemaakt met de Maxblast software? JA Je hoort de harde schijf wel opspinnen als je op de juiste manier boot en de voeding van de schij hebt aangesloten? NEE, ALLEEN ALS IK LATER AANSLUIT Wat ik niet begrijp is dat ik uit hje verhaal begrijp dat het ooit gewerkt heeft. Als dat echt je eigen systeem is geweest, dan weet niet wat er nu plotseling niet meer werkt. HET HEEFT ZO NOOIT GEWERKT, ALLEEN MET DE HDD VAN 6 GB DIE DOOR HET KORTSLUITEN VAN DE VOEDING KAPOT GEGAAN IS. DAAROM HEB IK EEN ANDERE VOEDING EN HDD GEKOCHT. [/quote:50bdc2e7c9]
Link naar reactie
Je hoeft niet zo heftig te reageren. Ik probeer even een nieuwe start te maken. Als het je is gelukt om de harde schijf middels maxblast te partitioneren, dan moet je op vergelijkbare wijze ook weer toegang kunnen krijgen tot die harde schijf. ALs je via de Windows opstart diskette boot, zal je schijf niet gevonden worden. Je moet een extra driver laden die er voor zorgt dat de non-DOS partitie als een gewone schijf wordt gezien. Dat heb je volgens mij nog steeds niet gedaan. Tenminste ik heb er niets over gelezen. Als de IDE controller en de mobo okay zijn, dan betekent dat, dat er wat anders dwars ligt. Wat oudere systemen hebben wel eens problemen met de verschillende UDMA protocollen. Tenminste ik heb zo'n situatie meegemaakt met een Seagate Barracuda schijf. Seagate had een programmaatje om een schijf terug te zetten naar UDMA 33. Ik vewacht dat andere fabrikanten een soortgelijk programmaatje hebben. Dat programmaatje heb ik overigens via de mobo fabrikant (MSI) ontvangen, na een vraag betreffende mijn problemen met die Seagate schijf. Voor de rest had ik niet begrepen dat er een voeding kapot was gegaan en een harde schijf verkeerd was aangesloten.
Link naar reactie
Je moet die nieuwe 40 Gb schijf eens testen in een ander PC, doet ie het hier ook niet dan is ie kadduk. Je kunt die 40 Gb schijf ook aansluiten op je secondary IDE-poort, misschien is je primary IDE-poort stuk. Het kan ook aan de jumper instelling op je schijf liggen, heb je er verder geen schijven bij aanhangen of een cd-rom speler haal dan de jumper van de schijf af, dan staat ie ingesteld als singel.
Link naar reactie
Ik heb volgens mij precies hetzelfde probleem: Een 40Gb HD die niet door de BIOS kan worden gedetecteerd (BIOS loopt zelfs vast, ook met laatste bios update). Met m'n 4,2Gb HD als primary master (en de 40GB niet opgegeven in de BIOS) kan ik normaal opstarten en in windows/linux kan de 40GB HD gewoon gebruikt worden. Ik wil hem echter als primary master gebruiken....maar dat is waarschijnlijk teveel gevraagd. Het bovenstaande is volgens mij nog de beste oplossing. zelfde onderwerp: http://www.wimsbios.com/phpBB2/viewforum.php?f=9 verder zou het verlagen van de udma mode van de hd misschien iets kunnen zijn (nog niet geprobeerd) http://www.maxtor.com/products/DiamondMax/techsupport/TechnicalProcedures/21006.html In Google-groups zijn ook nog veel berichten over hetzelfde probleem te vinden. ------------------------------- Abit LX6 Award v4.51PG Bios Extension v.1.0A 06/17/1999-i440LX [ Dit bericht is bewerkt door: prutsaar op 2002-04-18 10:31 ]
Link naar reactie
[quote:56675abcd4] Op 15-04-2002 18:49 schreef Hans.Vosman: Je hoeft niet zo heftig te reageren. Ik probeer even een nieuwe start te maken. [/quote:56675abcd4] sorry hoor, ik wou alleen een duidelijk onderscheid maken tussen jou verschillende vragen en daar zo antwoord op geven...was niet zo hendig om de caps aan te laten maar ik waardeer natuurlijk iedere reactie!! De hdd heb ik inmiddels getest in een andere pc en daar doet ie ut dus dat kan ik uitsluiten... ik zal ook nog eens verschillende ide kabels proberen en een kleinere hdd als primaire schijf installeren.. Veel meer kan ik niet denk ik, maar suggesties blijven welkom
Link naar reactie
Vragen: A. heb je de schijf al eens in een andere PC geprobeerd, nadat je MaxBlast hebt geïnstalleerd? B. Heb je de handleiding goed gevolgd (via maxtor.com /..../techsupport/etc)? C. Weet je dat MaxBlast niet werkt met Windows NT/XP/2000? Misschien helpt deze tip: "Disk Manager 2000 provides step-by-step installation instructions to help you install an IBM IDE hard disk drive. Disk Manager 2000 also allows an older system BIOS with a drive capacity limitation (i.e. 528MB, 540MB, 2.1GB, 4.2GB, 8.4GB or 32GB) to use IBM IDE drives above those limits. For Award BIOS 4.5x see the Ontrack Data International solution for 33GB BIOS lock-up: http://www.storage.ibm.com/hdd/support/bios338gb1.htm GetRight downloading file: From URL: http://service.boulder.ibm.com/storage/hddtech/dm_2000.exe"
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...